SHV's Forum  

Gå tillbaka   SHV's Forum > Studentkåren > Fullmäktige - FUM

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-10-24, 10:53
Micke Micke är inte uppkopplad
Ex Kårstyrelsen!

Reg.datum: Apr 2002
Skicka ett meddelande via MSN till Micke
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Carina
Arvoderade FUM-delegat 999 * 45

45 000

Detta har inte gått att genomföra. Tanken bakom var att få fler att komma till FUM.
Då finns det ju en del penningar att hämta där, eller hur? De pengarna kan ju användas till annat.

Funderade på att följa andras exempel och skriva vilka förtroendeuppdrag jag haft inom SHTU (nuvarande SHV) men signatursrutan räckte inte till......
Svara med citat
Gammal 2005-10-24, 10:58
Ex Kårstyrelsen!

Standard

På tal om ngt helt annat. Jag kommer ihåg den gamla ljuva tiden då det var hedervärt att arbeta på ideell basis i kårstyrelsen, utan att behöva vara arvoderad för att kunna arbeta.

Jaja..... De dagarna kommer väl åter någon gång.

Funderade på att följa andras exempel och skriva vilka förtroendeuppdrag jag haft inom SHTU (nuvarande SHV) men signatursrutan räckte inte till......
Svara med citat
Gammal 2005-10-24, 11:09
SuperFlys avatar
SuperFly SuperFly är inte uppkopplad
Mr Vernon

Reg.datum: Sep 2004
Skicka ett meddelande via ICQ till SuperFly
Standard

Jag skulle vilja påstå att vi är många som lägger ner sin själ utan att få ett j***a öre tebax!
Gammal 2005-10-24, 11:12
Herman Herman är inte uppkopplad
Exmästerist, VästSex.

Reg.datum: Aug 2003
Skicka ett meddelande via ICQ till Herman
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Micke
På tal om ngt helt annat. Jag kommer ihåg den gamla ljuva tiden då det var hedervärt att arbeta på ideell basis i kårstyrelsen, utan att behöva vara arvoderad för att kunna arbeta.

Tycker den här kommentaren var lite onödig :/

Vi är, som eric sa, många som arbetar utan att få något för det , inte ens ett tack....oftast

# mitt motto
Höras mest, göra minst

Once you learn to quit, it becomes a habit.
Svara med citat
Gammal 2005-10-24, 11:16
SuperFlys avatar
SuperFly SuperFly är inte uppkopplad
Mr Vernon

Reg.datum: Sep 2004
Skicka ett meddelande via ICQ till SuperFly
Standard

Men det är gärna många som gnäller på vad vi gör istället!
Gammal 2005-10-24, 11:22
Ex Kårstyrelsen!

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av SuperFly
Jag skulle vilja påstå att vi är många som lägger ner sin själ utan att få ett j***a öre tebax!
Jo... Jag vet det. Det var inte till utskotten eller sexmästerierna jag riktade min något pessimistiska kommmentar till. Jag blickade tillbaka lite i den här tråden och lade ihop två och två. Tydligen finns det inte så mycket pengar i organisationen för att verksamheten ska kunna utvecklas, när det gäller lönehöjningar o dyl. Då föreslår man att man måste höja kåravgift samt inskrivningsavgift för att kunna anställa en tredje projektanställd person för att kunna bibehålla verksamheten. Denna person kommer att kosta studenterna pengar, endast föratt utföra det arbete kåren redan har i uppdrag att utföra.

Varför inte satsa på att få upp engagemanget bland studenterna istället? Jag tror att man stirrar sig blind på att vi ska bli ett campus om ngra år. Detta är en viktig fråga, utan tvekan, men alla pratar om att "det ska bli så mycket bättre när vi blir ett campus" att man blir blind för nuet. Man blickar så långt bort i horisonten så att man inte ser den mina som ligger alldeles framför en. Detta var anledningen till varför vi drog igång KRAMAS för några år sedan. Detta attitude statement tycks ha försvunnit någonstans i organisationen. Varför vet jag inte. Kanske är det såatt folk vill uppfinna hjulet flera gånger, eller också är de för stolta för att be om hjälp när det behövs. Anledningarna kan vara många men problemet kvarstår; man kan inte öka ett engagemang genom att anställa fler folk. Visst. De som anställs blir ju givetvis glada men alla de 10000 tals andra som betalar deras lön lär ju knappast bli det.

Svara med citat
Gammal 2005-10-24, 11:46
MissDeputys avatar
MissDeputy MissDeputy är inte uppkopplad
Slentrianpostare...

Reg.datum: Jan 2004
Skicka ett meddelande via ICQ till MissDeputy Skicka ett meddelande via MSN till MissDeputy
Standard

Citat:
Jo... Jag vet det. Det var inte till utskotten eller sexmästerierna jag riktade min något pessimistiska kommmentar till. Jag blickade tillbaka lite i den här tråden och lade ihop två och två. Tydligen finns det inte så mycket pengar i organisationen för att verksamheten ska kunna utvecklas, när det gäller lönehöjningar o dyl. Då föreslår man att man måste höja kåravgift samt inskrivningsavgift för att kunna anställa en tredje projektanställd person för att kunna bibehålla verksamheten. Denna person kommer att kosta studenterna pengar, endast föratt utföra det arbete kåren redan har i uppdrag att utföra.
Är det inte bra då att kunna bibehålla verksamheten? Och utföra det uppdrag vi fått? Eller är det bättre att vi skär ner på viktig verksamhet istället för att låta studenterna betala några tjugor mer om året, pengar som knappast känns ens i en studentplånbok?

Citat:
Varför inte satsa på att få upp engagemanget bland studenterna istället? Jag tror att man stirrar sig blind på att vi ska bli ett campus om ngra år. Detta är en viktig fråga, utan tvekan, men alla pratar om att "det ska bli så mycket bättre när vi blir ett campus" att man blir blind för nuet. Man blickar så långt bort i horisonten så att man inte ser den mina som ligger alldeles framför en. Detta var anledningen till varför vi drog igång KRAMAS för några år sedan. Detta attitude statement tycks ha försvunnit någonstans i organisationen. Varför vet jag inte. Kanske är det såatt folk vill uppfinna hjulet flera gånger, eller också är de för stolta för att be om hjälp när det behövs. Anledningarna kan vara många men problemet kvarstår; man kan inte öka ett engagemang genom att anställa fler folk. Visst. De som anställs blir ju givetvis glada men alla de 10000 tals andra som betalar deras lön lär ju knappast bli det.
Att öka engagemanget är något vi sliter med varje dag, men vi kommer tyvärr ingen vart varken med kampanjer eller annat. Kanske är det vi som gör fel, kanske är det helt enkelt så att studenterna är mindre intresserade nu än förr, men i vilket fall går det inte att beskylla oss för att inte försöka!
Och
KRAMAS var ett jättebra initiativ, men runnit ut i sanden då intresset falnat för att göra något med det, då initiativtagarna slutat eller helt enkelt tröttnat? Och då KS har många andra saker på sitt bord blev det tyvärr bortprioriterat för viktigare saker, men du är välkommen att ta tag i det igen om du vill.

Må så vara att man inte ökar engagemanget genom att anställa fler, men om vi gör det finns det i varje fall en person till som kan ägna sig på heltid åt att göra studentkåren mer levande och sköta den allt större arbetsbördan. Jag och Josefin jobbar bara 50% idag, men vi skulle båda två kunna fylla varsin heltidstjänst, bara med sådant som måste göras. Och, en arvoderad till är också en hjärna till, som kan hjälpa till att hitta lösningar på problemet med sviktande engagemang.

Presidie-emeritus

G.I.N original
Gammal 2005-10-24, 12:25
Alexzandra
Guest

Standard

Citat:

Hur fasen kan du skriva något sånt här? Du om någon vet väl att det fortfarande, precis som när du satt med, är två arvoderade i KS. Att alla andra som sitter där gör det på ideell basis. Alla de som engagerar sig i vår kår ska ha all heder för det. Vill du skälla på någon bör du nog tänka över vem som är skyldig. Det är då definitivt inte de som knappt fixar skolan för att de lägger kåren först!

Gör nån nytta istället för att sitta här å gnälla! Gå ut å berätta för studenterna om den gamla goda tiden, engagera dem, få dem intresserade!

De som vill gör, de som inte vill klagar!

Senast redigerad av Alexzandra den 2005-10-24 klockan 13:25.
Svara med citat
Gammal 2005-10-24, 13:52
Carina
Guest

Post Budget 2005

Det är en post som inte är med i budget 2005. Det är pensionspremier för anställda. Det är inte betalt under alla år som Studentkåren har haft anställda. Jag läste i en facktidning, att man som anställd skulle kontrollera om arb.givaren betalade tjänstepension. Det gjorde inte Studentkåren. Detta blev gjort retro. och blev en stor summa på över 200 000. Detta gjorde att vissa poster fick dras in ordentligt som ni förstår. Nu vet jag att det är 6% på bruttolönen och kan ha med det i budget för nästa år.

Något som har försvunnit under de senaste åren är sponsorintäkter. Uddevalla och Vänersborg har helt dött ut sedan beslutet om Campus Trollhättan. Alla i Kårstyrelsen arbetar nu med full kraft för att skaffa sponsorer och teckna avtal. Det finns inget dokumenterat från tidigare. Avtal måste finnas skriftligt så att varje ny styrelse vet vad som gäller. Jag har önskat att få avtalen till mig under lång tid. Nu sitter jag i Trollhättan och detta sker automatiskt, vilket är bra när man är kontinuteten. Det sker gradvis en förbättring i rutinerna.

Senast redigerad av Carina den 2005-10-24 klockan 13:57.
Svara med citat
Gammal 2005-10-25, 14:21
Calles avatar
Calle Calle är inte uppkopplad
Postare med skrivkramp...

Reg.datum: Aug 2002
Skicka ett meddelande via ICQ till Calle Skicka ett meddelande via Skype till Calle
Standard

Citat:

För att komma från en person som var med som ekonomiansvarig i KS sist man höjde avgiften och ett år då KS dessutom lade fram propositionen om 3 arvoderade förtroendevalda hade man ju kunnat önska mer i form av bakgrundsfakta och tankegångar. Men man kan ju bli besviken för mindre.

Tanken med en arvodering är ju att de personerna ska hinna med alla möten och träffar med högskolan som behövs för att studenternas talan ska göras hörd. Skolan har som bekant öppettider mellan 8-17 och det är även personalens arbetstid, alltså sker dessa möten när det i vanliga fall är föreläsningar och studenter har i vanliga fall alltså ingen som helst möjlighet att närvara. Alltså ser kåren till via kåravgifterna till att betala några studenter att göra jobbet. Utöver detta behövs några som arbetar med att hålla koll på hela studentmassan, administrera deras medlemsskap och vara kontaktperson mot skolan, studenterna och förtroendevalda.

Nu blir det mer och mer möten och det är på grund av skolans förändring i organisation men även omvärlden som ändras, nya lagar och nya partners, men samma antal personer som ska orka gå på dessa möten, alltså behövs någon form av förstärkning och vi ser det som en möjlig väg att gå genom att arvodera någon extra som avlastning.

Kul att debatten finns!

Gjort det mesta inom SHTU, numera Saabingenjör. Fest snart så man får se hur ni har det?
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta