Visa ett inlägg
Gammal 2010-08-11, 11:48
Pallvids avatar
Pallvid Pallvid är inte uppkopplad
Postare med skrivkramp...

Reg.datum: Jan 2008
Skicka ett meddelande via MSN till Pallvid Skicka ett meddelande via Skype till Pallvid
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Gnab Visa inlägg
Tycker det är bra jobbat.
Men som vanligt så är jag skeptisk till färgerna, de känns lite trista och matta.
Alltid lika sunt inställd till färger Gnab

Citat:
Ursprungligen postat av Liifv Visa inlägg
*bla bla bla* edited out....

Nästa steg är kanske att pusha på alla utskott att skapa egna loggor (ingen aning hur många som har nu) som kan användas när de arrar pubar och andra aktiviteter. De behöver väl kanske inte vara så här genomtänkta men bara så att de har något att profilera sig med.

Snabba tankar från ett trött huvud, nu sängen. *snark*
Det är en diskussion för sig och vikten beror nog i stor på hur det slutgiltiga förslaget för resten av verksamheten ser ut. Men som du säger, hade varit underbart att ha allt samlat på ett och samma ställe (med rätt format) så att man kan använda det.

Citat:
Ursprungligen postat av kajsa Visa inlägg
Jag måste ifrågasätta denna manual, först och främst så trodde jag att DeCore var en del av SHV, varför behöver den då en egen grafisk manual? En logga visst, men manual? organisationen SHV har redan än och om jag inte är helt ute och cyklar så är pubverksamheten en del av SHV.

Eftersom vi har en Event/Evenemangs del i SHVs grafiksa profil så har vi ju där med en manual för hur vi ska göra för att marknadsföra DeCore.

Och förslaget jag hört som ännu inte finns nedskrivit om att SHVs logga inte ska få finnas med i samband med alkoholtillställningar, så frågar jag mig, skäms SHV för vår pub? Tycker det är helt fel eftersom DeCore inte är en egen organisation. SHVs logga borde absolut finnas med i samband med Decores egen och det arrangerade utskottet.

Jag har förstått att SHV vill ge ett seriösare intryck, men att stänga ute vissa delar av sin verksamhet, är det rätt väg? SHV borde istället vara stolt över att vara en stor del i den pub vi driver och som faktiskt ÄR välbesökt.

Hoppas ni förstår hur jag tänker, vi behöver inte få "pippi"på det här med grafiska profiler, det borde räcka med en profil per organisation, inte per varje del av en organisation.
Nu skall vi se här - det här blir nog långt. Föst ett förtydligande för alla: DETTA ÄR ALLTSÅ TANKAR JAG HAR OCH SOM INTE DISKUTERATS INOM DEN GRAFISKA PROFILGRUPPEN ELLER ANDRA INSTANSER. Inga beslut skall tas i allt för stor hast utan jag vill som sagt bara sporra till diskussion. Som jag skrev är detta ett förslag och jag tar upp det av den enkla anledningen att det skall diskuteras - vilket vi gör nu och det är jag väldigt nöjd med. Det får huvudet att tänka ett varv extra! Konstruktiv kritik på riktigt! Tack!

En logotyp har diskuterats att den skall tas fram vilket jag presenterar i manualen, vid sidan om detta presenteras även ett tillhörande formspråk som är enhetligt och förtydligar att det är DeCore som är avsändaren. Allt gjordes i ett och samma svep så därför presenteras allt samtidigt.

I grund och botten handlar allt om rak och tydlig kommunikation. Men kanske är detta någonting som redan fungerat på denna front? Första dilemmat här blir när alltså ett utskott vill göra ett väldigt studentikos-inspirerad affisch och därför låses till de ramar som sats upp i manualen. Här har man alltså ett första ställningstagande - skall man låta ramarna vara fria och däför bara ha en logotyp och inget mer? Hur hårda skall ramarna vara för att kommunikationen skall vara tydligt ut mot studenterna?

Vi vill ju att och har satt som mål att DeCore skall få samma status som krogarna i stan. Men som du säger (och andra nu även kommenterat) kan tydglarna vara "för hårda". Här tänkte jag i synnerhet på de utskott som inte "kan" prestera några enhetliga affischer utan då kliver för långt ifrån något som "fungerar bra". Här räcker det helt enkelt kanske bara med standardaffisch eller två?

Det andra dilemmat kommer så som du säger i att SHV nu har en grafisk manual och därför skall rätta sig efter denna. Här menar man på att DeCore skulle falla in som verksamhet under Event. Detta argument köper jag MEN anledningen till att jag förespråkat att DeCore skall vara lite eget (och SHV snarare skall stå som ägare till det: liksom vi är ägare av InWest och Inslussningen som i min mening är de Event som passar in under event) är att SHV inte skall förknippas allt för mycket med just alkohol. Detta har och är fortfarande grundproblemet i den kommunikation vi har fört utåt mot studenterna under flera år. Dvs. att vi bara kommunicerat ut "fest" och inte övrig verksamhet. Här riskerar man alltså att hamna i samma fallgrop igen och då finns ju chansen att många väljer bort att inte bli medlemmar för att man har "samma värderingar" till SHV som tidigare. Vi skäms alltså inte för vår pub - utan snarare är stolta över den, dock vill vi (läs. jag och olle i vår uppsats) att man associerar rätt värderingar med rätt verksamhet. Utvecklar det gärna då jag känner att det kan bli luddigt som sjutton.

Här behöver man alltså ta ytterligare funderingsvarv - skall SHV Event stå som avsändare för festverksamheten (alltså med en topbanner och tydlig rosa färg) eller skall detta falla under egen flagg (med liten SHV Event logotyp i botten)? Dvs. enbart DeCore, precis så som Inslussningen och InWest idag gör?

Känns precis som att jag skrivit en halv uppsats till. Hoppas du är med på mina tankar och att det även får er andra att komma med mer input!

Västeko:
HT08-VT10: Ordförande (rikast)
VT08: Vice Ordförande
HT08: Überphadder (årets phadder!)

Västsex:
VT09: Exmästerist
HT08/VT08: Vice PR-ansvarig
VT08: Sexslav #2 våren 08

www.cutcopypaste.se

Senast redigerad av Pallvid den 2010-08-11 klockan 12:05.
Svara med citat