SHV's Forum  

Gå tillbaka   SHV's Forum > Nyheter & Diskussion > Studentforum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-10-26, 20:13
Svarta_Svanens avatar
Svarta_Svanen Svarta_Svanen är inte uppkopplad
L33t Blondin

Reg.datum: Sep 2005
Skicka ett meddelande via ICQ till Svarta_Svanen Skicka ett meddelande via MSN till Svarta_Svanen
Standard Rättigheter och skyldigheter vid tentamen

Tja!
gissa vad jag hittade på stora vida internet?, jo högskolans riktlinjer för tentamen

Rekommenderad söndagsläsning .. Visst ni att:

Gällande betygsskala framgår av kursplanen för respektive kurs. (dvs inte det läraren säger, det som står i kursplanen gäller)

Examinators beslut om betyg kan inte överklagas. En student har rätt att begära att resultatet
omprövas av examinator(1). Invändning mot resultatet ska inlämnas skriftligen och motiverat till
examinator. Någon tidsbegränsning för rätten att begära omprövning av beslut finns ej.

(1 Student som vill få examinators beslut omprövat bör inte hämta ut sin tentamen, utan istället ta en kopia av tenta-
men. Även den student som hämtat ut sin tentamen har rätt att omprövas, men det är då svårare att bevisa att inga
förändringar/tillägg gjorts i tentamen efter det att tentamen hämtats ut.)

Antalet examinationstillfällen totalt för en kurs får aldrig understiga fem.

Om student, på grund av misstag från högskolans sida, inte kan delta i ett examinerande moment, måste högskolan erbjuda förnyat examinationstillfälle inom två veckor från ursprungligen planerat tillfälle.

examinatorn ansvarar för att information om kursens examinerande moment samt tidplan för
examinationens genomförande delges studenterna i samband med kursstart eller senast fem veckor före ordinarie examinationstillfälle. Information om omexaminationstillfälle ska finnas tillgänglig för studenterna senast fem veckor i förväg.

Massa roligt står det.. men letar fortfarande efter vissa regler/bestämmelser som inte hittats..

edit: hitta inget mer..hmm.. några tips?
EK05
DS09

Senast redigerad av Svarta_Svanen den 2008-10-26 klockan 20:20.
Svara med citat
Gammal 2008-10-26, 21:05
MenVaFaans avatar
MenVaFaan MenVaFaan är inte uppkopplad
finns överallt

Reg.datum: May 2005
Skicka ett meddelande via ICQ till MenVaFaan Skicka ett meddelande via MSN till MenVaFaan
Standard

vad är det för mer regler du letar efter?
Nörd (sekreterare) - Breakfast Club 06-pågående
Larmansvarig - Vänersborgssektionen VT06-HT07
Öhlchiiif - VästSex 06/07
Ledamot - FUM 05/07
Ordförande - MONSTER VT06
Suppleant - VästSex (H.I.T.U.T.I.S.) VT06
Suppleant - Kårstyrelsen VT06
Sekreterare - MONSTER HT05
Svara med citat
Gammal 2008-10-26, 23:05
Liifvs avatar
Liifv Liifv är inte uppkopplad
WYSIWYG 0wnZ j00!

Reg.datum: Aug 2008
Standard

"omexaminationstillfälle ska finnas tillgänglig för studenterna senast fem veckor i förväg"

Hmm, mycket intressant. Vi fick reda på att vi ska ha omtenta i AIA på tisdag, när vi fick reda på det, jo i fredags.
Men dyne skulle skriva nått fint litet mail och klaga lite. Lär inte hinna göra den oavsett iofs, har redan tre tentor denna veckan att göra. -.-
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today. James Dean
En sån froktansvärd människa du har blivit Gundela. Hur kunde detta hända? Jag som blev så bra!
om nom nom nom....
Svara med citat
Gammal 2008-10-26, 23:12
Starsky Starsky är inte uppkopplad
Nybörjarpostare...

