SHV's Forum

SHV's Forum (http://forum.shv.hv.se/index.php)
-   Debatt - just nu! (http://forum.shv.hv.se/forumdisplay.php?f=32)
-   -   Fusk (http://forum.shv.hv.se/showthread.php?t=3859)

Valross 2006-01-24 20:41

Fusk

Högskolan i Skövde misstänker massfusk bland studenter
Studenter friade från misstankar om fusk

För att slippa den röran jag har varit mitt uppi så kan jag varmt rekommendera er att titta över era styrdokument som behandlar tentamen och framförallt hemtentamen.

Calle 2006-01-25 00:03

Det låter minnsann spännande när man ena dagen "hotar" med att dra en grupp studenter inför stortinget och sedan ångrar sig med motivet att det var ett missförstånd?

Hmmm.... jaja, jag lär inte bli klokare på det ändå!

Valross 2006-01-25 08:17

Nu var det iofs så att skolan inte i något läge faktiskt anklagade studenterna, utan det var tipsaren och reportern som vinklade det så...

WozzeC 2006-01-25 13:18

Var det en Ja/Nej fråga eller ? :D

Valross 2006-01-25 16:20

Citat:

Ursprungligen postat av WozzeC
Var det en Ja/Nej fråga eller ? :D

Det var typ "hitta lagtexten"- och "räkna rätt på skatten/bokföringen"-tenta.

raggarn 2006-01-26 11:40

Det här låter ju lite mysko. Om tentauppgiften går ut på att hitta en lagtext så citerar nog de flesta en snutt ur densamma. Då är det inte så konstigt om om det blir likadana svar i tentorna. Men om uppsatser på ca 10 sidor är helt identiska i 23 fall så finns det nog skäl i att ana ugglor i mössan :140: :68: .

Det är beklagligt att misstanken om fusk kom upp, i synnerhet om den är grundlös och endast existerar i scoopjägarns föreställningsvärld.

Lars B. Kihlander
TS ordf. 2004-2005

Micke 2006-01-31 12:30

Citat:

Ursprungligen postat av raggarn
Det här låter ju lite mysko. Om tentauppgiften går ut på att hitta en lagtext så citerar nog de flesta en snutt ur densamma. Då är det inte så konstigt om om det blir likadana svar i tentorna. Men om uppsatser på ca 10 sidor är helt identiska i 23 fall så finns det nog skäl i att ana ugglor i mössan :140: :68: .

Det är beklagligt att misstanken om fusk kom upp, i synnerhet om den är grundlös och endast existerar i scoopjägarns föreställningsvärld.

Lars B. Kihlander
TS ordf. 2004-2005

Instämmer med Lars. Har själv erfarenhet av journalister som drar förhastade slutsatser. det är vid sådana tillfällen som man funderar över vad man lär sig på journalistutbildningar....

raggarn 2006-02-01 15:40

Citat:

Ursprungligen postat av Micke
Instämmer med Lars. Har själv erfarenhet av journalister som drar förhastade slutsatser. det är vid sådana tillfällen som man funderar över vad man lär sig på journalistutbildningar....

Jag vet att journalister i allmänhet inte har någon större kännedom om enhetskonvertering tex. km/h till mph. Det är mycket illa och kan få stora konsekvenser när vissa murvlar inte vill förstöra en god story med bagateller som relevanta fakta, källkritik och en gedigen bakgrundskoll.

Lars
ps
Det finns många seriösa och noggranna journalister också men det är tyvärr inte något överflöd av dem.
ds

Micke 2006-02-01 20:51

Citat:

Ursprungligen postat av raggarn
Jag vet att journalister i allmänhet inte har någon större kännedom om enhetskonvertering tex. km/h till mph. Det är mycket illa och kan få stora konsekvenser när vissa murvlar inte vill förstöra en god story med bagateller som relevanta fakta, källkritik och en gedigen bakgrundskoll.

Lars
ps
Det finns många seriösa och noggranna journalister också men det är tyvärr inte något överflöd av dem.
ds

så sant, så sant.....

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:22.

Porgramvara från: vBulletin Version 3.7.1
Copyright ©2000 - 2020, Jelsoft Enterprises Ltd.
Studentkåren vid Högskolan Väst