SHV's Forum  

Gå tillbaka   SHV's Forum > Nyheter & Diskussion > Studentforum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-07-02, 08:52
Bolthorn
Guest

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Micke
Citat:
Ursprungligen postat av Bolthorn
sen jag började jobba så dricker jag kopiösa mängder kaffe.

hoppas man kan avänja sig när man ska börja plugga
Finns ju avgiftningsställen för koffeinmissbrukare osså, precis som för alla andra droger.

Skulle dock inte rekommendera det. Om du ska börja plugga är det lika bra att vara van vid kaffet då det är det som kommer att hålla dig vaken hela natten när du pluggar inför den där tentan du "hade så lång tid kvar till" men upptäckt att "så lång tid kvar till", på något konstigt och abrupt sätt, helt apropå har blivit; "imorgon"

hehe sant.

allt ska alltid bli imorgon. precis som på jobbet
Svara med citat
Gammal 2004-07-02, 18:58
Zahns avatar
Zahn Zahn är inte uppkopplad
The Breakfast Club

Reg.datum: Jul 2003
Skicka ett meddelande via ICQ till Zahn
Standard

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Micke
Citat:
sen jag började jobba så dricker jag kopiösa mängder kaffe.

hoppas man kan avänja sig när man ska börja plugga
Finns ju avgiftningsställen för koffeinmissbrukare osså, precis som för alla andra droger.

Skulle dock inte rekommendera det. Om du ska börja plugga är det lika bra att vara van vid kaffet då det är det som kommer att hålla dig vaken hela natten när du pluggar inför den där tentan du "hade så lång tid kvar till" men upptäckt att "så lång tid kvar till", på något konstigt och abrupt sätt, helt apropå har blivit; "imorgon"
hehe sant.

allt ska alltid bli imorgon. precis som på jobbet
heheheh vadå har du vart med om det micke det har aldriiiiiiiiiiiig jag vart med om iaf!!! heheheheh
dessutom kan man få ett råd av vissa/enstaka lärare när man inte har så mkt tid kvar på en uppgift: Det finns koffein tabletter
Det rådet fick då jag under ex-jobbet iaf.

"Meum est propositum in taberna mori." | "Don't cry over spilled milk, it could have been beer."
64 9E 3D 9D 61 87 55 90 5E 16 44 83 49 BE 80 7D
Svara med citat
Gammal 2004-07-04, 12:25
Nathemas avatar
Nathema Nathema är inte uppkopplad
Exmästerist

Reg.datum: Aug 2002
Skicka ett meddelande via ICQ till Nathema Skicka ett meddelande via MSN till Nathema
Standard

Har noterat en sak.

Kaffe är bra för det sätter fart på magen. Särskilt såna där mornar när man är lite trög. Jeflar vad man kan springa efter en ordentlig mörkrost.

www.tarmsköljning.nu

Exmästerist H.I.T.U.T.I.S.
Vice sexmästare 2003-2004
Sekreterare 2002-2003

Svara med citat
Gammal 2004-07-04, 16:20
Micke Micke är inte uppkopplad
Ex Kårstyrelsen!

Reg.datum: Apr 2002
Skicka ett meddelande via MSN till Micke
Standard

huskurer finns det ganska gott om och ska man nu använda sig av en gammal hederlig sådan, ska det vara med ett gott kaffe

Funderade på att följa andras exempel och skriva vilka förtroendeuppdrag jag haft inom SHTU (nuvarande SHV) men signatursrutan räckte inte till......
Svara med citat
Gammal 2004-07-04, 16:23
Ex Kårstyrelsen!

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Zahn
heheheh vadå har du vart med om det micke det har aldriiiiiiiiiiiig jag vart med om iaf!!! heheheheh
dessutom kan man få ett råd av vissa/enstaka lärare när man inte har så mkt tid kvar på en uppgift: Det finns koffein tabletter
Det rådet fick då jag under ex-jobbet iaf.
Ska inte avslöja alla mina tidigare erfarenheter Ni får helt enkelt vänta tills jag ger ut mina memoarer på ca 1900 sidor. (Måste ju bräda Clinton) Fast så pass kan jag väl avslöja; mycket knäppt har jag varit med om i mina dar

Funderade på att följa andras exempel och skriva vilka förtroendeuppdrag jag haft inom SHTU (nuvarande SHV) men signatursrutan räckte inte till......
Svara med citat
Gammal 2004-07-04, 19:42
Zahns avatar
The Breakfast Club

Standard

heheheheh...

föresten är det nån som har testat mörk rom + kaffe nån gång har funderingar på att testa det...

"Meum est propositum in taberna mori." | "Don't cry over spilled milk, it could have been beer."
Svara med citat
Gammal 2004-07-04, 20:27
Ex Kårstyrelsen!

Standard

testade bacardi och kaffe en gång. Det var ganska gött, faktiskt. Beror visserligen hur man spär ut det Kan ju rekommendera Löfbergs Lila i så fall. (Ganska starkt)

Svara med citat
Gammal 2004-07-05, 11:09
Nathemas avatar
Exmästerist

Skicka ett meddelande via ICQ till Nathema Skicka ett meddelande via MSN till Nathema
Standard

Löfbergs lila????

Femtio procent blomjord och femtio procent rostat bröd

Tacka vet jag Zoegas Colombiarost

Sekreterare 2002-2003

Svara med citat
Gammal 2004-07-05, 20:24
Ex Kårstyrelsen!

Standard

Har även testat Maxwell's House Irish coffee, med smak av kakao. Rätt gött att blanda till.

Svara med citat
Gammal 2004-07-07, 13:50
Zahns avatar
The Breakfast Club

Standard

najs får väl testa det då... dessutom borde ni ta å testa lite Kenya AA kaffe ist det rokkar phett...

Svara med citat
Gammal 2004-07-14, 13:53
Viviana
Guest

Standard

ok, kära kaffe-entusiaster!

Hur skulle det ultimata kaffehaket vara för att ni skulle få ert lystmäte uppfyllt?
Svara med citat
Gammal 2004-07-14, 14:51
Zahns avatar
The Breakfast Club

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viviana
ok, kära kaffe-entusiaster!
Hur skulle det ultimata kaffehaket vara för att ni skulle få ert lystmäte uppfyllt?
Som cigarren i göteborg på järntorget... dom har de godaste kaffe å espresso jag har smakat... dock så säljer dom som namnet säger oxå cigarrer å det kan vara lite rökigt, men det är najs där... strandgatan e oxå sjysst, fast dom hade kunnat fixa lite godare kaffesorter...

Svara med citat
Gammal 2004-07-14, 15:18
Gnabs avatar
Gnab Gnab är inte uppkopplad
Sexmästerist, VästSex.

Reg.datum: Nov 2002
Skicka ett meddelande via ICQ till Gnab Skicka ett meddelande via MSN till Gnab
Standard

Ja och topless-servitriser med
Gammal 2004-07-19, 17:43
Nathemas avatar
Exmästerist

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Zahn
strandgatan e oxå sjysst, fast dom hade kunnat fixa lite godare kaffesorter...
Ursäkta... Håll hästarna här en liten stund...
Strandgatan?!?!?!?

Bara så att vi kontrollerar våra bäringar här: Pratar vi om det tragiska stället nere vid det förvuxna diket med personal som å ena sidan pratar brett trollhättesnack och sedan slänger sig med nasalt "arton kroner dåra" för att de vill låta som om de bodde i Stockholm???

Varumässigt håller jag med Hasse att det är helt ok... MEN... inredningen som är som tagen ur Skilda Världar med Storstadskomplex måste gå. Det funkar inte för ett litet småstadsfik att leka StorstadsWaynesCoffee... Det blir bara tragiskt. Inte bara på grund av inredningen och låtsasdialekter utan även på grund av alla lyckliga lyckade jävla människor som sitter där och fikar och snackar skit med personalen. (Till lyckliga lyckade jävla människor hör alla överbetalda människor runt trettio som släpar med sig sina jävla barnvagnar och sitter där med nyblonderat hår och solariebrännor och visar upp sina nykalvade hemskheter till bäbisar samtidigt som de inbillar sig att de är hippa.)

Ett fik är mer än bara utbudet. Det innefattar även publiken.

Nu när jag har fått spy lite galla över Trollis sorgliga utbud av Cafeer skulle jag vilja nämna några som i min bok går in under bra fik.

