SHV's Forum  

Gå tillbaka   SHV's Forum > Studentkåren > Fullmäktige - FUM

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-11-17, 21:57
Nillas avatar
Nilla Nilla är inte uppkopplad
The Breakfast Club

Reg.datum: Sep 2004
Skicka ett meddelande via ICQ till Nilla
Standard Kandidater till ordf och viceposten/posterna i kårstyrelsen?

Jag skulle önska att de som tänker kandidera till ordförande och vice ordförande angav det så att man har lite tid att fundera över vem man vill ha som presidie den kommande perioden.

Att få det presenterat på sittande FUM tycker iaf jag är alldeles för sent. Jag vill veta vad de personerna står för och vad de vill uträtta under sin presidieperiod innan jag bestämmer mig för vem jag skall rösta på.

Tack på förhand...
Gammal 2005-11-17, 22:14
Mozarts avatar
Mozart Mozart är inte uppkopplad
Slentrianpostare...

Reg.datum: Nov 2002
Skicka ett meddelande via MSN till Mozart Skicka ett meddelande via Skype till Mozart
Standard

Håller med Nilla
Svara med citat
Gammal 2005-11-17, 22:41
Svarta_Svanens avatar
Svarta_Svanen Svarta_Svanen är inte uppkopplad
L33t Blondin

Reg.datum: Sep 2005
Skicka ett meddelande via ICQ till Svarta_Svanen Skicka ett meddelande via MSN till Svarta_Svanen
Standard

inte för att låta negativ, men finns det någon som har sagt att dom vill? (nyfiken)
EK05
DS09
Svara med citat
Gammal 2005-11-18, 15:03
Alexzandra
Guest

Standard

Jag har väl en skruv lös, men jag vill... faktiskt!

Jag är Alexzandra Forsén, 23 år och jag kandiderar till ordförande (utbildningsbevakning)/vice.

Jag har pluggat på HTU i 3 år, lite Vänersborg och mest i Uddevalla. Jag tar ut min kandidatexamen i Strategisk Kommunikation i januari.

Tidigare aktiviteter inom kåren: Kårstyrelsen 2004 (hösten), samt 2005
Ordförande för TUVA 2004 & 2005
Studentrepresentant i Institutionsnämnden för Ekonomi & Informatik 1 år
Studentrepresentant i Diciplinnämnden 1 år
Nybliven Exmästerist H.I.T.U.T.I.S
PoF (Projektet för Organisationsförändring)

Det jag vill göra som ordförande beror naturligtvis mycket på om FUM tar PoFs motion om organisationsförändring. Det är ju ganska olika uppgifter som väntar ett presidium på två arvoderade, jämfört med ett presidium med tre arvoderade. Jag vet inte om ni är insatta i vad det är som ligger på förslag, men tanken från PoF, samt KS är att vi ska ha två vice ordförande med ansvar för utbildningsbevakning samt studiesocial bevakning, och en ordförande som är ansvarig för organisationen i sin helhet.

Med en utbildning inom Strategisk Kommunikation ligget naturligtvis information och kommunikation mig varmt om hjärtat. Och nu är Det just vad vår Studentkår är i behov av. En organisation måste ha en fungerande intern kommunikation för att fungera som en del i samhället. Det innebär att våra medlemmar, alltså vi studenter, måste veta vad Studentkåren gör, att Kåren kan hjälpa dem, varför de överhuvudtaget betalar en kåravgift.

Jag har två olika ideér om hur vi ska nå dit. Dels vill jag få tag i alla våra studentrepresentanter och involvera dem i Studentkårens arbete. Inte lägga ett större ansvar på dem, men bjuda in dem till diskussioner om vad vi som aktiva studenter kan/bör/vill göra. Det är en liten del av våra medlemmar som är studentrepresentanter, men de har mer kontakt med lärare och studenter på våra campus än vad presidiet kan ha. Om man kan lyssna av vad de tror och tycker, tror jag att vi får en bättre kontakt med 'verkligeten'.
Det andra jag vill göra är att gå ut och informera mer om vad Studentkåren gör. 2004års styrelse påbörjade arbetet med en introduktionsvecka, och årets ordförande har arbetat vidare på den här tråden. Det är ett stort steg i rätt riktining om vi kan genomföra detta. Men bortsett från denna vecka så vill jag ut å prata med så många klasser som möjligt för att informera, men mest lyssna på vad våra medlemmar har att säga. Även om kaffepriset är en viktig fråga så finns det säkert en massa mer bra ideér ute i organisationen.
Viktigast av allt, om vi lyckas skapa en sådan här kontakt kanske fler känner sig inbjudna att delta i vår organisation. Jag hoppas att engagemanget kommer öka när informationen/kommunikationen blir bättre.

Som sagt så beror det väldigt mycket på FUM hur 'lätt' det blir att genomföra det här. Har vi kvar våra två arvoderingar kommer en väldigt stor del av tiden gå åt till alla de utbildningsbevakande frågorna, som är enormt viktiga för att vi ska få en hög kvalitet på våra utbildningar. Samt de olika typer av diskriminering som alltid dyker upp.

Naturligtvis finns det hundra andra saker jag oxå vill ta tag i. Att öka internationaliseringen, att arbeta mer nationellt via OSS (Oberoende Studentkårer i Samverkan), att förbättra rutinerna inom kåren, att utvecka det organisatoriska handlingsprogrammet mm mm mm, men för att vara realistisk så har jag valt ett 'huvudämne'.

Onödigt vetande:
Den genomsnittlige arvoderade i en Kårstyrelse i Sverige sägs gå upp ca 10 kilo under ett år. Och varannan av alla de som ger sig in i Kårstyrelsen på heltid får magsår, kronisk huvudvärk eller andra stressrelaterade sjukdomar. Därför ser jag det som vikigt att ge sig in i det här med realistiska förväntningar.

Nu har jag skrivit ett av forumets längsta inlägg någonsin, men det finns SÅÅ mycket att säga...

Senast redigerad av Alexzandra den 2005-11-20 klockan 13:02.
Svara med citat
Gammal 2005-11-18, 15:11
Alexzandra
Guest

Standard

Daniel Gustavsson (fd ordförande för Vänersborg Sektionen, våren 05) från Vänersborg kandiderar oxå, men han har inte tillgång till internet just nu. Han återkommer när han kan.
Vad jag vet så vill han ta tag i de studiesocialafrågorna.
Svara med citat
Gammal 2005-11-18, 15:31
MenVaFaans avatar
MenVaFaan MenVaFaan är inte uppkopplad
finns överallt

Reg.datum: May 2005
Skicka ett meddelande via ICQ till MenVaFaan Skicka ett meddelande via MSN till MenVaFaan
Standard

Jag vill bli en KS-hang-around eller KS-groupie
Nörd (sekreterare) - Breakfast Club 06-pågående
Larmansvarig - Vänersborgssektionen VT06-HT07
Öhlchiiif - VästSex 06/07
Ledamot - FUM 05/07
Ordförande - MONSTER VT06
Suppleant - VästSex (H.I.T.U.T.I.S.) VT06
Suppleant - Kårstyrelsen VT06
Sekreterare - MONSTER HT05
Svara med citat
Gammal 2005-11-18, 15:52
Alexzandra
Guest

Standard

Vad läser du? Kan du inte hänga ihop med Hasse å ta över hans post när han slutar!?! Om du inte känner dig redo att hänga på direkt vill säga? Ledamot med Trollhätteansvar kanske? Ordförande/engagerad i ditt programutskott?

Senast redigerad av Alexzandra den 2005-11-18 klockan 18:25.
Svara med citat
Gammal 2005-11-18, 20:39
MenVaFaans avatar
MenVaFaan MenVaFaan är inte uppkopplad
finns överallt

Reg.datum: May 2005
Skicka ett meddelande via ICQ till MenVaFaan Skicka ett meddelande via MSN till MenVaFaan
Standard

jag läser ju elektro 2:a året... jo jag kan hänga efter han den där Hans... vara en sån där pryo... eller praaaoooo
en lagom post söker jag... eftersom jag troligtvis kommer få jobba med MONSTER en hel del så kanske inte den tyngsta posten i KS lämpad med mig... men hjälper gärna till där jag kan!
Nörd (sekreterare) - Breakfast Club 06-pågående
Larmansvarig - Vänersborgssektionen VT06-HT07
Öhlchiiif - VästSex 06/07
Ledamot - FUM 05/07
Ordförande - MONSTER VT06
Suppleant - VästSex (H.I.T.U.T.I.S.) VT06
Suppleant - Kårstyrelsen VT06
Sekreterare - MONSTER HT05

Senast redigerad av MenVaFaan den 2005-11-18 klockan 20:41.
Svara med citat
Gammal 2005-11-19, 01:52
Zahns avatar
Zahn Zahn är inte uppkopplad
The Breakfast Club

Reg.datum: Jul 2003
Skicka ett meddelande via ICQ till Zahn
Standard

jag kan väl oxå säg att jag har sökt för ett år till som webbmsätare.
Läser för tillfället på Nätverks Magister.

"Meum est propositum in taberna mori." | "Don't cry over spilled milk, it could have been beer."
64 9E 3D 9D 61 87 55 90 5E 16 44 83 49 BE 80 7D
Svara med citat
Gammal 2005-11-21, 15:46
Mokkis avatar
Mokki Mokki är inte uppkopplad
Slentrianpostare...

Reg.datum: Nov 2003
Skicka ett meddelande via ICQ till Mokki Skicka ett meddelande via MSN till Mokki
Standard

Mitt namn är Daniel Gustafsson och är 22 år läser programmet Människa, mångfald och Arbetsliv men har tagit en liten paus från det och läser några andra kurser vid HTU och även vid Umeå Universitet och LundsUniversitet, jag kandiderar till vice ordförande posten och vill jobba med studiesociala frågor.

Har varit ordförande i Vänersborgssektionen vt 05
Även suttit med som studentrepresentant i Institutionsnämnden för Omvårdnad, Hälsa och Kultur.

Ja anser att ditt första möte med studentkåren är det viktigaste, vi måste ta vara på de nya och gamla studenterna som finns i studentkåren vare sig du är ny eller gammal. Vi måste ta hand om de få aktiva och mer och marknadsföra studentkåren och visa upp oss oftare och visa att detta är Studentkåren vid HTU eller som vi senare kommer heta Studentkåren vid Högskolan Väst.

Ditt första möte med studentkåren är det viktigaste för hur du senare ska tänka och bry dig i frågor som rör studentkåren och dem. Om man som ny student möts, av någon i studentkåren som hälsar en välkommen och hoppas man får en bra start dag och en bra tid på Högskolan och att vissa att här finns vi om du har några frågor eller funderingar eller bara behöver ha någon att bolla med.

HTU har en medelålder som är högre än på andra ställer och vilket innebär att medelåldern ligger någon stans på över 25, det är det som gör det så intressant att jobba i studentkåren, att försöka få grejer inom studentkåren som passar alla grupperna från fester till diskussionsklubbar, att jobba med att få saker som passar så många som möjligt.

Att finnas ute på Campus och finnas där för studenterna och vissa att vi har tid för alla och deras frågor och funderingar. Detta kan innebära att jobba med de nya bostäderna inför ett samlat campus men även jobba nu på de andra två orterna med de frågorna, vi får inte glömma att vi inte är ett campus förrän 2008, vi måste även jobba med de två andra orterna med Uddevalla och Vänersborg samtidigt som man planerar för ett nytt campus.

Det finns även annat som man måste jobba med så som kaffepriset som bara tycks höjas och höjas, det är inte en av de viktigaste frågorna men det gäller att sätta press på dem eller hitta på en annan sak för att vissa de tre olika restaurangerna att även studentkåren kan ta i.

Man måste börja fundera mer på de olika rabatterna som finns för oss studenter, man måste börja kolla över dem och se var vi inte har rabatt och försöka få det på olika ställen som student vill ha, man får bara 6900 kr och då är det alltid skönt att veta att vi kanske har 10 % i olika kläd butiker eller någon annan butik, det är skönt att spara lite pengar på olika köp och på detta sätt använda de pengarna på något annat, att på så sätt försöka få pengarna att räcka längre.

Det har börjat en kampanj där man vill göra alla uppmärksamma på studenters ekonomi och man måste fortsätta att på peka att det behövs göra förändringar och att man bör se över systemet med vad man får tjäna under en termin eller vad man får i månaden att som det är just nu är största delen lån att lobba mer för detta.

Det gäller även att jobba för mer sponsring för att klara av flytten till ett campus det kommer att bli dyrt med allt som kommer att behövas och om man drar in mer sponsrings pengar så är det bara bra att ha på kontot för ett samlat campus så att de som sen tar över vid flytten inte känner att de som suttit innan lämnat alla problem till dem som kommer efter.

Varför tror ja att ja skulle passa som vice ordförande, för att ja kommer att jobba för och med studenterna för en bättre miljö och mer service. Jag är driftig, och påverkande och engagerad i det ja gör.

Syns på FUM sen
Svara med citat
Gammal 2005-11-22, 02:13
GHaKKs avatar
GHaKK GHaKK är inte uppkopplad
Logistikdirecteur, Phestverket

Reg.datum: Sep 2003
Skicka ett meddelande via ICQ till GHaKK Skicka ett meddelande via MSN till GHaKK
Standard

då var det klart då.. så får vi väl hoppas att de sköter sig

för er som inte var där..

Ordförande: Martin "Slobbo" Svensson
Vice 1: Alexzandra Forsén
Vice 2: Daniel Gustavsson

Ekonomiansvarig: Sanjin Coralic (hoppas det stavas så..)
Sekreterare: Anna Berglund

Ledamöter: Hans Lindholm, Johan Svensson, Johanna Morsten, Charlotta Johansson

Suppleanter: Tommy Larsen (jag), och Jon Täng

Massor med människor blev det iaf. Alla verkade nöjda och glada..

För jag är kung av ett sobert kaos......
K-K-Kom ihåg att du aldrig får snyta dig i mattan
en del har jättemucke musklar och dom är jättestarka, en del har nästan inga muskler alls och dom är jättestarka ändå..
Tell me am I Gandalf before I decide to speak with you

Senast redigerad av GHaKK den 2005-11-22 klockan 02:16.
Svara med citat
Gammal 2005-11-22, 02:40
Nillas avatar
Nilla Nilla är inte uppkopplad
The Breakfast Club

Reg.datum: Sep 2004
Skicka ett meddelande via ICQ till Nilla
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Toppz
Alla verkade nöjda och glada...
Japp, kan bara instämma. Jag blev mycket nöjd.

Önskar den kommande kårstyrelsen all lycka till

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta