SHV's Forum  

Gå tillbaka   SHV's Forum > Nyheter & Diskussion > Debatt - just nu!

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-01-15, 11:44
MenVaFaans avatar
MenVaFaan MenVaFaan är inte uppkopplad
finns överallt

Reg.datum: May 2005
Skicka ett meddelande via ICQ till MenVaFaan Skicka ett meddelande via MSN till MenVaFaan
Standard

som önskat
Bifogade bilder

Nörd (sekreterare) - Breakfast Club 06-pågående
Larmansvarig - Vänersborgssektionen VT06-HT07
Öhlchiiif - VästSex 06/07
Ledamot - FUM 05/07
Ordförande - MONSTER VT06
Suppleant - VästSex (H.I.T.U.T.I.S.) VT06
Suppleant - Kårstyrelsen VT06
Sekreterare - MONSTER HT05
Svara med citat
Gammal 2008-01-16, 16:29
MenVaFaans avatar
MenVaFaan MenVaFaan är inte uppkopplad
finns överallt

Reg.datum: May 2005
Skicka ett meddelande via ICQ till MenVaFaan Skicka ett meddelande via MSN till MenVaFaan
Standard

historien fortsätter
Bifogade bilder

Nörd (sekreterare) - Breakfast Club 06-pågående
Larmansvarig - Vänersborgssektionen VT06-HT07
Öhlchiiif - VästSex 06/07
Ledamot - FUM 05/07
Ordförande - MONSTER VT06
Suppleant - VästSex (H.I.T.U.T.I.S.) VT06
Suppleant - Kårstyrelsen VT06
Sekreterare - MONSTER HT05
Svara med citat
Gammal 2008-01-16, 19:17
Bennys avatar
Benny Benny är inte uppkopplad
Postare med skrivkramp...

Reg.datum: Sep 2005
Standard

Jösses... Vaddå obehaglig ton? Såvitt jag kan läsa mig till har Jill bara sakligt svarat på insändarna och mött den kritik som getts. Betydligt hövligare och med "behagligare ton" än övriga insändare. Och det där med pengarna, folk är uppenbarligen illiterata idioter. Det är i och för sig rätt att vi har möjligheten att erhålla upp till 7000 per månad men eftersom 5000 av dem är ett lån så anser jag att det är korrekt av Jill att säga att vi förväntas leva på 2500 eftersom ingen kan förväntas skuldlägga sig mot sin vilja. Idiotiska regler ang. hur mycket man får lov och tjäna på sommar- och extrajobb gör dock att så gott som alla studenter ändå tvingas ta detta lån.
Svara med citat
Gammal 2008-01-18, 23:21
Micke Micke är inte uppkopplad
Ex Kårstyrelsen!

Reg.datum: Apr 2002
Skicka ett meddelande via MSN till Micke
Standard

Det här är bara ett ytterligare exempel på att det finns lika många tolkningar och åsikter som det finns människor i samhället. Uppenbarligen har skribenten i fråga tolkat Jills svar negativt och det kan ju bero på hur många orsaker som helst. Om han/hon exempelvis hade en dålig dag när han/hon läste svaret kan ju tolkningen och responsen färgas av den inställningen.

Jag har läst insändarna ngra gånger för att försöka förstå var skribenten fått för sig att Jill sagt att allmänheten måste ha kårens godkännande för att kunna göra sin stämma hörd. Har dock inte hittat den, så det är nog också bara en väldigt stark åsikt.

Någon tidigare skrev att det här börjar bli ngt av en "neverending story" och det är ung så som jag ser på det också. Jag tycker att det är bra att kårstyrelsen ger svar på insändare som klankar ner på studenter, eller som tar upp ämnen som rör studenterna och det ska ni (Jill) ha en eloge för. Tänk bara på att, som jag sa i början att det kommer alltid att finnas lika många åsikter som det finns människor och efter några inlägg kan insändardebatten tappa fokus då folk kan ha glömt helheten av den urspungliga diskussionen och istället koncentera sig på det senaste inlägget.

För övrigt tycker jag att det var bra svar från Jill!

Funderade på att följa andras exempel och skriva vilka förtroendeuppdrag jag haft inom SHTU (nuvarande SHV) men signatursrutan räckte inte till......
Svara med citat
Gammal 2008-01-19, 14:13
Gandalf the Golden
Guest

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Micke
Jag har läst insändarna ngra gånger för att försöka förstå var skribenten fått för sig att Jill sagt att allmänheten måste ha kårens godkännande för att kunna göra sin stämma hörd. Har dock inte hittat den, så det är nog också bara en väldigt stark åsikt.
Om jag ska vara ärlig så tror jag att det är biten där Jill skriver att frågor är välkomna för att undvika missförstånd... Helt och hållet vänligt skrivet men insändarskribenten vill helt enkelt helldre ha en ofentlig diskussion, kanske har något emot kårverksamhet...
Svara med citat
Gammal 2008-01-20, 19:19
Lilla Mys avatar
Lilla My Lilla My är inte uppkopplad
föredetting'

Reg.datum: Jun 2007
Skicka ett meddelande via ICQ till Lilla My Skicka ett meddelande via MSN till Lilla My
Standard

Hej på er alla.

Jag tackar för ert stöd, det betyder mkt.

Jag skickade, efter den senaste upplagda insändaren i denna tråd, ytterligare ett svar. Och det får bli mitt sista.

Precis som ni redan har kommenterat så kommer alltid denna diskussion att läggas ner. Folk kommer alltid ha åsikter, vare sig de stämmer överens med andras verklighet eller inte. Och det är ju ett måste att vi alla har olika åsikter! Annars skulle världen inte hållas i någonlunda balans.

Jag har försökt att vara så öppen som jag kan, dock med den vakenhet att stötta er studenter. Jag tycker det är viktigt att framföra fakta, utan att det framstås som någon kritik eller pajkastning. Därför har jag aldrig uttryck mig något pensionärernas livsituation, utan endast förklarat hur det ser ut för studentern. Även om det finns andra grupper i samhället som har det dåligt, ska man aldrig trampa på sina medmänniskor, det gör inte att man kommer högre upp. Det är bättre att försöka påverka på den del av systemet som ger förutsättningarna, vilket jag försökt att förmedla.

Sedan la jag in min personliga åsikt om att bidrag - lån. Jag vill vrida på den förväntingen att studenten ska leva på 7 400 kronor, för det finns inte en enda annan grupp i sverige som förväntar sig att låna pengar för att överleva sin vardag. Därför anser jag att det bidrag som studenterna får för att överleva sin heltidsarbetsvecka (100% studier) är 2 500 kronor. Det är en fråga som man vidare kan diskutera, för om det hade varit så att man inte skulle kunna få låna från CSN, skulle då bidraget vara högre? Och är det kanske därför bidraget är så lågt, för att staten vet att studenter i dag tar lån och att de därför inte behöver höja bidraget? Är det rättvist? ....

Ja som sagt, det går att diskutera. Tyvärr så fick man endast i tidningen skriva 1 000 tecken (inkl. blanksteg) det är inte mycket och därför har jag kanske inte fått med alla mina budskap. Jag vet inte...?

Sedan, som ni ser i mina insändare, så har jag skrivit under med mitt eget namn, även om jag representerar kåren och kårstyrelsen, så vill jag för er förtydliga att det är mina ord och vill därför inte att styrelsen ska behöva stå till svars för de insändare som jag har skickat in. Om det nu skulle bli sådana diskussioner, så är det jag som står för åsikter/synpunkter i de texterna.
Det har ni säkert förstått, men jag skriver ett förtydligande här.

Jag vill återigen tacka för era kommentarer, det känns bra att veta att ni till viss del delar mina tankar.

Tack!
Gammal 2008-05-18, 18:45
Calles avatar
Calle Calle är inte uppkopplad
Postare med skrivkramp...

Reg.datum: Aug 2002
Skicka ett meddelande via ICQ till Calle Skicka ett meddelande via Skype till Calle
Standard

Roliga debatter finns det gott om i samhället. Detta är ett uttryck av ekonomiska och politiska system som förmodligen fungerade när de var nya men som har fått löpa på utan vidare översyn under flertalet år.

Bara att inte trilla ned i galet hål och sänka sig till sandlådenivån! Snyggt jobbat!

"Debatera aldrig med en *****! Ty denne kommer snabbt att sänka ned dig till sin egen nivå och därifrån vinna över dig med överdådig kraft pga sin gedigna erfarenhet i denna nivå av debatten!"

Håll huvvena kalla!

Gjort det mesta inom SHTU, numera Saabingenjör. Fest snart så man får se hur ni har det?
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta