Visa ett inlägg
Gammal 2010-08-11, 12:45
kajsas avatar
kajsa kajsa är inte uppkopplad
Personalvetare

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pallvid Visa inlägg

Nu skall vi se här - det här blir nog långt. Föst ett förtydligande för alla: DETTA ÄR ALLTSÅ TANKAR JAG HAR OCH SOM INTE DISKUTERATS INOM DEN GRAFISKA PROFILGRUPPEN ELLER ANDRA INSTANSER. Inga beslut skall tas i allt för stor hast utan jag vill som sagt bara sporra till diskussion. Som jag skrev är detta ett förslag och jag tar upp det av den enkla anledningen att det skall diskuteras - vilket vi gör nu och det är jag väldigt nöjd med. Det får huvudet att tänka ett varv extra! Konstruktiv kritik på riktigt! Tack!

En logotyp har diskuterats att den skall tas fram vilket jag presenterar i manualen, vid sidan om detta presenteras även ett tillhörande formspråk som är enhetligt och förtydligar att det är DeCore som är avsändaren. Allt gjordes i ett och samma svep så därför presenteras allt samtidigt.

I grund och botten handlar allt om rak och tydlig kommunikation. Men kanske är detta någonting som redan fungerat på denna front? Första dilemmat här blir när alltså ett utskott vill göra ett väldigt studentikos-inspirerad affisch och därför låses till de ramar som sats upp i manualen. Här har man alltså ett första ställningstagande - skall man låta ramarna vara fria och däför bara ha en logotyp och inget mer? Hur hårda skall ramarna vara för att kommunikationen skall vara tydligt ut mot studenterna?

Vi vill ju att och har satt som mål att DeCore skall få samma status som krogarna i stan. Men som du säger (och andra nu även kommenterat) kan tydglarna vara "för hårda". Här tänkte jag i synnerhet på de utskott som inte "kan" prestera några enhetliga affischer utan då kliver för långt ifrån något som "fungerar bra". Här räcker det helt enkelt kanske bara med standardaffisch eller två?

Det andra dilemmat kommer så som du säger i att SHV nu har en grafisk manual och därför skall rätta sig efter denna. Här menar man på att DeCore skulle falla in som verksamhet under Event. Detta argument köper jag MEN anledningen till att jag förespråkat att DeCore skall vara lite eget (och SHV snarare skall stå som ägare till det: liksom vi är ägare av InWest och Inslussningen som i min mening är de Event som passar in under event) är att SHV inte skall förknippas allt för mycket med just alkohol. Detta har och är fortfarande grundproblemet i den kommunikation vi har fört utåt mot studenterna under flera år. Dvs. att vi bara kommunicerat ut "fest" och inte övrig verksamhet. Här riskerar man alltså att hamna i samma fallgrop igen och då finns ju chansen att många väljer bort att inte bli medlemmar för att man har "samma värderingar" till SHV som tidigare. Vi skäms alltså inte för vår pub - utan snarare är stolta över den, dock vill vi (läs. jag och olle i vår uppsats) att man associerar rätt värderingar med rätt verksamhet. Utvecklar det gärna då jag känner att det kan bli luddigt som sjutton.

Här behöver man alltså ta ytterligare funderingsvarv - skall SHV Event stå som avsändare för festverksamheten (alltså med en topbanner och tydlig rosa färg) eller skall detta falla under egen flagg (med liten SHV Event logotyp i botten)? Dvs. enbart DeCore, precis så som Inslussningen och InWest idag gör?

Känns precis som att jag skrivit en halv uppsats till. Hoppas du är med på mina tankar och att det även får er andra att komma med mer input!

När det gäller ramarna runt så varför inte lägga till ett undantag för DeCore, Inslussningen och InWest i SHVs profil.

Att inslussningen och InWest inte kommer att hamna under Event i SUNE bör vi ta en funderare på, det är ju trots allt SHV som står bakom det, då borde det synas genom att delvis använda sig av manualen för Event, som att ha med den rosa bannern.
Sen när det gäller enhetlighet, var det inte tal om att KS skulle ha en evenemangsansvarig? Denna borde kunna göra ett godkännande av affisher innan de sätts ut på campus.

För att inte hamna i fallgropar för ryktet om alkohol är det viktigt att vi använder oss av de olika banners vi har för olika aktiviteter för då syns ALLT vi gör och inte bara puben.
Det man skulle kunna göra är att använda bannerna i mindre format när det gäller DeCore, på det viset visar vi att DeCore är en del av studentkåren samt att den inte tar för mycket plats så att man bara ser SHV.
Vi borde inte gömma saker vi gör för att det ger oss dåligt rykte utan bara inte framhäva det lika mycket som alla andra tillställningar.
Svara med citat