SHV's Forum

SHV's Forum (http://forum.shv.hv.se/index.php)
-   Debatt - just nu! (http://forum.shv.hv.se/forumdisplay.php?f=32)
-   -   Relationen Student - Student (http://forum.shv.hv.se/showthread.php?t=9412)

Svarta_Svanen 2010-02-09 09:33

Relationen Student - Student

Hej Hej!

En fråga som jag har ställt mig själv och Patrik lite snabbt, som jag känner att det finns ett behov att prata om är relationen mellan studenter.

Vad händer och vad ska man göra när det inte fungerar? När det blir sårade känslor, vuxenmobbning, trakasserier och så vidare. Vad ska och kan en klass göra om en student förstör för alla andra och beter sig respektlöst?

Utan att ta upp enskilda personer eller händelser, finns det någon som vet något? Är det bara jag som tycker att det är en viktig del i kvalitet? En utbildning kan bli förstörd om en person blir illa behandlad eller behandlar andra illa..

Kram! =)

Hatten 2010-02-09 12:02

Det som hjälper mest när man ser någon som sitter ensam är att gå och prata med personen.

Om någon beter sig respektlöst är det också bara att prata med personen, kanske gadda ihop sig med några andra så man får mer kött på benen,
men det viktigaste är att man inte bränner en framtida vänskap med denna person.

Svarta_Svanen 2010-02-09 13:46

Citat:

Ursprungligen postat av Hatten (Inlägg 118344)
Det som hjälper mest när man ser någon som sitter ensam är att gå och prata med personen.

Om någon beter sig respektlöst är det också bara att prata med personen, kanske gadda ihop sig med några andra så man får mer kött på benen,
men det viktigaste är att man inte bränner en framtida vänskap med denna person.

Men fungerar det i verkligheten?

Skulle du gå och sätta dig med en människa du inte gillar, bara för att den personen ska må bättre?

Och det går inte alltid att prata med en person utan att denna personen hamnar i försvarsläge, och tar inte till sig kritiken och det riskerar att bli mer infekterat.
Chansen är väl ganska liten att man har en vänskap att rädda/ få i framtiden om man hamnar i det här läget.

Ska man verkligen kräva av en utsatt person att denna själv ska ta kontakt med dom som utsätter den för kränkande behandling?

Hatten 2010-02-09 14:20

Citat:

Ursprungligen postat av Svarta_Svanen (Inlägg 118345)
Men fungerar det i verkligheten?

Skulle du gå och sätta dig med en människa du inte gillar, bara för att den personen ska må bättre?

Och det går inte alltid att prata med en person utan att denna personen hamnar i försvarsläge, och tar inte till sig kritiken och det riskerar att bli mer infekterat.
Chansen är väl ganska liten att man har en vänskap att rädda/ få i framtiden om man hamnar i det här läget.

Ska man verkligen kräva av en utsatt person att denna själv ska ta kontakt med dom som utsätter den för kränkande behandling?

Detta är en svår diskussion.
Man kan inte kräva av en person som blir kränkt att den skall prata med dem som kränker en.
Och prata med en person man inte gillar kan man inte kräva, men man kanske bör fråga sig då varför man inte gillar personen, men kanske kan ändra sin uppfattning om personen.
Hamnar personen i försvarsställning så fort man tar upp något kanske man kan öppna samtalet på ett annat sätt, inte gå direkt in på det man egentligen skall prata med personen om.

Tina 2010-02-09 21:44

Det går ju inte direkt göra som i lågstadiet då man bytte klass på de utsatta...

Fröken Råsa 2010-02-10 00:31

Detta är också en intressant diskusion för oss som är skyddsombud då det gäller arbetsmiljön. Finns det som på grundskolan och gymnasiet några kuratorer man kan gå till och be om hjälp? Sen borde kåren kanske på något sett kanske kunna vara till hjälp i den här frågan. Vét inte riktigt hur det ska gå till bara.

Har själv både mobbats och mobbat så jag har varit på bägge sidor men borde kanske ha något slags samtalsgrupper för dem som blivit mobbade både innan högskolan och efter. Ungdomsmottagningen ligger ju nära i fall vi skulle starta något slags sammarbete med dem.

Ernst 2010-02-10 04:09

Är du utsatt, eller är du den som utsätter någon annan för kränkning?
Eller pratar du om två eller flera andra personer?

Jag menar vill du ha ett råd för vad du ska göra eller försöker du hjälpa två eller flera andra personer?

Fröken Råsa 2010-02-10 08:37

Var lite otydlig. Menade inte här på högskolan utan innan jag började här på skolan. Jag vill hjälpa andra människor.

Erika 2010-02-10 10:07

Det är kul att detta ämne intresserar folk (även om ämnet i sig inte är så roligt)

Min tanke är att lyfta detta ämne med vår beteendevetare på skolan. Sedan får vi se om vi kan göra någon form av insats ihop. Bara så ni inte tror att jag ignorerar ämnet, utan jag jobbar på det.

Fröken Råsa 2010-02-11 00:21

Tänkte på precis på samma sak Erika. Förresten lägg in det som en fråga på studentbarometern om dem upplever att det sker mobbing eller liknande. Kan vara bra och enkelt sätt att kolla upp läget

Erika 2010-02-11 13:23

Skolan har valt att ta bort en fråga om just detta därför att det inte går att få ut något av svaren i barometern. Men jag tror Tove kan få fram en del bara genom att synas på skolan om det är ett stor problem eller inte..

Citat:

Ursprungligen postat av Fröken Råsa (Inlägg 118410)
Tänkte på precis på samma sak Erika. Förresten lägg in det som en fråga på studentbarometern om dem upplever att det sker mobbing eller liknande. Kan vara bra och enkelt sätt att kolla upp läget

Svarta_Svanen 2010-02-11 17:37

Det känns bra att se att det iaf är några som tycker något om frågan, jag var mest intresserad av att väcka tanken och sprida den information som ev. dyker upp.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:02.

Porgramvara från: vBulletin Version 3.7.1
Copyright ©2000 - 2020, Jelsoft Enterprises Ltd.
Studentkåren vid Högskolan Väst