SHV's Forum  

Gå tillbaka   SHV's Forum > Studentkåren > Fullmäktige - FUM

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-10-14, 13:18
Carina
Guest

Standard Inskrivningsavgift

Jag funderar lite på om andra Studentkårer har 30 kronor i inskrivningsavgift. Är det någon som vet om det är ett fast belopp? Det har varit detta beloppet sedan jag började 1999.

Hälsningar
Carina Dahlqvist/Kanslichef SHTU
Svara med citat
Gammal 2005-10-14, 14:07
Alexzandra
Guest

Standard

Vi vet att Skövde och Borås har en inskrivningasavgift på 50 kronor. Definitivt ett ställe att dra in mer pengar på.
Svara med citat
Gammal 2005-10-14, 15:16
Micke Micke är inte uppkopplad
Ex Kårstyrelsen!

Reg.datum: Apr 2002
Skicka ett meddelande via MSN till Micke
Standard

Frågan är ju om det är motiverande. Hur motiverar man för medlemmarna att man höjer inskrivningsavgiften? Även om det bara är för de nya studenterna så bör man kanske fundera på om det är värt att göra det.... Man bör kanske se till helheten och inte bara till att få in så mycket pengar som möjligt.

Jag har för mig att Gbg har 30kr, men jag är inte säker så jag ska låta det vara osagt. De har ju flera kårer där alla sätter sina priser så det är svårt att hålla isär dem. Men som sagt. Det känns som att man försöker roffa åt sig pengar som inte behövs egentligen. Pengar som man skule kunna ordna genom t ex sponsring istället.

Funderade på att följa andras exempel och skriva vilka förtroendeuppdrag jag haft inom SHTU (nuvarande SHV) men signatursrutan räckte inte till......
Svara med citat
Gammal 2005-10-16, 22:37
Alexzandra
Guest

Standard

Pengarna behövs verkligen. Vi är en organisation som alla andra. Vi är visserligen inte vinstdrivande i vanlig mening, men vi bör ändå kunna hålla en vettig standard, för våra studenter och inte minst för våra anställda. De senaste åren har vi köpt begagnade datorer som i slutändan kostat skortan då de gått sönder. Vi har anställda med löner en bra bit under det normala och arvoderade som ligger långt under lönesnittet. En skrivare som är mer trasig än hel då vi inte har råd att skaffa en ny.
Det är tre år sedan vi höjde avgifterna, och nu är det dags. Vi kan kanske inte få upp engagemanget med höjda avgifter, men vi kan kanske öppna ögonen på studenter som inte ens vet att vi sliter för deras skull.
Just på grund av det låga engagemanget finns det inte heller någon möjlighet att få in sponsring. De extra pengar vi får in från de höjningar vi kommer föreslå FUM kommer att gå till en tredje arvodering (även det i fall FUM vill så). På detta sätt kommer vi förhoppningsvis kunna göra ett bättre jobb med att synas och då även öka engagemanget.
Det finns avslutningsvis inget som förbjuder oss från att sänka avgifterna igen om det skulle visa sig möjligt!
Svara med citat
Gammal 2005-10-17, 08:24
Ex Kårstyrelsen!

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Alexzandra
Pengarna behövs verkligen. Vi är en organisation som alla andra. Vi är visserligen inte vinstdrivande i vanlig mening, men vi bör ändå kunna hålla en vettig standard, för våra studenter och inte minst för våra anställda. De senaste åren har vi köpt begagnade datorer som i slutändan kostat skortan då de gått sönder. Vi har anställda med löner en bra bit under det normala och arvoderade som ligger långt under lönesnittet. En skrivare som är mer trasig än hel då vi inte har råd att skaffa en ny.
Givetvis ska vi hålla en bra standard för våra anställda men om jag inte missminner mig, köptes det in nya datorer till de anställda ganska nyligen. Är de sönder redan? När det gäller de kåraktivas datorer brukar skolan kunna ställa upp med, visserligen begagnade, men fullt funktionsdugliga datorer. Allt hänger på vilken standard man personligen är van vid. Eftersom de datorerna inte nyttjas under heltid behöver de inte heller vara av den allra senaste modellen.

Citat:
Det är tre år sedan vi höjde avgifterna, och nu är det dags.
Varför är det dags? Finns det ngn nyskriven policy som säger att man måste höja avgifterna med jämna mellanrum? Är det inte behovet som styr i slutändan?

