Visa ett inlägg
Gammal 2010-08-12, 16:09
elin.behrns
Guest

Standard

Hej på er,
nu sitter jag och Marcus och går igenom lite vad som hänt här på forumet och tittar på hur vi borde lägga upp materialet till den större massans tycke.

VAD ÄR DECORE??

Citat:
Ursprungligen postat av Ernst Visa inlägg
DeCore är ju själva stället och för att det ska vänjas in ordentligt så det blir en krog som alla studenter vet var den ligger (precis som de andra krogarna i stan) behövs ett tydligt varumärke. Dock kan man ju kanske ge lite mer utrymme åt utskottsloggorna för de utskott som har en sådan på just affischen när det tex är VästSex's kväll, eller VästEkos kväll.
Citat:
Ursprungligen postat av Norris Visa inlägg
Frågade just om detta idag och det är som så att alla utrymmen där vi har serveringstillstånd går under DeCore i helhet men att de sedan har egna namn, såsom Gasquen och Polhemssalen.
Precis som ovanstående har nämnt så uppfattar vi DeCore som samlingsnamnet för all festverksamhet som SHV arrangerar. Detta oavsett om festen bedrivs i pub, gasquen eller polhemssalen. För att förklara tydligare tänk Lipz. De har ju cowboybaren men de kallar ju inte den delen av sin verksamhet för cowboybaren, det är fortfarande Lipz. på samma sätt hoppas vi SHV ska arbeta.

DeCore behvöver ett varumärke eller "samlingsnamn" just för den anledning att vi vill att folk ska säga att "vi ska till DeCore" och inte "vi ska till kåren/puben/gasquen/polhemssalen". Det blir en given del i studentens liv som Lipz, Olearys, Butlers, Backstage, mfl..

GRAFISKA MANUALEN FÖR DECORE

Citat:
Ursprungligen postat av Daniel Visa inlägg
Spontant tycker jag det verkar tråkigt att det arrangerande utskottets logga enligt manualen i princip kommer att gömmas på affischer. Det är ju faktiskt inte DeCore som arbetar under utskottsarrangerade tillställningar, t.ex fester, utan folk från det aktuella utskottet och då känner åtminstone jag att man bör ha chans att tydligt visa vilka det faktiskt är som står bakom tillställningen. Den här typen av tillställningar anser jag vara ett viktigt sätt för utskotten att marknadsföra sig gentemot studenterna och då vill vi ju också få möjlighet att synas.

Citat:
Ursprungligen postat av nilsson Visa inlägg
Anser dock att storlekskravet på utskottets logga tillsammans inte bör gälla. Då sexets verksamhet i större utsträckning enbart riktar sig till att arrangera fester vill de ju visa att de är de som gör dem och att logga i så fall ska förevisa platsen.
Som en del av er redan listat ut så behöver större återkommande events som InWest, Inslussningen och vissa phester egna logotyper som man kan känna igen. Detta är inte bara för studenterna utan också för att finansiärer och utställare ska känna igen eventet och fortsätta vilja pytsa in mer pengar.

SHV Events logga kommer alltid finnas med de gånger det är inblandat. Håller t.ex. PUST en phest så ska ju PUST logga vara där, är det i DeCores lokaler ska DeCores logga och uttryck vara med och SHV Event är inblandade i DeCore så den loggan är också med.

Angående storleken så kan loggan vara både större och mindre. Självklart ska det arrangerande utskottet tydligt synas, detta är inget vi bestrider, det ska absolut vara så. Vi ska klura vidare på hur man hittar en bra balans här. Vår tanke är att igenkänningsfaktorn ska finnas där så att studenten känner igen festen, oavsett arrangör, det är där vi behöver några riktlinjer så att det blir lika för alla. Man kan ju vara lite kreativ själv också och använda texter som "VästSEX presenterar" eller dylikt. Som Norris skrev har t.ex. VästSEX logotyp i stort presenterats i nedre högra hörnet tidigare och det har ju funkat bra.

SHV EVENTS

Citat:
Ursprungligen postat av Ernst Visa inlägg
SHV Event känner jag mer är events som hela kåren är med och arrangerar (cross-utskott), eller? Vid såna tillställningar kan man ha DeCore's logga och SHV Event-loggan på affischen. Är det en vanlig pub så tycker jag det bara bör vara DeCore's och det aktuella utskottets logga.
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Visa inlägg
Vi har en evenemangsansvarig det är elin "biff" Behrns och hon har till och med lagt upp en topic om att försöka samla in olika evenemang för att på så sätt kunna fylla på en kalender med dessa. Så försök att utnyttja detta...

Om hon vill godkänna dom är något som hon får ta ställning till men vi har en i alla fall .

Citat:
Ursprungligen postat av nilsson Visa inlägg
När ni pratar om att studentkåren förknippas till fest och ser det som en dålig sak visar mer på att utskotten marknadsför festerna väldigt bra.
SHV Events ska representera alla de events och arrangemang vi i SHV håller i. Som sagt håller jag på med att försöka samla in alla fester, föreläsningar, och mässor så att vi får ett kalendarie dit studenten kan gå in och titta på vad som händer härnäst.
Vi vill kunna kvalitetssäkra vår organisation ytterligare och i mitt jobb som evenemangsansvarig så kommer jag också försöka tillsammans med er jobba fram checklistor för olika typer av arrangemang som alltid ska användas, så den nye medlemmen kan genomföra ett event lika väl som den erfarne. Tillsammans blir vi bättre och det är något vi måste visa ut mot våra finansiärer, utställare och högskolan. Vi behöver en fungerande dokumentation.

Jag kan absolut tänka mig att kolla affischer om ni vill det, men det bästa är ju att vi skapar ett dokument som beskriver vilka riktlinjer som finns så att det blir "rätt" från början.

Vi vill att alla ska vara en del av SHV events så att det inte blir utskotten för sig, DeCore för sig och personalen för sig. SHV Event är det forum som alla events ska gå igenom och anmälas in till.

UTVECKLING AV DEN GRAFISKA MANUALEN

Så vad tar vi med oss nu? Hur går man vidare?
För varje del av SHV som har ett eget formspråk, egen logotyp (InWest, Inslussningen, DeCore, SHV), bör det finnas en grafisk manual (eller iallafall ett komplement till SHVs) som beskriver hur dessa ska användas. Dokumentation är extra viktigt i vår organisation då vi förnyas ca var tredje år.

På vår att göra lista just nu står:
- Vi kollar på andra alternativ till placering och storlek av logotyper
- Hur förhåller sig DeCore till SHV Event?
- Allmänna riktlinjer för att hitta en god balans och inte "döda kreativiteten"

Missar vi något? Har du något vi borde lägga till på listan?
Svara med citat