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Svanen > Det där hade jag ingen aning om. Tycker att borde få sånn info före man gör en tenta, från t ex kursledaren, eximinator (eller vad han/hon nu kallas).
Svara med citat
Gammal 2009-02-04, 15:43
Emelie Iseteg Emelie Iseteg är inte uppkopplad
Exmästerist

Reg.datum: Sep 2006
Skicka ett meddelande via MSN till Emelie Iseteg
Standard Riktlinjer vid examination

Då jag har tröttnat på försenade resultat och annat så letade jag också efter skolans riktlinjer och hittade ett bra dokument.

Det jag tycker är intressant:

§ 2 Betygssättning
Dokumentation och delgivning av resultat

Resultat ska offentliggöras senast 15 arbetsdagar efter examinationstillfället för respektive examinerade moment. Vid stora studentgrupper får avvikelser förekomma. Detta ska i så fall meddelas senast i samband med examinationstillfället. Maxtid för resultatutgivning är 25 arbetsdagar.
Resultatet från samtliga examinerande moment i kursen eller delkursen ska meddelas minst två veckor före nästa omexamination för samma kurs eller delkurs.

I skrivande stund har jag kontaktat prefekten för EI, då dessa riktlinjer inte har följts, får se vilket resultat man får. Lägger ut dokumentet för det är ju bra för alla studenter att känna till.
Bifogade bilder
Filtyp: pdf Riktlinjer vid examination.pdf (195.7 KB, 134 visningar)
Svara med citat
Gammal 2009-02-04, 15:48
Svarta_Svanens avatar
L33t Blondin

Skicka ett meddelande via ICQ till Svarta_Svanen Skicka ett meddelande via MSN till Svarta_Svanen
Standard

Bra Emelie!

Det är ganska intressant när man måste anmäla sig till omtenta då resultatet från ordinarie tenta inte har kommit när det är sju arbetsdagar kvar till omtentan...

Vad sägs om att skriva ut hela dokumentet och häfta upp det i skolan? hahaha...

det verkar vara många lärare som inte tänker på riktlinjerna..

kram!
EK05
DS09
Svara med citat
Gammal 2009-02-04, 15:55
Erika
Guest

Standard

Jag tycker det är rätt intressant med riktlinjer då det står en massa om vad man får o inte får göra, men det står ju inte vad som händer för lärarna om man inte följer de riktlinjer som finns men däremot om studenterna inte följer dem finns det diverse följder. Eller har jag missat nått?
Svara med citat
Gammal 2009-02-05, 19:29
Exmästerist

Standard

Jo precis, som jag skrev så mailade jag prefekten för EI, Elisabeth Jansson, och frågade just det du undrar Erika; Vad händer om riktlinjerna inte följs av läraren?

Hon skulle kolla upp anledningen till förseningen av de tentor jag nämnde, men svarade tyvärr inte på just den frågan. Får väl avvakta o se vad man får för svar.
Svara med citat
Gammal 2009-02-05, 19:45
Svarta_Svanens avatar
L33t Blondin

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Emelie Iseteg Visa inlägg
Jo precis, som jag skrev så mailade jag prefekten för EI, Elisabeth Jansson, och frågade just det du undrar Erika; Vad händer om riktlinjerna inte följs av läraren?

Hon skulle kolla upp anledningen till förseningen av de tentor jag nämnde, men svarade tyvärr inte på just den frågan. Får väl avvakta o se vad man får för svar.

Bara det att vi har en prefekt är ett stort framsteg

Får man fråga vilka tentor som är försenade nu / vilka lärare?
EK05
DS09
Svara med citat
Gammal 2009-02-06, 11:21
Exmästerist

Standard

Om du menar vilka jag tog upp med Elisabeth, så är det de två kurser jag läst senast, alltså Beskattningsrätt I och Internredovisning C. (IRC läste du ju också)
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta