Visa ett inlägg
Gammal 2010-08-13, 02:56
Pallvids avatar
Pallvid Pallvid är inte uppkopplad
Postare med skrivkramp...

Reg.datum: Jan 2008
Skicka ett meddelande via MSN till Pallvid Skicka ett meddelande via Skype till Pallvid
Standard

Nu får ni ha visst överseende med ett trött huvud och slinkriga fingrar...

Citat:
Ursprungligen postat av Ernst Visa inlägg
Att göra en affischmall i den grafiska manualen kanske är lite overkill. Men den del av manualen som tar upp vilka färger och fonter som skall användas, samt placering av texten i själva loggan är viktig.
Det är ju bara ett förslag på hur det skulle kunna se ut. Att göra en mall som man kan använda om man vill är väl inte allt för dumt? Jag vet flera som sprungit förbi och inte riktigt vetat hur de skall göra och det har ibland (nu var det visserligen ett tag sedan) slutat med ett vitt A3 papper med Arial på. Inte jätte snyggt. Då kan de vara skönt med en fallback om du är med på vad jag menar. Sedan har det skötts gott och väl det senaste året - men en dag kanske alla "affisch-människor" (om man kan kalla dem för det) försvinner och då står man där med det fina A3-pappret igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Ernst Visa inlägg
Att loggan alltid ser likadan ut, är en förutsättning för att varumärket alltid skall kännas igen. Sen kan jag hålla med om att affischen kan få se ut hur som helst, bara DeCore-loggan finns med i rimlig storlek och korrekt återgivning.

Mitt förslag, gör om manualen så den enbart handlar om hur loggan skall återges och stryk delen om hur affischer eller profilkläder måste se ut. Även om det överallt står "exempel på affisch" osv så kommer folk hänga upp sig på den delen.
Det är de banorna vi är inne på med Ernst Great minds think alike helt enkelt. Manualen som presenterades nedan bygger i grunden på den som skapades för SHV och av rent "kreativa" skäl fylldes alla delar för att kunna presentera hur allt skulle kunna se ut om man gick fullt ut.

Att folk verkar hänga upp sig på affischförslag och profilkläder är det ingen frågan om saken. Dock som jag skrev ovan är det alltid kul att se hur ett helt genomgående koncept kan se ut och märkbart är ju att det sporrar till diskussion vilket är grymt kul! (tråkigt bara att intresset inte var lika stort för SHV:s).

Citat:
Ursprungligen postat av kajsa Visa inlägg
Återigen så undrar jag varför en manual krävs, ska ni skapa en för Inslussningen och InWest också. Verkar som om ni bara är ute efter att det ska finnas riktlinjer överallt, det kommer sluta med att allt behöver en manual, varför ska allt vara bestämt till punkt och pricka? Om det dyker upp något som SHV inte anser passar in och de inte vill stå för så tror jag att om man bara är rak och ärlig så anpassar folk sig. Att sätta bestämmelser efter bestämmelser gör det bara tråkigt, till slut kommer vi inte behöva tänka själva, utan bara göra, och hur kul blir det??
I min mening ja (MEN - fort följer! ), både för InWest och Inslussnigen, och hänvisar tillbaka till det Elin skrev i tidigare inlägg om.

"Som en del av er redan listat ut så behöver större återkommande events som InWest, Inslussningen och vissa phester egna logotyper som man kan känna igen. Detta är inte bara för studenterna utan också för att finansiärer och utställare ska känna igen eventet och fortsätta vilja pytsa in mer pengar."

Om en manual behövs eller inte bestäms av utsträckningen på riktlinjerna för det som är runtomkring. I all sin enkelhet handlar det om att samla det grafiska formspråket på ett ställe så att man enkelt kan se över det och har någonting att se över.

MEN: Hur omfattande dessa riktlinjer kommer vara diskuteras ju nu - i min mening kommer de framöver presenteras som bilagor till SHV:s grafiska profil och inte helt egna manualer. Dessa kommer alltså bara presentera det mest grundläggande formspråket som finns samlat för dem, grundläggande riktlinjer kring färger i logotyp, typsnitt (för ev. foldrar för InWest/Inslussningen) och eventuellt något annat.

För att förtydliga ytterligare en gång tog vi fram manualen för att visa hur konceptet skulle kunna vara i sin helhet (där av kläder, förslag på affischer etc.). Vi har sedan innan redan tagit åt oss av diskussionen och vet med oss att manualen i sin helhet inte fungerar eller behövs.

Sedan kan jag både hålla med och inte hålla med om att riktlinjer kan vara bra och dåliga. I viss mening är hämmande men stoppar samtidigt att man kommer allt för långt ifrån redan från början samt att man vet vad man har på bordet? Eller har jag helt fel här? Tror definitiv inte att vi kommer komma så långt att vi skall ha manualer som bestämmer allt till punkt och pricka. Då har nog våra tankar och intentioner formulerats eller missuppfattats lite väl konstigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Katten Visa inlägg
Ni bör vara aktsamma när ni gör mallar som man kan använda. Jag vet ju självklart inte hur hårt ni tänkt att dra det men detta är bara mina åsikter om det hela.
Syftar du på affischmallar: tas dessa bara fram för att det skall finnas någonting att använda om man själv inte har tid/kunskap/inspiration eller liknande för att kunna använda en sådan. Den kommer alltså vara frivillig att använda.

Syftar du på manualen i sig: Självklart skall man vara försiktig med hur hårt tyglarna dras. Som jag skrev ovanför togs konceptet som presenteras nedan/ovanför (beroende på inställningar här på forumet ) för att visa helheten och texten är långt från genomarbetad. Vi är väl medvetna om att man inte kan dra det hur långt som helst - dock vill jag förtydliga: vi (jag och Elin) presenterar bara ett förslag och det är NI som bestämmer hur det slutligen blir. Det är därför vi har den här diskussionen och engagemanget är denna gång stort - vi har alltså mycket ändringar som kan göras.

Citat:
Ursprungligen postat av Katten Visa inlägg
Ge hellre folk fria händer att vara kreativa istället för att komma på massa regler och riktlinjer som ska följas hela tiden. Dock håller jag SJÄLVKLART med om att DeCore loggan alltid ska finnas med vilket utskott det än är som arrangerar festen. Men varför bestämma saker som storlek och placering m.m. Ni skriver själva att ni inte är ute efter att döda folks kreativitet, men jag tycker att hela den här diskussionen är ett första steg till att göra just det.
Detta spåret är vi redan inne på och som vi skrev bär vi med oss detta från föregående inlägg tills vi vaskar fram ett nytt förslag. Varför man dock skulle vilja ha storleksbestämmelser för logotyperna skulle vara att motverka scenariot: VästEkos logotyp över hela affischen, SHV:s längst ner i lilla hörnet knappt synlig mot konstig bakgrund. Så att studenter som inte känner igen VästEkos logotyp missar att det händer någonting på DeCore. Eller liknande scensario. Här räcker det kanske med att skriva "DeCores logotyp skall synas på ett tydligt sätt så att det framkommer.. bla bla.." eller något i den stilen?

Västeko:
HT08-VT10: Ordförande (rikast)
VT08: Vice Ordförande
HT08: Überphadder (årets phadder!)

Västsex:
VT09: Exmästerist
HT08/VT08: Vice PR-ansvarig
VT08: Sexslav #2 våren 08

www.cutcopypaste.se

Senast redigerad av Pallvid den 2010-08-13 klockan 03:50.
Svara med citat