SHV's Forum  

Gå tillbaka   SHV's Forum > Nyheter & Diskussion > Ny Student?

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-07-16, 14:59
lookke lookke är inte uppkopplad
Nybörjarpostare...

Reg.datum: Jul 2009
Standard Arbeta vid sidan av studierna!

Tjena!
Skall förmodligen börja på hv nu i höst och har funderat en del och kommit fram till att det inte borde löna sig att arbeta vid sidan av sina studier? Helt sjukt. Om man tar en lägenhet för 3700:- och får ett bostadsbidrag ifrån försäkringskassan på 1100. Så kan man inte arbeta nånting utan att det bidraget dras in. Det menas alltså att man måste arbeta ganska mycket för att det skall löna sig att inte ta bostadsbidrag och man vill ju trots allt ha lite fritids vid sidan av studierna?

Hur löser ni detta? Lever ni på bidragena och maxlån eller arbetar ni massor?
Svara med citat
Gammal 2009-07-16, 15:10
Svarta_Svanens avatar
Svarta_Svanen Svarta_Svanen är inte uppkopplad
L33t Blondin

Reg.datum: Sep 2005
Skicka ett meddelande via ICQ till Svarta_Svanen Skicka ett meddelande via MSN till Svarta_Svanen
Standard

Du kan klara dig på bara bidrag och lånet, själv klarade jag mig med ca 5000 i månaden att leva på i flera år...

Jag skulle inte rekommendera arbete vid sidan av studierna, det är bättre att koncentrera sig på studierna och "leva lite fattigare".

Jag rekommenderar budget, att se siffrorna och tänka efter. Jag brukade även skriva upp allting jag köpte, vad och för hur mycket, för att jämföra med budgeten...

Hur man gör är upp till en själv, men det är smart att sitta ner och tänka efter vad man kan skära ner på och hur man vill prioritera...

Viktigt att inte glömma är att kurslitteratur kan kosta jättemycket.
EK05
DS09
Svara med citat
Gammal 2009-07-16, 15:11
WozzeC WozzeC är inte uppkopplad
Exmästerist

Skicka ett meddelande via ICQ till WozzeC Skicka ett meddelande via MSN till WozzeC Skicka ett meddelande via Skype till WozzeC
Standard

Mitt första år körde jag Lån + Bidrag + Extraknäck då får man alldeles för mycket pengar men man behöver inte jobba hela tiden.
Mitt andra år körde jag bidrag + extraknäck, då fick jag jobba massor och så gick skolan åt helvete.
Mitt tredje år hade jag inte CSN och fick jobba ännu mer, dock så hade jag en buffert från sommaren. Skolan fick ta smällen.
Mitt fjärde år tog jag fullt bidrag + lån + extraknäck. Jag kunde fokusera mer på skolan och därmed fick jag också bättre resultat.

Halva år två och tre var jag även ordförande i sexmästeriet, det hjälpte ju inte till i studierna direkt. Men jag skulle göra lika dant om jag fick göra allting igen Dock så skulle jag lagt mer tid på skolan än vad jag gjorde i början.

Kontentan är att det går att klara sig på extraknäck och bidrag, men jag skulle inte rekomendera det. Jag kunde dock inte lyfta bostadsbidrag då jag tjänade för mycket på sommaren.
Gammal 2009-07-16, 15:15
Nybörjarpostare...

Standard

Alltså man får inte arbeta på sommaren för att få bostadsbidrag som student? detta är ju helt sjukt. Men hur mycket kan man extraknäcka för att det inte skall påverka csn bidraget?
Svara med citat
Gammal 2009-07-16, 15:16
Svarta_Svanens avatar
Svarta_Svanen Svarta_Svanen är inte uppkopplad
L33t Blondin

Skicka ett meddelande via ICQ till Svarta_Svanen Skicka ett meddelande via MSN till Svarta_Svanen
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lookke Visa inlägg
Alltså man får inte arbeta på sommaren för att få bostadsbidrag som student? detta är ju helt sjukt. Men hur mycket kan man extraknäcka för att det inte skall påverka csn bidraget?
Det är också helt sjukt system, det bästa är att gå in på csn och titta på tabellerna där..
EK05
DS09
Svara med citat
Gammal 2009-07-16, 15:24
Darres avatar
Darre Darre är inte uppkopplad
The Breakfast Club

Reg.datum: Feb 2006
Skicka ett meddelande via ICQ till Darre Skicka ett meddelande via MSN till Darre
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lookke Visa inlägg
Tror att du kan tjäna 40-50tusen per halvår innan csn börjar dra av eller så är det per år, är inte helt säker.
Gammal 2009-07-16, 15:28
Gandalf the Golden
Guest

Standard

Heltidsstudier är som det låter på heltid och därför ska du inte behöva arbeta samtidigt. Sedan att de som bestämmer inte förstått detta är en annan sak. Min inställning är hursomhälst inte att felet igger i att du inte kan jobba utan att åka på att bli återbetalningsskylldig utan att bidraget är för lågt helt enkelt. Att inkomst förvärvad under de månader som du inte får bidrag för kan ställa till det kan jag hålla med om är fel.

Citat:
Ursprungligen postat av Darre Visa inlägg
Tror att du kan tjäna 40-50tusen per halvår innan csn börjar dra av eller så är det per år, är inte helt säker.
Halvår
Svara med citat
Gammal 2009-07-16, 15:37
Liifvs avatar
Liifv Liifv är inte uppkopplad
WYSIWYG 0wnZ j00!

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Första året under NIT, ja det skulle funka att jobba 1-2 dagar i veckan. Andra året nej.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today. James Dean
En sån froktansvärd människa du har blivit Gundela. Hur kunde detta hända? Jag som blev så bra!
om nom nom nom....
Svara med citat
Gammal 2009-07-16, 16:30
nilssons avatar
nilsson nilsson är inte uppkopplad
Exmästerist

Reg.datum: Sep 2007
Standard

Jag jobbar vid sidan av studierna.
Fördelen är att man slipper att ta lån, får en liten omväxling ifrån allt annat och lite mer pengar i måndagen. Jobbar ca 40 timmar i månaden.

Man får tjäna ca 53000kr/halvår om du har studiemedel 20 veckor/halvår.
Ledamot 08/09 - Västsex
Tygmästarinna 08/09 - Västsex

Livet är hårt och orättvist
Svara med citat
Gammal 2009-07-16, 18:19
Nillas avatar
Nilla Nilla är inte uppkopplad
The Breakfast Club

Reg.datum: Sep 2004
Skicka ett meddelande via ICQ till Nilla
Standard

Studielån och bidrag är en investering i dig själv. Glöm inte att du får en utbildning som stärker din position i arbetslivet på köpet. Jag tycker inte att det är farligt att låna till en sån sak. Jag tog fullt lån och bidrag under mina år. Inget jobbande. Studier är ett heltidsjobb och lite därtill. Har nu börjat betala tillbaks och det känns faktiskt bra. Är under tusenlappen i månaden. Jag har betydligt högre lön med nuvarande utbildning än innan jag började plugga.
Gammal 2009-07-16, 19:08
Nybörjarpostare...

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nilla Visa inlägg
Studielån och bidrag är en investering i dig själv. Glöm inte att du får en utbildning som stärker din position i arbetslivet på köpet. Jag tycker inte att det är farligt att låna till en sån sak. Jag tog fullt lån och bidrag under mina år. Inget jobbande. Studier är ett heltidsjobb och lite därtill. Har nu börjat betala tillbaks och det känns faktiskt bra. Är under tusenlappen i månaden. Jag har betydligt högre lön med nuvarande utbildning än innan jag började plugga.
Jo precis så ser jag det, men när jag tänker efter så vet jag faktiskt inte hur mycket jag kommer att tjäna efter min utbildning, har försökt leta lite statistik osv men svårt att hitta, på vissa sidor står det ingångslön 16000(skitlågt?) och andra säger 25000. Har tidigare tjänat 22000kr i månaden och är faktiskt inte säker på om jag kommer tjäna bättre efter utbildningen. Har blivit antagen till NIT. Vet heller inte riktigt hur arbetsmarknaden ser ut efter det programmet, försökt hitta information om detta men det finns inte speciellt mycket. Därför hade det känts bra om man hade kunnat undvika att ta fullt lån.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta