Visa ett inlägg
Gammal 2006-10-16, 18:41
NVs avatar
NV NV är inte uppkopplad
Turnip

Reg.datum: Sep 2003
Skicka ett meddelande via ICQ till NV Skicka ett meddelande via MSN till NV Skicka ett meddelande via Skype till NV
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Torsko
Å andra sidan så är ju skatt något som drabbar/gagnar alla medan kårobligatoriet bara drabbar/gagnar studenter.
Fast i båda fallen snackar vi en isolerad grupp (Sveriges befolkning och studenter.)
Vad som ger båda sakerna legitimitet är att en majoritet har godkänt båda sakerna. Men en majoritet av sveriges befolkning har tydligen bestämt sig för att kårobligatorie inte är vettigt längre.

Så här enkelt är det:
Sveriges befolkning (här efter kallat samhället) bestämde sig för att erbjuda sig själva en möjlighet att studera på samhällets bekostnad. Samhället sa dock att det vi kräver en motprestation, vi kräver att ni finansierar bevakning av utbildningen så denna fortsätter hålla god kvalité.
Att säga att det inte är valfrihet när man känner till (eller iaf borde känna till) reglerna för att få utnytja någonting är i sig ganska löjligt. Argumentationen att om valfriheten är alltså orelevant enligt mig. Det finns privata alternativ, tex Chalmers. Chalmers har även de av egen fri vilja dock valt att ha ett (eller följa) kårobligatorie.
Vad det handlar om är alltså hurvida vi ska kräva den här motprestationen på svenska studenter eller inte.

Min personliga åsikt är att ja det bör vi göra. Om inte annat för att vi i samhället bör kräva just en motprestation för det vi erbjuder gratis. Vidare argumentation kommer som sagt senare (när jag inte ser dubbelt av trötthet).

Senast redigerad av NV den 2006-10-16 klockan 19:14.
Svara med citat