SHV's Forum

SHV's Forum (http://forum.shv.hv.se/index.php)
-   VästSex (http://forum.shv.hv.se/forumdisplay.php?f=145)
-   -   Lager (http://forum.shv.hv.se/showthread.php?t=9844)

Slobbo 2010-10-06 15:06

Lager

Hur mycket har västsex i ölförrådet just nu?
Vart kan jag få reda på detta?

aethis 2010-10-06 15:13

Ring Norris, eller gå ner och titta själv?

Slobbo 2010-10-06 15:42

Låg en tanke bakom frågan. Vart kan man få reda på det utan att gå ner i förrådet?

Norris 2010-10-06 17:17

Citat:

Ursprungligen postat av Slobbo (Inlägg 122282)
Låg en tanke bakom frågan. Vart kan man få reda på det utan att gå ner i förrådet?

Med tanke på att inventeringssystemet inte fungerar till fullo för tillfället så kan man inte se detta utan att gå ner dit.

DavidAndersson 2010-10-06 17:45

Citat:

Ursprungligen postat av Norris (Inlägg 122285)
Med tanke på att inventeringssystemet inte fungerar till fullo för tillfället så kan man inte se detta utan att gå ner dit.

Och det är detta inventeringssystem som utskotten från början började betala 10% av vinst för.

gozales 2010-10-06 17:59

var inte det inte de där 10% för driften.. el, vatten m.m.

aethis 2010-10-06 18:30

Citat:

Ursprungligen postat av gozales (Inlägg 122289)
var inte det inte de där 10% för driften.. el, vatten m.m.

Jo, som vanligt har David ingen koll, systemet utvecklade Lilleman på sin fritid =)

DavidAndersson 2010-10-06 18:55

Citat:

Ursprungligen postat av aethis (Inlägg 122292)
Jo, som vanligt har David ingen koll, systemet utvecklade Lilleman på sin fritid =)

Det Martina godkände att vi skulle betala 10% av vår vinst för var för ett lagerhållningssystem/faktureringsystem, inte för förbrukningsartiklar.

Övriga utskott var det säkert för förbrukningsartiklarna.

Martina 2010-10-06 20:39

Nej David nu har du missupfattat mej. Det som systemet skulle göra var att underlätta uträkningen av hur mycket vinst vi hade. Så har jag fått de förklarat för mej iaf:confused:

DavidAndersson 2010-10-06 20:55

Citat:

Ursprungligen postat av Martina (Inlägg 122301)
systemet skulle göra var att underlätta uträkningen av hur mycket vinst vi hade.

Med andra ord ett faktureringssystem?:roll: eller?:???:

Erika 2010-10-07 07:20

Jag skrev projektplanen och det som systemet skulle göra var att underlätta för ölcheferna när de gör fakturor (både internt och extern), det skulle också underlätta för Kansliansvarig att slippa sitta och räkna på vad 10% av vinsten är. 10 % av vinsten är till för att täcka driftskostnader för huset. Tyvärr har ju inte systemet varit till den belåtenhet som var tanken (tyvärr är jag inte kapabel till att lösa sånt) så därför får både vår käre ölchef och kansliansvarig sitta och göra detta manuellt. Så hela tanken med systemet var att underlätta arbete, en bieffekt hade ju varit att man slapp gå ner i förrådet för att ta reda på hur mycket som finns, en annan för att lättare kunna göra statistik i viss mån kanske. Men det ska förtydligas 10 % av vinsten var en diskussion som uppkom innan systemet, systemet var bara en möjlighet att underlätta uträknandet.

Slobbo 2010-10-08 09:03

Själva grundorsaken till att jag drog igång denna diskussionen är försäkringen. Vi behöver på ett eller annat sätt kunna redovisa hur mycket som finns i förrådet om någonting skulle hända, säg att huset brinner ner (eller upp). Finns då all dokumentation i öhlförrådet så är vi rätt körda och får inte ut en krona (korrigering: sexet får inte ut en krona) om förrådet brinner ner(upp).

DavidAndersson 2010-10-08 09:31

Citat:

Ursprungligen postat av Slobbo (Inlägg 122375)
Själva grundorsaken till att jag drog igång denna diskussionen är försäkringen. Vi behöver på ett eller annat sätt kunna redovisa hur mycket som finns i förrådet om någonting skulle hända, säg att huset brinner ner (eller upp). Finns då all dokumentation i öhlförrådet så är vi rätt körda och får inte ut en krona (korrigering: sexet får inte ut en krona) om förrådet brinner ner(upp).

Detta är ju ett faktiskt problem, Angelica fråga mig häromdagen om hur mycket som finns där och då är det ju bara att uppskatta. Hon trodde ca 20 000.- enligt den dokumentation hon hade, men det låg snarare närmre 100 000:- i verkligheten så det diffar onekligen oroväckande mycket...

Slobbo 2010-10-08 09:38

Citat:

Ursprungligen postat av DavidAndersson (Inlägg 122377)
Detta är ju ett faktiskt problem, Angelica fråga mig häromdagen om hur mycket som finns där och då är det ju bara att uppskatta. Hon trodde ca 20 000.- enligt den dokumentation hon hade, men det låg snarare närmre 100 000:- i verkligheten så det diffar onekligen oroväckande mycket...

Jo, och det som är ännu mer oroväckande är att har vi som sagt ingen dokumentation så spelar det ingen roll hur mycket vi säger att det var i förrådet. Inga pengar kommer ut om det händer någonting. :/

Lurk 2010-10-08 10:00

Okej, sa hur loser vi detta?

Slobbo 2010-10-08 10:12

Två lösningar:

1) Ha alltid en kopia på senaste inventeringslistan på annan plats än öhlförrådet
2) Ha en digital kopia på inventeringslistorna tillgängliga på en säker plats (externa server)

Erika 2010-10-08 10:24

Då kanske det bör skapas en inventeringslista/databas omgående eftersom enda gången om året då det har inventerats är den 1 juli inför bokslutet.

DavidAndersson 2010-10-08 11:43

Vid en eventuell brand går det dock att räkna ut i efterhand hur mycket som funnits i förrådet då vi har kopior på alla inleveranser och Z-kvittor på allt som sålts. Det hade blivit ett fruktansvärt omständigt sätt att räkna ut hur mycket som finns där, men det är fullt möjligt. . .

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:45.

Porgramvara från: vBulletin Version 3.7.1
Copyright ©2000 - 2020, Jelsoft Enterprises Ltd.
Studentkåren vid Högskolan Väst