SHV's Forum  

Gå tillbaka   SHV's Forum > Nyheter & Diskussion > Debatt - just nu!

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-10-17, 17:59
Svarta_Svanens avatar
Svarta_Svanen Svarta_Svanen är inte uppkopplad
L33t Blondin

Reg.datum: Sep 2005
Skicka ett meddelande via ICQ till Svarta_Svanen Skicka ett meddelande via MSN till Svarta_Svanen
Standard

Jag är nere i en svacka, börjar fundera på om det inte är lika bra att avveckla allt, lägg ner hela verksamheten...Studenter är bortskämda, bara gnäller men gör inget åt det...visst, det måste finnas en kår, för så säger lagen..men står det hur stor och vad den ska göra?...hmm..jag har juh lagboken, kan juh slå lite i den...men seriöst, varför ska man engagera sig för man får väl bara skit för det?

Vänner och pojkvänner o erfarenhet säger folk säkert, men vad säger att man inte kan få det på andra sätt?...

som sagt, jag har en liten svacka för tillfället...
EK05
DS09
Svara med citat
Gammal 2006-10-18, 17:30
Slobbo
Guest

Standard

För att komma tillbaka lite till ämnet så finns det många argument som ni nämner som pratar både för och emot ett obligatorium.

Jag har någon typ av förhoppning om att det hela borde fungera utan ett obligatorium, precis som Anil säger. Att rabatter och andra tjänster som kåren erbjuder faktiskt kan överleva utan ett obligatorium eftersom att det är attraktiva tjänster.

Samtidigt så betyder obligatoriet att man som studentkår har något som faktiskt är (relativt) konstant och förutsägbart på intäktssidan. Utan ett obligatorium så finns inte den tryggheten och personal(eventuellt) och andra som har sin lön från studentkåren skulle få en mer otrygg tillvaro. Men självklart så är det endast i "worst case scenario" men trygghet är viktigt... samtidigt så kan man också se det som så att om man inte lyckas få tillräkligt med medlemmar för att täcka kostnaderna så gör man ju helt enkelt inte ett tillfredställande jobb och måste på sätt se över verksamheten, något som inte krävs med ett obligatorium. (hmmm... skall man göra liknelser med offentliga organisationer.... nej... avstår...)

I vilket fall som helst så har man, rent historiskt, sett att studenter har en fantastik förmåga att organisera sig oavsätt förutsättningar. Jag är övertygad om att så kommer att vara läget i framtiden också, i en eller annan form.

Förresten... vid liknelsen med skatten så är den inte så långt borta... man har nämligen anmält sverige just för kårobligatoriet till EU domstolen då man ansåg att det stred mot FNstadgan om att ingen skall tvingas in i en organisation... den har ett vackert namn... men i vilket fall som helst så friades Sverige i frågan och EU domstolen motiverade dommen med att man bör se på en studentkår som en kommun och en kommun har rätt att ta ut en avgift för tjänster som man tillhandahåller.(ja, det var lite kuriosa)

Anledningen till att frågan ligger ute för diskussion är just för att tanken är att under nästa FUM, låta fullmäktige ta ett policybeslut och helt enkelt ge SHV ett ställningstagande för att vi i KS skall veta vad studentkåren arbetar för.
Så har du en stark åsikt i frågan rekomenderar jag dig att anmäla dig till HöstFUM II!

Debattera lugnt.
/Slobbo
Svara med citat
Gammal 2006-10-18, 17:42
Svartalfs avatar
Svartalf Svartalf är inte uppkopplad
Exmästerist

Reg.datum: Nov 2002
Skicka ett meddelande via ICQ till Svartalf
Standard

Jag tror inte att studenterna (iaf. inte på Högskolan Väst) är tillräckligt intresserade för att orka ta reda på vad deras ev. inbetalda kåravgift kommer att gå till. De ser bara "Jaha jag slipper betala 320:-, gött då skiter jag i det". De kommer aldrig ha nån aning alla förmåner & positiva saker de får ut av studentkåren.

Eftersom många som studerat i flera år fortfarande inte vet vad studentkåren gör, hur ska då "alla" nya studenter veta det?

EDIT: Jag pladdrade på alldeles för mycket så jag tog bort en del

Exmästare/Ex-fjäskmästare HITUTIS (VästSex)
Ex-ledamot WYSIWYG

(+ en massa annat)

Senast redigerad av Svartalf den 2006-10-18 klockan 17:47.
Svara med citat
Gammal 2006-10-18, 17:48
Svarta_Svanens avatar
L33t Blondin

Skicka ett meddelande via ICQ till Svarta_Svanen Skicka ett meddelande via MSN till Svarta_Svanen
Standard

betalar de inte kåravgiften får det inget mecenatkort, får det inget kort kan de inte bevisa att de studerar, då kan de inte få rabatt på bussbiljetter eller tågbiljetter, då blir dom griniga och kommer till kåren...Jag tror att även om framtiden för kårens avlönade är lite osäker så kommer studentkåren vid högskolan väst klara sig mycket bättre än vad många andra kårer i större städer kommer tror jag...Just för att vi har så många pendlande....
EK05
DS09
Svara med citat
Gammal 2006-10-18, 22:47
anils avatar
anil anil är inte uppkopplad
Exmästerist

Reg.datum: May 2002
Skicka ett meddelande via ICQ till anil Skicka ett meddelande via MSN till anil
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Slobbo
Anledningen till att frågan ligger ute för diskussion är just för att tanken är att under nästa FUM, låta fullmäktige ta ett policybeslut och helt enkelt ge SHV ett ställningstagande för att vi i KS skall veta vad studentkåren arbetar för.
Så har du en stark åsikt i frågan rekomenderar jag dig att anmäla dig till HöstFUM II!
Jisses.... boka in 3 dygn för att hinna med alla diskussioner. Inressant kommer det bli för er iaf.

Citat:
Jag tror inte att studenterna (iaf. inte på Högskolan Väst) är tillräckligt intresserade för att orka ta reda på vad deras ev. inbetalda kåravgift kommer att gå till. De ser bara "Jaha jag slipper betala 320:-, gött då skiter jag i det". De kommer aldrig ha nån aning alla förmåner & positiva saker de får ut av studentkåren.

Eftersom många som studerat i flera år fortfarande inte vet vad studentkåren gör, hur ska då "alla" nya studenter veta det?
Det är helt enkelt dags för studentkåren att se till å att man når ut mer till studenterna än vad den gör idag. På vilekt sätt kan disskuteras i oändlighet här. Kanske köpa in en reklamplats i nästa BigBrother? Eller låte gravera in SHV på en palm i serian Lost? Nä, skämt å sido, om det här händer, så lär det behöva läggas mkt mer energi på att synliggöra studentkåren och vad den gör, utöver det arbete som den faktiskt gör för studenterna.

ex. ordf. HITUTIS (numera Västsex)

"To the optimist, the glass is half full. To the pessimist, the glass is half empty. To the engineer, the glass is twice as big as it needs to be."
Svara med citat
Gammal 2006-10-18, 23:45
Svartalfs avatar
Exmästerist

Standard

Du borde väl veta Anil, att på vilket sätt man skall nå ut till folk är ett ständigt återkommande ämne som diskuterats i all evighet. Det har blivit bättre tycker jag men det är fortfarande en lång väg kvar. Det mesta hänger tyvärr på studenternas egna inställning. Man kan inte mata ut information hur mycket som helst heller

Ex-ledamot WYSIWYG

(+ en massa annat)
Svara med citat
Gammal 2006-10-19, 09:11
NVs avatar
NV NV är inte uppkopplad
Turnip

Reg.datum: Sep 2003
Skicka ett meddelande via ICQ till NV Skicka ett meddelande via MSN till NV Skicka ett meddelande via Skype till NV
Standard

Skulle det vara intresant att anordna en debatt om kårobligatoriet på något av kampusarna (eller alla tre?) istället för att spendera just 3 dagar på FUM?
Gammal 2006-10-19, 11:11
anils avatar
Exmästerist

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av NV
Skulle det vara intresant att anordna en debatt om kårobligatoriet på något av kampusarna (eller alla tre?) istället för att spendera just 3 dagar på FUM?

En mycket bra början iaf, för att få snappat upp vad gemene student tycker, dvs alla de som inte orkar släpa iväg sitt feta arsle till något FUM...

Och Roger, jo jag vet att det jobbas med konstant. Men om obligatoriet blir frivilligt så lär det behöva jobbas än mer med det, och framför allt på nya sätt tror jag, iom att genomslaget på kårinformation har varit och är, alldeles för liten, det tror jag vi kan vara överens om?

Så, produktplacering, det tror jag stenhårt på, börja samarbeta med FilmIVäst å så, se till så att studentkåren figurerar i varenda film de producerar.

"To the optimist, the glass is half full. To the pessimist, the glass is half empty. To the engineer, the glass is twice as big as it needs to be."
Svara med citat
Gammal 2006-10-19, 15:29
Lottsters avatar
Lottster Lottster är inte uppkopplad
Slentrianpostare...