Cafe Eken vid Fridhemsplan i Stockholm
Går även under benämningen Taxifiket. Det är ett dygnetruntöppet fik som ständigt är befolkat av taxichaufförer. Jag har bara varit där nattetid skall dock sägas. Man öppnar dörren och möts genast av en vägg av tobaksrök. Det är inpyrt till förbannelse. Tapeter, kaffekoppar, bord, stolar och till och med de flottiga äggmackorna med falukorv är impregnerade med nikotin. Till och med kaffekannorna, som stått på i timmar och numera inte innehåller något annat än en trögflytande massa av koncentrerat koffein, är impregnerade med nikotin. Som regel sköter kunderna sig själva och lägger betalning för sitt kaffe och svettig korvmacka vid kassan. Personalen står ute i köket och röker. (Som sagt, jag har bara besökt etablissemanget nattetid.)

Cafe Java vid VasaPlatsen Göteborg/ Cafe String på Söder i Stockholm.
Dessa två fik passar in i samma genre varför jag redovisar dem tillsammans. Båda två är huvudsakligen befolkade av den så kallade alternativa ungdomen. Med detta menas mycket svartfärgat hår, second hand-kläder, dreads och converse. Båda fiken är mycket murriga även om Java ligger i en källarvåning med mycket bokhyllor och rangliga bord. String är ett stort rum fyllt med second hand möbler, och allehanda kitschiga prylar pryder väggarna. Båda fiken är mycket rökiga, på String sitter folk och tittar snett på en om man inte ser tillräckligt alternativ och häftig ut. Java är aningen mer tolerant. På String serveras generösa termosar med kaffe vilket leder till att de flesta sitter där större delen av sin fritid. Det vill säga jämnt. String har även frukost buffe på helger för ett ganska acceptabelt pris.

Cafe Madeleine, Stureplan Stockholm.
Ett av mina personliga favoritfik. Det är två våningar inredda med viss tjugotalsdesign. Fiket etablerades 1927 och har en del av stämningen kvar. Enligt min åsikt är det Stockholms bästa frukostställe. De har gott kaffe, med fria påfyllningar, goda skink och äggmackor, personalen är både söt och trevlig och man får röka där. På mornarna sitter där fikande byggnadsarbetare, Östermalmsdrakar som läser Svenska Dagbladet, Yuppies och Skolkande östermalmskids. Fram till eftermiddagen, då fiket blir överbefolkat av tidigare nämnda östermalmskids är det en mycket trevlig blandning av folk. Madeleines största nackdel är att de lider av Mariah Carey-syndromet. Det vill säga det spelas endast sliskig soul från åren 85-94 där.

För att runda av det hela vill jag nämna några faktorer som gör ett bra fik:

1) Det skall vara rökigt. Nikotin och fikande hör ihop. Trots att jag förstår vad astmatiker och allergiker tycker så anser jag att ett riktigt bra fik *skall* vara rökigt. Annars får man aldrig en riktig fik-stämning.

2) Man skall kunna sitta länge, läsa en bok, titta på folk och snacka mycket skit. Soffor och/eller sköna stolar är ett måste. Murrigheten skall vara av den typ att man vill sitta länge och snacka. Fik som bara serverar och sedan vill att man skall ge sig av göre sig icke besvär.

3) Man skall kunna äta frukost där. I lugn och ro. (Se nummer 2.)

4) Publiken skall vara lagom introvert och blandad. Gärna stammisar som är lagom tjenis med personalen och som kan klara av att hålla sig för sig själva. Barnvagnar är icke önskvärda.

Trollis har ett ställe som nästan når graden bra fik och det är stålverket.
* Man kan, om man måste, äta frukost där. Aningen dyrt men ändå.
* Det är lagom rökigt.
* Svetsat svart stål ger en hög murr-faktor
* Publiken är i mångt och mycket stammisar.

Nackdelen är att publiken till viss del lider av lyckliga lyckade jävla människor-syndromet.

Stålverket lider dessutom av en identitetskris.
Vilka är målgruppen? Vilka skall vilja gå dit? De har stans bästa lokaler men vilka skall komma dit? Det är frågan, även kvällstid.

Dessutom: Att vara en restaurang som är en bar som är ett fik som är en bar som är en restaurang som är en nattklubb som är ett fik...ad infinitum, gör att man aldrig blir ett ordentligt fik.

Sekreterare 2002-2003

Svara med citat
Gammal 2004-07-21, 04:17
Zahns avatar
The Breakfast Club

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nathema
Ursäkta... Håll hästarna här en liten stund...
Strandgatan?!?!?!?

Bara så att vi kontrollerar våra bäringar här: Pratar vi om det tragiska stället nere vid det förvuxna diket med personal som å ena sidan pratar brett trollhättesnack och sedan slänger sig med nasalt "arton kroner dåra" för att de vill låta som om de bodde i Stockholm???

Varumässigt håller jag med Hasse att det är helt ok... MEN... inredningen som är som tagen ur Skilda Världar med Storstadskomplex måste gå. Det funkar inte för ett litet småstadsfik att leka StorstadsWaynesCoffee... Det blir bara tragiskt. Inte bara på grund av inredningen och låtsasdialekter utan även på grund av alla lyckliga lyckade !@&#$ människor som sitter där och fikar och snackar skit med personalen. (Till lyckliga lyckade !@&#$ människor hör alla överbetalda människor runt trettio som släpar med sig sina !@&#$ barnvagnar och sitter där med nyblonderat hår och solariebrännor och visar upp sina nykalvade hemskheter till bäbisar samtidigt som de inbillar sig att de är hippa.)
asg... grymt skrivet... du har nog rätt där på en del punkter... men jag trivs där för jag kan alltid få min kopp med trippel-espresso och sen kan man sitta å glo på nån indier som e inramad på väggen
Har nåt svagt minne att jag har vart på Cafe Java... den är najs som du säger... fast gå då nån kilometer till ist så kommer du till Cigarren

Svara med citat
Gammal 2004-07-21, 17:46
Nathemas avatar
Exmästerist

Standard

Jag gillar Cigarren stenhårt.
Det är ett mycket kompromisslöst koncept.
Lokalen må vara lite tråkig, men att bara sälja koffein, nikotin och kakao i koncentrerade former är RESPEKT

Sekreterare 2002-2003

Svara med citat
Gammal 2004-07-22, 00:34
Zahns avatar
The Breakfast Club

Standard

du sa det: REEEEEEESPECT!!

Svara med citat
Gammal 2004-07-22, 10:24
Anonymous
Guest

Standard

Eftersom jag drack sjukt mycket kaffe över tiden när jag var student, måste jag numer injicera några deciliter varje dag för att hålla mej vaken.
De dumma soldaterna (nja, kanske inte dumma, dom är ju miiina liksom) tär ju sönder stackars fänriken annars... *måste vara skärpt*
Svara med citat
Gammal 2004-07-27, 20:51
Nathemas avatar
Exmästerist

Standard

Måste dock förvarna människor som planerar ett besök på cafe cigarren.

Jag var där i helgen för att njuta koffein och nikotin och det visade sig att de tillverkade sitt vanliga kaffe i espressomaskinen. Dvs. jättestarkt kaffe i botten och sedan för mycket vatten, vilket resulterade i ett ganska blaskigt kaffe.

Skall man gå dit: Espresso

Sekreterare 2002-2003

Svara med citat
Gammal 2004-07-27, 22:41
Gnabs avatar
Sexmästerist, VästSex.

Standard

eller så dricker man kårla
Gammal 2004-07-28, 17:24
Nathemas avatar
Exmästerist

Standard

skäms.
Femti armhävningar

Sekreterare 2002-2003

Svara med citat
Gammal 2004-07-28, 17:30
Gnabs avatar
Sexmästerist, VästSex.

Standard

hähäähh, nej
kan göra fem om jag har tur
Gammal 2004-07-28, 22:37
Ex Kårstyrelsen!

Standard

ta en kopp kaffe så klarar du säkert tio.

Svara med citat
Gammal 2004-07-28, 23:50
Gnabs avatar
Sexmästerist, VästSex.

Standard

hahaha sure, eller så krökar jag och skiter i vilket
Gammal 2004-07-30, 14:41
Viviana
Guest

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nathema
Måste dock förvarna människor som planerar ett besök på cafe cigarren.

Jag var där i helgen för att njuta koffein och nikotin och det visade sig att de tillverkade sitt vanliga kaffe i espressomaskinen. Dvs. jättestarkt kaffe i botten och sedan för mycket vatten, vilket resulterade i ett ganska blaskigt kaffe.

Skall man gå dit: Espresso
Eller så beställer man den sjukt goda varma chokladen!
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta