![]() |
|
||||
|
||||
![]() Diskutera kårobligatoriet
vad tycker vi på Högskolan Väst?
Jill Ericson Senast redigerad av Lilla My den 2008-06-09 klockan 13:03. |
|
|||
|
|||
![]() Så istället för ett kårobligatorie skulle man betala en obligatorisk avgift till stiftelsen? Vad blir då skillnaden?
"Äkta diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt så att personen ser fram emot resan" "Varför bygga skyskrapor när man behöver en ny bro?" Funderade på att följa andras exempel och skriva vilka förtroendeuppdrag jag haft inom SHTU (nuvarande SHV) men signatursrutan räckte inte till...... ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]()
|
|||
|
|||
![]() Det är nu klart, kårobligatoriet är avskaffat... R.I.P
|
|
||||
|
||||
![]() Fasen, vilket datum blev det?
|
||||
|
||||
![]() om jag hann att förstå röstningen rätt så avstod nästan hälften att rösta
F.d. Kåraktiv Kårhusgeneral/Ledamot - Kårstyrelsen 08/09 Vice ordförande - Studentkåren vid Högskolan Väst 07/08 Nörd (sekreterare) - Breakfast Club 06-pågående Larmansvarig - Vänersborgssektionen VT06-HT07 Öhlchiiif - VästSex 06/07 Ledamot - FUM 05/07 Ordförande - MONSTER VT06 Suppleant - VästSex (H.I.T.U.T.I.S.) VT06 Suppleant - Kårstyrelsen VT06 Sekreterare - MONSTER HT05 |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid...8/09&bet=UbU14
|
||||
|
||||
![]() japp det gjorde jag då... det gick väldigt fort i voteringen
F.d. Kåraktiv Kårhusgeneral/Ledamot - Kårstyrelsen 08/09 Vice ordförande - Studentkåren vid Högskolan Väst 07/08 Nörd (sekreterare) - Breakfast Club 06-pågående Larmansvarig - Vänersborgssektionen VT06-HT07 Öhlchiiif - VästSex 06/07 Ledamot - FUM 05/07 Ordförande - MONSTER VT06 Suppleant - VästSex (H.I.T.U.T.I.S.) VT06 Suppleant - Kårstyrelsen VT06 Sekreterare - MONSTER HT05 |
|
|||
|
|||
![]() Det är helt rätt att avskaffa kårobligatorie, Låt oss måla upp ett hypotetiskt exempel: Om samma princip vore gällande i det vanliga arbetslivet som i utbildningsväsendet skulle man alltså vara obligerad att vara medlem i facket för att överhuvudtaget få sin lön utbetald, precis som man vid högskolan inte får ut sina betyg om inte avgiften till kåren är betald. Vi kan nog alla hålla med om att det låter absurt men det får man nog säga att hela kårväsendet också varit fram tills denna stund.
Kårväsendet är i sig anser en god idé precis som fackförbund i arbetslivet . De uppfyller en funktion som arbetsgivaren/högskolan själv kan uppfylla, åtminstone inte på ett trovärdigt sätt. Men studentkåren har tidigare misslyckats med att visa sina medlemmar att deras arbete gör skillnad och att de engagerar sig i sina medlemmar. Man har alltså förlitat sig på de 350: – de garanterat fått från varje heltidsstudent. Högskolan väst har ungefär 10 000 studenter, det krävs inte särskilt omfattande matematikkunskaper för att inse att det handlar om stora belopp. Jag hoppas att studentkåren lyckas visa studenterna att de gör skillnad och att de behövs. Högskolan och samhället i stort har blivit lite friare, lite liberalare genom att de nu måste vinna sina medlemmars gunst. |
|
||||
|
||||
![]() Kan känna att jag håller med C-H lite där.
Vore kul om det fanns exempel där kåren gjort skillnad, även lite uppdateringar på saker som händer. Ta kritiken som getts mot programmet Samhälle, hav och sjöar. Vad har hänt på den fronten? Bara lite konstruktiv kritik i denna stund. ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]() Jag kan ta upp kritik med klassen, för att se vad de säger.
Inget illa menat nu, men att säga att "det händer saker" utan att ge exempel på vad tycker jag känns lite tunt. Vore kul med exempel, typ: vi har pratat med de ansvariga och de skall se över rutiner etc. finns det några "Förloppsdokument" eller liknande som man kan ta del av för att veta vad som händer så att säga? ![]() Hoppas det går framåt med Samhälle hav och sjöar snacket. ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Ge oss din röst om Kårobligatoriet. | Slobbo | Debatt - just nu! | 57 | 2007-02-22 14:52 |
Förtydligande kring Lejonborgs uttalande om Kårobligatoriet. | Slobbo | Debatt - just nu! | 0 | 2007-02-20 15:13 |
Idag debatterar & beslutar riksdagen om vår framtid | Mia | Debatt - just nu! | 7 | 2006-03-27 12:17 |