SHV's Forum

SHV's Forum (http://forum.shv.hv.se/index.php)
-   Debatt - just nu! (http://forum.shv.hv.se/forumdisplay.php?f=32)
-   -   Kårobligatoriet (http://forum.shv.hv.se/showthread.php?t=7422)

Lilla My 2008-06-09 12:02

Kårobligatoriet

1 bifogad(e) fil(er)
Diskutera kårobligatoriet

vad tycker vi på Högskolan Väst?

Micke 2008-06-12 01:30

Så istället för ett kårobligatorie skulle man betala en obligatorisk avgift till stiftelsen? Vad blir då skillnaden?

WozzeC 2008-06-12 07:53

Citat:

Ursprungligen postat av Micke (Inlägg 91124)
Så istället för ett kårobligatorie skulle man betala en obligatorisk avgift till stiftelsen? Vad blir då skillnaden?

Det är hemligt :)

Gandalf the Golden 2009-06-10 16:09

Det är nu klart, kårobligatoriet är avskaffat... R.I.P

Gnab 2009-06-10 16:19

Fasen, vilket datum blev det?

MenVaFaan 2009-06-10 16:57

om jag hann att förstå röstningen rätt så avstod nästan hälften att rösta

aethis 2009-06-10 19:51

Citat:

Ursprungligen postat av MenVaFaan (Inlägg 111123)
om jag hann att förstå röstningen rätt så avstod nästan hälften att rösta

Då förstod du nog fel, det var 16 som avstod från att rösta.

http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid...8/09&bet=UbU14

MenVaFaan 2009-06-10 21:06

japp det gjorde jag då... det gick väldigt fort i voteringen

C-H 2011-01-27 20:04

Det är helt rätt att avskaffa kårobligatorie, Låt oss måla upp ett hypotetiskt exempel: Om samma princip vore gällande i det vanliga arbetslivet som i utbildningsväsendet skulle man alltså vara obligerad att vara medlem i facket för att överhuvudtaget få sin lön utbetald, precis som man vid högskolan inte får ut sina betyg om inte avgiften till kåren är betald. Vi kan nog alla hålla med om att det låter absurt men det får man nog säga att hela kårväsendet också varit fram tills denna stund.

Kårväsendet är i sig anser en god idé precis som fackförbund i arbetslivet . De uppfyller en funktion som arbetsgivaren/högskolan själv kan uppfylla, åtminstone inte på ett trovärdigt sätt. Men studentkåren har tidigare misslyckats med att visa sina medlemmar att deras arbete gör skillnad och att de engagerar sig i sina medlemmar. Man har alltså förlitat sig på de 350: – de garanterat fått från varje heltidsstudent. Högskolan väst har ungefär 10 000 studenter, det krävs inte särskilt omfattande matematikkunskaper för att inse att det handlar om stora belopp.

Jag hoppas att studentkåren lyckas visa studenterna att de gör skillnad och att de behövs. Högskolan och samhället i stort har blivit lite friare, lite liberalare genom att de nu måste vinna sina medlemmars gunst.

Hatten 2011-01-27 20:57

Kan känna att jag håller med C-H lite där.
Vore kul om det fanns exempel där kåren gjort skillnad, även lite uppdateringar på saker som händer.
Ta kritiken som getts mot programmet Samhälle, hav och sjöar.
Vad har hänt på den fronten?

Bara lite konstruktiv kritik i denna stund. :)

sofia 2011-01-28 08:57

Citat:

Ursprungligen postat av Hatten (Inlägg 125309)
Kan känna att jag håller med C-H lite där.
Vore kul om det fanns exempel där kåren gjort skillnad, även lite uppdateringar på saker som händer.
Ta kritiken som getts mot programmet Samhälle, hav och sjöar.
Vad har hänt på den fronten?

Bara lite konstruktiv kritik i denna stund. :)

Det händer allt saker med Samhälle, hav och sjöar även om man kan önska att saker kunde hända snabbare. Tycker du att det finns mycket problem eller kritik i din klass är du välkommen att höra av dig. Att det snackas om saker i klassen är en sak, att vi blir informerade och kan agera är en annan sak.

Hatten 2011-01-28 16:16

Jag kan ta upp kritik med klassen, för att se vad de säger.

Inget illa menat nu, men att säga att "det händer saker" utan att ge exempel på vad tycker jag känns lite tunt. Vore kul med exempel, typ: vi har pratat med de ansvariga och de skall se över rutiner etc. finns det några "Förloppsdokument" eller liknande som man kan ta del av för att veta vad som händer så att säga? :)
Hoppas det går framåt med Samhälle hav och sjöar snacket. :D

sofia 2011-01-28 18:50

Citat:

Ursprungligen postat av Hatten (Inlägg 125360)
Jag kan ta upp kritik med klassen, för att se vad de säger.

Inget illa menat nu, men att säga att "det händer saker" utan att ge exempel på vad tycker jag känns lite tunt. Vore kul med exempel, typ: vi har pratat med de ansvariga och de skall se över rutiner etc. finns det några "Förloppsdokument" eller liknande som man kan ta del av för att veta vad som händer så att säga? :)
Hoppas det går framåt med Samhälle hav och sjöar snacket. :D

Det är en enskild klass som kontaktat med mig, och jag tänker inte säga någonting förrän jag har fått feedback från dem. Det finns ingen form av förloppsdokument eftersom det är rörigt och många problem är gamla. Men ja, jag har pratat med de ansvariga och de ska se över rutiner. Jag tror dock det finns vettigare lösningar på de problem som har varit och försöker hitta en långsiktig lösning, men som sagt, jag väntar på feedback innan jag går vidare och berättar om det.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:43.

Porgramvara från: vBulletin Version 3.7.1
Copyright ©2000 - 2020, Jelsoft Enterprises Ltd.
Studentkåren vid Högskolan Väst