Citat:
Vi kan kanske inte få upp engagemanget med höjda avgifter, men vi kan kanske öppna ögonen på studenter som inte ens vet att vi sliter för deras skull.
Studenterna kommer förmodligen inte få upp ögonen för någonting. Kom ihåg att man bara betalar inskrivningsavgiften när man är ny student. Vad ska de då få upp ögonen för? De har ju inte ngt att referera till.

Citat:
Just på grund av det låga engagemanget finns det inte heller någon möjlighet att få in sponsring. De extra pengar vi får in från de höjningar vi kommer föreslå FUM kommer att gå till en tredje arvodering (även det i fall FUM vill så). På detta sätt kommer vi förhoppningsvis kunna göra ett bättre jobb med att synas och då även öka engagemanget.
För att ha råd med en FJÄRDE arvodering, om jag inte missminner mig, (ordf, vice och info finns ju redan) kommer det krävas mer pengar än vad en höjning på inskrivningsavgiften skulle innebära så varför ens lägga pengarna på det? Givetvis, om FUM vill ha det så, blir det så men det skulle i så fall innebära att ni måste skära ner på någon annan del av verksamheten, och i så fall, vilken del skulle det bli? Tidigare år när vi diskuterade arvoderingen av info, kom vi fram till att det skulle krävas en höjning av kåravgiften också. Är det något i den stilen ni vill göra?

Citat:
Det finns avslutningsvis inget som förbjuder oss från att sänka avgifterna igen om det skulle visa sig möjligt!
Nej, och det finns ingenting som förbjuder er att undersöka behovet av en höjning i förtid heller.

Funderade på att följa andras exempel och skriva vilka förtroendeuppdrag jag haft inom SHTU (nuvarande SHV) men signatursrutan räckte inte till......
Svara med citat
Gammal 2005-10-17, 10:18
MissDeputys avatar
MissDeputy MissDeputy är inte uppkopplad
Slentrianpostare...

Reg.datum: Jan 2004
Skicka ett meddelande via ICQ till MissDeputy Skicka ett meddelande via MSN till MissDeputy
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Micke
Givetvis ska vi hålla en bra standard för våra anställda men om jag inte missminner mig, köptes det in nya datorer till de anställda ganska nyligen. Är de sönder redan? När det gäller de kåraktivas datorer brukar skolan kunna ställa upp med, visserligen begagnade, men fullt funktionsdugliga datorer. Allt hänger på vilken standard man personligen är van vid. Eftersom de datorerna inte nyttjas under heltid behöver de inte heller vara av den allra senaste modellen.
I varje fall två av kanslisternas datorer har brakat ihop mer än en gång vid det här laget, och de bör fungera felfritt eller hur?
De datorer/datautrustningar vi köpt nu går till våra anställda, de kåraktiva får inga nya datorer.

Citat:
Varför är det dags? Finns det ngn nyskriven policy som säger att man måste höja avgifterna med jämna mellanrum? Är det inte behovet som styr i slutändan?
Ekonomin är i ett skriande behov av ökning av inkomster, ett minusresultat på nästan 200 000 förra året är ett resultat av minskad sponsring och någonstans måste vi få in de pengarna, eftersom, som Alexzandra säger, vi är för få aktiva för att effektivt leta sponsorer.

Citat:
Studenterna kommer förmodligen inte få upp ögonen för någonting. Kom ihåg att man bara betalar inskrivningsavgiften när man är ny student. Vad ska de då få upp ögonen för? De har ju inte ngt att referera till.
Nej, det har de inte. Men och andra sidan är det en tredjedel av de nya studenterna som missar att betala sin inskrivningsavgift utan att vi har ett effektivt sätt att få in dessa pengar. Dessutom kostar inskrivningen av dessa studenter en hel del, så varför inte? Vi ligger under de flesta andra studentkårer där, varför måste vi tvunget vara så billiga?

Citat:
För att ha råd med en FJÄRDE arvodering, om jag inte missminner mig, (ordf, vice och info finns ju redan) kommer det krävas mer pengar än vad en höjning på inskrivningsavgiften skulle innebära så varför ens lägga pengarna på det? Givetvis, om FUM vill ha det så, blir det så men det skulle i så fall innebära att ni måste skära ner på någon annan del av verksamheten, och i så fall, vilken del skulle det bli? Tidigare år när vi diskuterade arvoderingen av info, kom vi fram till att det skulle krävas en höjning av kåravgiften också. Är det något i den stilen ni vill göra?
Nu var det inte bara en höjning av inskrivningsavgiften hon menade, utan även ev. en höjning av kåravgiften där vi återigen ligger bland de lägsta i Sverige. Och som tidigare nämnt har vi ett minusresultat från förra året. Dessutom är informatören anställd, inte arvoderad. Alltså, en tredje arvoderad kåraktiv som verkligen behövs, de två tjänster som finns idag är officiellt på 40h/v men i verkligheten är det mycket mycket mer.

Citat:
Nej, och det finns ingenting som förbjuder er att undersöka behovet av en höjning i förtid heller.
Det är ju det vi gör. Och undersökningen har hitills visat att behovet finns.

Presidie-emeritus

G.I.N original
Gammal 2005-10-18, 11:32
raggarn raggarn är inte uppkopplad
Slentrianpostare...

Reg.datum: Sep 2003
Standard

Om det är som jag tror så är inskrivningsavgiften en administrativ kostnad för att lägga upp personen i registret. Det är nog på tiden att den höjs till 50 spänn. Själva kåravgiften kan säkert höjas med en 50 bagare eller så per termin utan att någon går i konkurs. Tillskottet för kåren gör att vi får kostnadstäckning för vår verksamhet. Den enskilde studentetn torde inte drabbas nämnvärt av en sådan höjning.
Lars
Svara med citat
Gammal 2005-10-19, 09:29
Ex Kårstyrelsen!

Standard

Tycker att det är en ganska cynisk inställning, Lasse. Visst kan kåravgiften höjas med 50 kronor rent praktiskt och det skulle täcka upp för de kostnader som verksamheten har. Men säg det till den mängd studenter vi har på HTU som har familj och som redan ligger minus i budget varje månad. De som kämpar för att överhuvudtaget kombinera familj, studier och extraknäckande jobb. Jag vet inte hur det ser ut i Thn men i Udv och Vbg kryllar högskolan av dessa.

Jag tycker fortfarande att måste man höja inkomsterna, ska inte studenterna behöva lida för detta eller behöva ta den smällen mer än vad dem redan gör. Det vore samma sak som att bita den hand som föder en. Som att säga att "visst... vi ska jobba för ER skull men vi vill att NI betalar fett med pengar så att vi kan göra det". Det kommer bara göra att studenterna blir ännu mer tvivelaktiga när det gäller kåren. Se istället till att omprioritera verksamheten så att ngn KAN hålla på med sponsringsavtal. Vi har gjort det förr, när vi också var väldigt få.

Svara med citat
Gammal 2005-10-19, 11:05
MissDeputys avatar
MissDeputy MissDeputy är inte uppkopplad
Slentrianpostare...

Reg.datum: Jan 2004
Skicka ett meddelande via ICQ till MissDeputy Skicka ett meddelande via MSN till MissDeputy
Standard

Då tycker jag att du kan lägga fram ett seriöst förslag på vad vi skall "omprioritera", dvs. sluta med, för att vi skall hinna jaga sponsorer.
Dygnet har bara 24 timmar Micke och vi kan inte trolla med knäna.

Presidie-emeritus

G.I.N original
Gammal 2005-10-19, 11:08
Alexzandra
Guest

Standard

Citat:
Visst kan kåravgiften höjas med 50 kronor rent praktiskt och det skulle täcka upp för de kostnader som verksamheten har. Men säg det till den mängd studenter vi har på HTU som har familj och som redan ligger minus i budget varje månad. De som kämpar för att överhuvudtaget kombinera familj, studier och extraknäckande jobb. Jag vet inte hur det ser ut i Thn men i Udv och Vbg kryllar högskolan av dessa.
Vi tog upp frågan på höstFUM I, det kommer fattas beslut i frågan på höstFUM II, alla dessa studenter som anser att de omöjligt kan betala ca 300kr i en Engångsavgift/termin är varmt välkomna till höstFUM II och göra sina röster hörda. Det är som du säkert vet, bland annat det FUM är till för.

Citat:
Jag tycker fortfarande att måste man höja inkomsterna, ska inte studenterna behöva lida för detta eller behöva ta den smällen mer än vad dem redan gör. Det vore samma sak som att bita den hand som föder en. Som att säga att "visst... vi ska jobba för ER skull men vi vill att NI betalar fett med pengar så att vi kan göra det".
Jag är fattig student, men jag kan ändå inte riktigt förstå hur du kan mena att 300kr/termin är "fett" med pengar. Speciellt inte när det går alldeles utmärkt att ta reda på vad denna feta summa med pengar går till.

Citat:
Det kommer bara göra att studenterna blir ännu mer tvivelaktiga när det gäller kåren.
Vi har pratat med en mängd studenter om detta på informationsdagar och dylikt och det absolut vanligaste svaret är att om kåren behöver pengarna är det okey att höja avgiften, bara man kan få reda på varför man överhuvudtaget skall betala.

Citat:
Se istället till att omprioritera verksamheten så att ngn KAN hålla på med sponsringsavtal. Vi har gjort det förr, när vi också var väldigt få.
Det går tyvärr inte att omprioritera i verksamheten så enkelt när det i stora drag är så att endast de två arvoderade arbetar studenternas med behov och rättigheter. Det är på grund av detta vi vill höja avgiften, för att få in en tredje arvoderad, och därmed ha tid att arbeta för ökat intresse och engagemang bland studenterna.

För övrigt tycker jag att den här diskussionen bör flyttas till ett öppen forum, eller FUM-forumet, så att studenterna kan få säga sitt!
Svara med citat
Gammal 2005-10-19, 11:09
Calles avatar
Calle Calle är inte uppkopplad
Postare med skrivkramp...

Reg.datum: Aug 2002
Skicka ett meddelande via ICQ till Calle Skicka ett meddelande via Skype till Calle
Standard

Ja, man jobbar ständigt för att öka intäkterna från omkringliggande företag och partners, oftast blir det dock bara en punktinsats från deras sida.

Säg till vår personal som vi har ansvar för att de får ligga kvar i bottenskiktet vad gäller kollektivavtal och att de vissa månader riskerar att bli utan lön på grund av att sponsorer ska täcka upp våra kostnader, sponsorer som utan vidare drar sig ur.

Det är bättre att ge våra anställda skälig lön, kunna ha tre arvoden plus en pott för projekt som måste ha en arvoderad under viss tid eller extrapersonal då det blir något som går fel och kräver två veckor 100%.

Att hela tiden ha tvånget att finansiera genom att jaga externa pengar är INTE god studentservice, för det stjäl tid från det man egentligen ska göra, stötta studenterna både i studierna och hitta sponsorer som gör något för medlemarna, organisationen måste fungera ändå, det extra man får in lägger man på att få organisationen att ha lite mer än standard.

Man satsar på sitt liv genom att studera, frågan är bara varför så få satsar på sina studier och ser till att få bra kvalite på det.

Gjort det mesta inom SHTU, numera Saabingenjör. Fest snart så man får se hur ni har det?

Senast redigerad av Calle den 2005-10-19 klockan 11:18.
Svara med citat
Gammal 2005-10-19, 15:08
MenVaFaans avatar
MenVaFaan MenVaFaan är inte uppkopplad
finns överallt

Reg.datum: May 2005
Skicka ett meddelande via ICQ till MenVaFaan Skicka ett meddelande via MSN till MenVaFaan
Standard

höjda avgifter är ju aldrig motiverande för den enskilde... men det är ju ett ont måste när den övriga ekonomin i sverige ser ut som den gör...

de som tycker att den blir för hög kan ju antingen välja att studera på annan ort med en billigare avgift, men då tillkommer ju flytt eller resor...

...eller så kan de ju hjälpa till i kårverksamheten och avlasta de få "superaktiva" här i vår kår på htu och på så sätt eventuellt minska kostnader för kåren.
Nörd (sekreterare) - Breakfast Club 06-pågående
Larmansvarig - Vänersborgssektionen VT06-HT07
Öhlchiiif - VästSex 06/07
Ledamot - FUM 05/07
Ordförande - MONSTER VT06
Suppleant - VästSex (H.I.T.U.T.I.S.) VT06
Suppleant - Kårstyrelsen VT06
Sekreterare - MONSTER HT05
Svara med citat
Gammal 2005-10-19, 15:11
SuperFlys avatar
SuperFly SuperFly är inte uppkopplad
Mr Vernon

Reg.datum: Sep 2004
Skicka ett meddelande via ICQ till SuperFly
Standard

Dessutom så är det väl ett lämpligt läge att börja spara undan pengar inför ett nytt kårhus, och för att inte det skall gå ut över den vanliga verksamheten är en höjning helt klart motiverad.
Gammal 2005-10-19, 17:10
Professorns avatar
Professorn Professorn är inte uppkopplad

Skicka ett meddelande via ICQ till Professorn Skicka ett meddelande via Skype till Professorn
Standard

alla pratar om att höja intäkterna...
sänk kostnaderna istället?
vart kan man tänkas göra det?

på vårFUM 2 låg det fortfarande kvar kostnader för medlemsregistret som var uppsagd... när ska den kostnaden försvinna.
som tur är så "borde" det försvinna rätt stora kostnader när 3 campus blir 1 men det är fortfarnade ett tag kvar tills dess...

jag skulle vilja se hur budgeten för 2005 ser ut.
du läser just nu en pissgul text...
Svara med citat
Gammal 2005-10-19, 22:41
Alexzandra
Guest

Standard

Budgeten kan alla få se genom att be Carina om den.

De kostnader som förra året fanns för registret vi sagt upp vårt avtal med, kan vi inte ignorera då det ses som kontraktsbrott. På samma sätt blev det stora kostnader med det nya registret som vi inte heller kan komma ifrån. Jag lovar att Carina och styrelsen gör sitt allra bästa för att skära bort/ned alla onödiga kostnader. Om någon anser sig kunna göra ett bättre jobb än vår ekonomichef tycker jag att ni ska komma och hjälpa till.

Det är ju just där problemet ligger, alla har åsikter om hur saker kan göras bättre, men ingen är beredd att göra något själv.

(inte riktat mot någon enskild person)
Svara med citat
Gammal 2005-10-20, 13:45
Ex Kårstyrelsen!

Standard

Kan man inte slänga ut budgeten här på forumet så att alla kan se den?

Svara med citat
Gammal 2005-10-20, 16:58
Professorns avatar
Professorn Professorn är inte uppkopplad

Skicka ett meddelande via ICQ till Professorn Skicka ett meddelande via Skype till Professorn
Standard

Citat:
Budgeten kan alla få se genom att be Carina om den.

De kostnader som förra året fanns för registret vi sagt upp vårt avtal med, kan vi inte ignorera då det ses som kontraktsbrott. På samma sätt blev det stora kostnader med det nya registret som vi inte heller kan komma ifrån. Jag lovar att Carina och styrelsen gör sitt allra bästa för att skära bort/ned alla onödiga kostnader. Om någon anser sig kunna göra ett bättre jobb än vår ekonomichef tycker jag att ni ska komma och hjälpa till.

Det är ju just där problemet ligger, alla har åsikter om hur saker kan göras bättre, men ingen är beredd att göra något själv.

(inte riktat mot någon enskild person)

hur då kontraktsbrott??

jag ville se budgeten för att kolla om jag kanske kan komma på ngt jag med.
kom inte å säg att jag inte försökte hjälpa till!!

(jag tog iaf åt mej)
du läser just nu en pissgul text...
Svara med citat
Gammal 2005-10-20, 19:08
Alexzandra
Guest

Standard

Vi måste ju följa de kontarkt som styrelser före oss har skrivit under. Jag kan inte den exakta lydelsen i kontraktet med det förra registret, men vi betalar naturligtvis inte 143 000kr om vi inte är bundna av ett kontrakt att göra det.

Jag ska höra med Carina och Hanna om det går att lägga upp budgeten här på forumet.
Svara med citat
Gammal 2005-10-20, 22:16
Ex Kårstyrelsen!

Standard

Det borde ju inte vara ngra problem att lägga upp budgeten på forumet då det bara är att "klippa och klistra" med dokumentet. Även pdf-format kan man kopiera och klistra in.

Svara med citat
Gammal 2005-10-21, 10:33
Zahns avatar
Zahn Zahn är inte uppkopplad
The Breakfast Club

Reg.datum: Jul 2003
Skicka ett meddelande via ICQ till Zahn
Standard

Citat:
Det borde ju inte vara ngra problem att lägga upp budgeten på forumet då det bara är att "klippa och klistra" med dokumentet. Även pdf-format kan man kopiera och klistra in.
OBS! det bli jätte vackert när man kopierar från ett excelark och lägger in texten här på forumet... NOT! !OBS
däremot borde det inte vara nåt problem att lägga upp en excelfil via bifoga filer.

"Meum est propositum in taberna mori." | "Don't cry over spilled milk, it could have been beer."
64 9E 3D 9D 61 87 55 90 5E 16 44 83 49 BE 80 7D
Svara med citat
Gammal 2005-10-21, 12:02
Carina
Guest

Standard

Kåravgift 2 520 000
SEB 25 000
HTU Bidrag 50 000
Thn. Kommun 400 000
Övriga intäkter 20 000
S:a intäkter 3 015 000

Kostnader
Trollhättan 175 000
Uddevalla 175 000
Vänersborg 175 000
ISC 40 000
Drivhuset 10 000
Återbet. Kåravg. 10 000

Lön inkl soc.avg. 1 500 000
Övr. pers.kostnader 15 000
(ink. utbildning)

G2 250 000
SFS 143 000
SAMI 10 000

Lokalhyra 14 000
Förbrukn. material 15 000
Förbrukn. inventarier 30 000
Möteskostnader 15 000
Kontorsmaterial 15 000
Mobil/fasta telefoner 30 000
Försäkring 6 000
Datorkostnad 30 000
Avskrivning 10 000
Revision 20 000
Busstransport 40 000
Mat & logi 30 000
Representation 2 000
Gåvor 3 000
Arrangemang 20 000
Konferenskostnad 30 000
K.R.A.M.A.S-pott 20 000
Trycksaker, rekl, & PR 40 000
Avtalskostnader 7 000
Resor inkl. busskort 40 000
Övrigt 50 000
Arvo. FUM-delegat 45 000
S:a kostnader 3 015 000

Resultat 0
Svara med citat
Gammal 2005-10-21, 13:40
Torskos avatar
Torsko Torsko är inte uppkopplad
WYSIWYG 0wnZ j00!

Reg.datum: May 2004
Skicka ett meddelande via ICQ till Torsko
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Carina
Arvo. FUM-delegat 45 000
Jag blev lite fundersam på den här biten =\
Är det menat att FUM-delegaterna ska vara arvoderade?
The man asks "Are you an engineer?"
"Indeed, how do you know?" she asks
He replies "Well, you gave me a technically perfect answer, but I don't have a clue what to do with your information and I still have no idea where I am. In all honesty, you didn't help me at all and you cost me a lot of my valuable time"
"So, you must be a manager" says the woman.
"Indeed, how do you know?" he asks.
"Well, you don't know where you are, nor where you have to go. A large mass of air brought you where you are now. You made a promise, while you didn't have the slightest idea how to honour it and you expect that the people below you solve your problems. Fact is, you are in exactly the same situation as you were 5 minutes ago, but now it's my fault!"
Svara med citat
Gammal 2005-10-21, 14:30
Carina
Guest

Standard Det var med i budget

Arvoderade FUM-delegat 999 * 45

45 000

Detta har inte gått att genomföra. Tanken bakom var att få fler att komma till FUM.

Senast redigerad av Carina den 2005-10-21 klockan 14:33.
Svara med citat
Gammal 2005-10-21, 14:58
Torskos avatar
Torsko Torsko är inte uppkopplad
WYSIWYG 0wnZ j00!

Reg.datum: May 2004
Skicka ett meddelande via ICQ till Torsko
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Carina
Arvoderade FUM-delegat 999 * 45

45 000

Detta har inte gått att genomföra. Tanken bakom var att få fler att komma till FUM.
attans... jag som hade hoppats på att få pengar
The man asks "Are you an engineer?"
"Indeed, how do you know?" she asks
He replies "Well, you gave me a technically perfect answer, but I don't have a clue what to do with your information and I still have no idea where I am. In all honesty, you didn't help me at all and you cost me a lot of my valuable time"
"So, you must be a manager" says the woman.
"Indeed, how do you know?" he asks.
"Well, you don't know where you are, nor where you have to go. A large mass of air brought you where you are now. You made a promise, while you didn't have the slightest idea how to honour it and you expect that the people below you solve your problems. Fact is, you are in exactly the same situation as you were 5 minutes ago, but now it's my fault!"
Svara med citat
Gammal 2005-10-21, 15:02
NVs avatar
NV NV är inte uppkopplad
Turnip

Reg.datum: Sep 2003
Skicka ett meddelande via ICQ till NV Skicka ett meddelande via MSN till NV Skicka ett meddelande via Skype till NV
Standard

Du kan få en kram av mig som tack istället.
"Du skola icke vara girig så folk märker det."
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta