Visa ett inlägg
Gammal 2006-10-16, 18:03
anils avatar
anil anil är inte uppkopplad
Exmästerist

Reg.datum: May 2002
Skicka ett meddelande via ICQ till anil Skicka ett meddelande via MSN till anil
Standard

Men i grund och botten har de rätt. Hur kan man i ett demokratiskt samhälle ha en tvingande avgift som går till sådant "som man kanske aldrig utnyttjar"

Visst säger ni nu, och jag håller med, att det arbete som utförs av våra förtroendevalda och arvoderade i form av studentrepresentanter i nämnder och komitéer för att förbättra utbildningar komemr alla till gagn. Så visst får de nått för obligatoriet även om de inte tror det.

Men samtidigt kan det ju faktiskt finnas de som inte bryr sig om det, utan gärna hade läst en utbildning även om det inte fanns studentinflytande som utfördes av arvoderade presidier. Och som det är nu så tvingas de faktiskt att betala ändå. Och hur demokratiskt är det egentligen?

Sen så har vi de som tror att "det kommer funka ändå". Som kanske inser sen att det inte funkar och ångrar sig och börjar bli medlem igen. Låt vara ett år eller två innan det är igång och fungerande igen då.

Och så länge det finns många rabatter knutna till medlemsskapet, så tror jag inte folk kommer låta bli det så mycket heller, där finns en dragningskraft att jobba med, även om det är att sälja ut sig lite.

Studentrepresentanter gåratt få att ställa upp ändå till nämnder och komitéer, det finns alltid de som är villiga att engagera sig ändå. Dock kanske det inte mycket som nu, då det faktiskt finns två (tre?) som jobbar på heltid med detta för HV, utöver alla frivilliga som är med här och där.

Men ge det en 3-5 år, så tror jag att det procentuella bortfallet jämfört med idag inte är så stort längre.

Ni behöver het enkelt jobba med att ge de betalande studenterna något mer handfast tillbaks för kåravgiften i fortsättningen, som rabatterna, så kommer de att fortsätta betala den.

Och som sagt, hur demokratiskt är obligatoriet egentligen?

Bara namnet är ju en motsägelse mot det...

ex. ordf. HITUTIS (numera Västsex)

"To the optimist, the glass is half full. To the pessimist, the glass is half empty. To the engineer, the glass is twice as big as it needs to be."
Svara med citat