SHV's Forum

SHV's Forum (http://forum.shv.hv.se/index.php)
-   Ny Student? (http://forum.shv.hv.se/forumdisplay.php?f=43)
-   -   Hund och skola!? (http://forum.shv.hv.se/showthread.php?t=5727)

Jinx 2007-01-29 22:32

Hund och skola!?

Har inte ens sökt in än,, men undrar om det finns studenter där ute som har hund. Jag undrar då hur det fungerar, jag har ju min älskling och vill vara säker på att allt kommer att fungera!
Ge mig svar.:-|

Hallon 2007-01-29 22:43

Bostadsbolaget Eidar har vissa studentlägenheter som man får ha husdjur i. Detta gäller endast Lantmannavägen 16 vad jag vet eftersom det inte är ett helt studenthus, bor icke studenter i huset och därför tillåts husdjur i just detta hus.

Svarta_Svanen 2007-01-29 22:54

om du funderar över tid och liknande så beror det helt och hållet vad du ska läsa, personligen skulle jag inte ha en hund men jag prioriterar annorlunda. Vi som går ekonomiprogrammet har två till tre föreläsningar i veckan och då bara halvdagar, så det skulle funka. Däremot är det lite jobbigt att bo i dessa områden (lantmanna) under perioden runt nyår det smäller ganska mkt ;)...Men kort och gott, du behöver inte välja bort studierna pga din hund :D

anil 2007-01-30 10:23

Sedan är det ju helt upp till vad det är för hund också, hur den klarar att vara ensam, hur ofta den måste rastas och så (i extremfall då, om man inte kan ta sig hem till den någon gång pga av en lång tenta eller så).

Mitt ex små pappillon klarade max 4-5 timmar utan att gå ut, blev det längre än så, så letade de upp ett lämpligt ställe i lägenheten... :evil:

Min nuvarande vovve (Perro Sin Pelo del Peru, han på min bild här ovan) klarar sig utan större ansträngning mkt längre perioder, vilket är skönt att veta om det kommer sådana dagar där man är helt uppbokad på möten och inte kan ta mig hem på lunchen.

Sen som de nämner, känslighet för oljud och sådant påverkar ju också. En hund med mkt vakt/varnings-instinkt är kanske inte så snällt/lämpligt att ha i ett studentboende där det ofta är ljudligt runt om ganska ofta och så vidare, så det är mkt att tänka på. ;-)

Vad har du för hund??

GHaKK 2007-01-30 13:25

vi kan ju ta exemplet rödhårig student som gick i uddevalla för ett tag sen. hon bodde i trollhättan i en icke studentlägenhet, pluggade i uddevalla och hade två hundar och två katter tror jag det var och det funkade. så det går allt att ha djur ifall man vill.

Svarta_Svanen 2007-01-30 13:54

har för övrigt hört att en ny lag e på gång som innebär att hunden inte får vara orastad i mer än sex timmar...

Nilla 2007-01-30 14:45

Citat:

Ursprungligen postat av Hallon
Detta gäller endast Lantmannavägen 16 vad jag vet eftersom det inte är ett helt studenthus, bor icke studenter i huset och därför tillåts husdjur i just detta hus.

Hmm, skulle studenter tåla djur mindre bra än vanliga dödliga? :confused: Underlig policy de har...

Torsko 2007-01-30 15:56

Citat:

Ursprungligen postat av Nilla
Hmm, skulle studenter tåla djur mindre bra än vanliga dödliga? :confused: Underlig policy de har...

Skulle snarare tro att det beror mer på omsättningen av hyresgäster som får förväntas vara högre i studenlägenheterna än i "de vanliga" hyreshusen. Vet inte hur sugna Eidar är på att sanera lägenheter som har haft husdjur i sig för att det flyttar in en allergiker nästa termin.

Men den största orsaken torde väl vara att man ofta får bo med någon man inte känner och för att på så vis slippa konflikter angående allergier och djurhandhavanden så förbjuder man husdjur i 12 och 14.

anil 2007-01-30 16:39

Citat:

Ursprungligen postat av Svarta_Svanen
har för övrigt hört att en ny lag e på gång som innebär att hunden inte får vara orastad i mer än sex timmar...

Hejja SLU i Skara... de är mer än olovligt roliga ibland. Deras senaste utspel hörde jag i går morse: "Vi vill lagstifta mot att de sätter gummibnad runt levande hummrars klor. För hummrarna gillar inte det"

Visst, det kanske inte är så skönt. Men HUR kan de veta att "Hummrarna gillar inte det "?

Men till tråden igen. Så man skulle alltså inte få sova mer än max sex timmar i sträck då om man har hund? Inser de inte själv hur dumma i huvudet de är om de föreslår en sådan lag??

Erika 2007-01-30 16:59

Citat:

Ursprungligen postat av anil
Men till tråden igen. Så man skulle alltså inte få sova mer än max sex timmar i sträck då om man har hund? Inser de inte själv hur dumma i huvudet de är om de föreslår en sådan lag??

Hehe, ja det låter verkligen skumt, men hundar sover ju (oftast) på nätterna precis som människor, eller hur... O menar dem inte att hundar inte får vara själva mer än sex timmar? Skumt, skumt...

Svarta_Svanen 2007-01-30 17:13

De måste mena att hunden måste vara utomhus minst en gång var sjätte timme, vilket leder till hundgård typ...om man inte är två som tar hand om hunden. Det intressanta ska bli och se hur mina föräldrar ska tvinga ut hundarna hehehe...De vill gå ut när DE vill gå ut...om det är regn så går det inte ut...

MenVaFaan 2007-01-30 18:20

Citat:

Ursprungligen postat av Svarta_Svanen
Det intressanta ska bli och se hur mina föräldrar ska tvinga ut hundarna hehehe...De vill gå ut när DE vill gå ut...om det är regn så går det inte ut...

det är ju bara att knäppa vovven på näsan å visa upp lagtexten då väl... annars hamnar den i fängelse ;-)

Jinx 2007-01-31 13:32

Jag har en Saluki till dig som undrade.
Min tanke var den att jag kommer söka en egen lägenhet och det behöver inte vara just för studenter.
Att dela kommer inte på tal, jag har bott ensam för länge för att det skulle fungera i längden, dessutom har jag två naken katter och de flesta tycker att de är fruktansvärt äckliga, ingen skulle stå ut med mig och mina djur!!:-P
Dessutom åker jag nog tillbax till Lysekil över jul och nyår, han har aldrig haft problem med sånt innan.

Vad gäller lagen så är det att hundar inte får lämnas ensama under mer än 5-6 timmar per dygn, den finns redan har jag för mig.
Men det kommer inte att gå att följa för någon som har arbete, vilket de flesta har som har hund.
Det viktiga är att man går på ordentliga promenader när man kommer hem och faktiskt lägger ned tid på hunden så fort man kan.

Jag har förhoppningsvis den turen att min mor kommer att kunna hjälpa mig om det skulle vara mycket att göra under en period.

Tack för svaren i alla fall, nu känner jag mig lugnad!

anil 2007-01-31 13:42

Citat:

Ursprungligen postat av Jinx
Vad gäller lagen så är det att hundar inte får lämnas ensama under mer än 5-6 timmar per dygn, den finns redan har jag för mig.

Mmm... men nu jobbar de på ett förslag enligt ovan också, om max tid mellan rastningar... iaf enligt nyheterna på radion.

Jinx 2007-01-31 13:50

då är de ju inte riktigt kloka!!
Jag går visserligen ut med min var femte timme men det är för att han behöver det lika mycket som för att JAG vill det...
Lagarna är alltid en källa till skratt iaf!

Professorn 2007-01-31 15:15

dom där reglerna ser ju ut som reglerna i vilken fackförening som helst.

är dom kanske befogade?

anil 2007-02-01 09:39

Citat:

Ursprungligen postat av Professorn
dom där reglerna ser ju ut som reglerna i vilken fackförening som helst.

är dom kanske befogade?

De som har hundar och som bryr sig om dem går ut med dem oftare än så.

Och de som inte bryr sig om sin hund och låter den vara instängd längre än så lär skita fullständigt i om det finns en lag som säger så. Är vad jag tror iaf.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:30.

Porgramvara från: vBulletin Version 3.7.1
Copyright ©2000 - 2020, Jelsoft Enterprises Ltd.
Studentkåren vid Högskolan Väst