Reg.datum: Jan 2005
Skicka ett meddelande via ICQ till Lottster Skicka ett meddelande via MSN till Lottster
Standard

många åsikter, ja tycker att man borde ha kvar kårobligatoriet, dels för att folk fattar inte vad kåren gör efter 1000 år i skolan och hur skall då ettorna fatta att det är en bra sak o betala... kommer väl o bli som med tv-licensen, man vet att man borde, men känns nästan lite för surt att betala... men även för att arbetet inte kommer att ha någon vidare kvalite´ om det skall skötas brevid studierna... bättre med "tvång" o ett bra o kontenuerligt arbetsresultat

en onödig tanke: hur skall man bevisa att man e student om man inte har nått mecenatkort (som man antagligen inte får om man inte betalar) så man kommer in på festerna på kåren? [eller får d då inte vara med o pataja?]
Vågar du tro på ett högshus av trä?
Svara med citat
Gammal 2006-10-19, 15:41
anils avatar
Exmästerist

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Lottster
en onödig tanke: hur skall man bevisa att man e student om man inte har nått mecenatkort (som man antagligen inte får om man inte betalar) så man kommer in på festerna på kåren? [eller får d då inte vara med o pataja?]
Nee... serveringstillståndet är ju definerat på en grupp "medlemmar i studentkåren". Så antingen får det funka som ett lockbete för studenterna, eller så får tillståndet omförhandlas...

Svara med citat
Gammal 2006-10-19, 16:27
Svarta_Svanens avatar
L33t Blondin

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Emelie Iseteg
...Förra veckan när jag satt o pratade med Tommy fick jag reda på att de möbler och den köksdel som finns i Gropen på campus i U-a är något som kåren står för. De flesta studenter tror att detta är något som skolan tillhandahåller (vilket det logiskt sett faktiskt borde vara, men.. ) Denna sak är något som kåren borde visa att de fixat fram o få cred för. Så för att få folk att fortsätta betala in till kåren utan ett kårobligatorie så borde det jobbas mer på att få bort bilden av att allt kåren står för fester o inte så mycket mer!...
Mina klasskamrater har förstått att det är kåren som äger dom och tycker att "vi" ska göra rent dom..yeah right..( så om någon vill se mig stå å göra rent ca 8 mikro+ ett kylskåp, välkommen till ua på måndag eller tisdag..)
EK05
DS09
Svara med citat
Gammal 2006-10-19, 16:49
anils avatar
Exmästerist

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Emelie Iseteg
Väldigt många som påpekar att folk "inte förstår" varför de ska betala in till kåren, kan man inte då tänka som så att det kanske är en miss i marknadsföringen?

Jag är ny student och vet långt ifrån allt som kåren har för sig, men fick så sent som igår frågan av några studenter om de pengar de betalt in till kåren går till fester. Det vet jag att de inte gör och fick då förklara detta, men de är långt ifrån de enda som har denna "tro".
Varför är inte kåren då bättre på att visa upp vart pengarna faktiskt går o varför de är så nödvändiga?

Förra veckan när jag satt o pratade med Tommy fick jag reda på att de möbler och den köksdel som finns i Gropen på campus i U-a är något som kåren står för. De flesta studenter tror att detta är något som skolan tillhandahåller (vilket det logiskt sett faktiskt borde vara, men.. ) Denna sak är något som kåren borde visa att de fixat fram o få cred för. Så för att få folk att fortsätta betala in till kåren utan ett kårobligatorie så borde det jobbas mer på att få bort bilden av att allt kåren står för fester o inte så mycket mer!

Detta är bara min syn på saken som färsk student, då jag själv fram tills helt nyligen tyckte att kårobligatoriet var ett nödvändigt ont o hade nog inte betalt in om det inte varit ett "tvång".
Se där, ett levande bevis på att nuvarande marknadsföring inte fungerar, ännu, har aldrig gjort. Kanske något att återigen ta upp och börja jobba med? Eller.. fortsätta jobba med, men leta upp än mer nya vinklar?

Svara med citat
Gammal 2006-10-20, 11:35
raggarn raggarn är inte uppkopplad
Slentrianpostare...

Standard

I denna länk kan ni läsa om en som i allafall har respekterat kårobligatoriet.

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_13897814.asp

Trots ett litet försök att avsloja skandal.
Svara med citat
Gammal 2006-10-20, 11:39
Svarta_Svanens avatar
L33t Blondin

Standard

Hehehe lite onödig fakta, jag träffade tjejen i helgen som tog betalt av prinsessan Madeleine...På andra skolor kan man betala direkt till kåren i skolan...Mkt får man reda på via OSS och "det-nya-partiet-som-inte-har-något-namn"....
EK05
DS09
Svara med citat
Gammal 2006-10-20, 11:46
Zahns avatar
Zahn Zahn är inte uppkopplad
The Breakfast Club

Reg.datum: Jul 2003
Skicka ett meddelande via ICQ till Zahn
Standard

Tycker det är roligt att dom vill ha bort den obligatoriska kåravgiften för yada yada...

"Alla måste ha a-kassa
Regeringen vill göra den obligatorisk vid årsskiftet."

http://www.aftonbladet.se/vss/ekonom...913084,00.html

"Meum est propositum in taberna mori." | "Don't cry over spilled milk, it could have been beer."
64 9E 3D 9D 61 87 55 90 5E 16 44 83 49 BE 80 7D
Svara med citat
Gammal 2006-10-20, 11:55
NVs avatar
NV NV är inte uppkopplad
Turnip

Skicka ett meddelande via ICQ till NV Skicka ett meddelande via MSN till NV Skicka ett meddelande via Skype till NV
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Zahn
Tycker det är roligt att dom vill ha bort den obligatoriska kåravgiften för yada yada...

"Alla måste ha a-kassa

Gammal 2006-10-20, 12:12
Svartalfs avatar
Exmästerist

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Zahn

"Alla måste ha a-kassa

Hahahahahaha, var det någon som sa dubbelmoral?

Ex-ledamot WYSIWYG

(+ en massa annat)
Svara med citat
Gammal 2006-10-20, 13:15
SuperFlys avatar
SuperFly SuperFly är inte uppkopplad
Mr Vernon

Reg.datum: Sep 2004
Skicka ett meddelande via ICQ till SuperFly
Standard

Ibland blir man riktigt fundersam....
Gammal 2006-10-24, 09:11
Slobbo
Guest

Standard

jag reagerade på samma sätt när jag såg rubriken igår. Man blir så full i skratt.

Vem skall ha obligatorium egentligen?
Svara med citat
Gammal 2007-01-24, 19:42
Zahns avatar
Zahn Zahn är inte uppkopplad
The Breakfast Club

Reg.datum: Jul 2003
Skicka ett meddelande via ICQ till Zahn
Standard

"Direktiven till utredningen om obligatorisk a-kassa är inte klara, men det är ”inte så långt kvar”, enligt arbetsmarknadsminist ern. Troligen blir det en enmansutredare, som kan lägga ett förslag mot slutet av året."
Citat från E24.se i en arikel om avhopp i a-kassorna...
http://www.e24.se/dynamiskt/sverige/did_14486816.asp

borde inte någon påpeka för dessa att detta fortfarande strider mot, var det FN's konvention om föreningsfrihet?, och därför är olagligt precis som dom menar att studentobligatoriet är...

"Meum est propositum in taberna mori." | "Don't cry over spilled milk, it could have been beer."
64 9E 3D 9D 61 87 55 90 5E 16 44 83 49 BE 80 7D
Svara med citat
Gammal 2007-01-29, 22:57
Jinx
Guest

Standard

Hur tror ni att andra ideella föreningar överlever??
De har oxå ett par anställda men det fungerar ändå.
Som någon tidigare sa så kommer nog de flesta att betala kåravgiften ändå, speciellt de nya studenterna då detta i längden ger ett utmärkt sätt att träffa folk på!
Det kommer att fungera, och så många som ni tror kommmer att hoppa av gör det troligtvis inte.
Dessutom, om de mot förmodan skulle göra det så gör ju tydligen inte kåren så mycket för att få behålla dem heller. Eller ens ett bra arbete, granska er själva!
Det handlar om marknadsföring!!
Visa att det är bra att vara med så kommer folk att betala!
Svara med citat
Gammal 2007-01-30, 13:16
GHaKKs avatar
GHaKK GHaKK är inte uppkopplad
Logistikdirecteur, Phestverket

Skicka ett meddelande via ICQ till GHaKK Skicka ett meddelande via MSN till GHaKK
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Svarta_Svanen
Hehehe lite onödig fakta, jag träffade tjejen i helgen som tog betalt av prinsessan Madeleine...På andra skolor kan man betala direkt till kåren i skolan...Mkt får man reda på via OSS och "det-nya-partiet-som-inte-har-något-namn"....
det har ju ett namn SIS.. studenter i samverkan eller nått sånt..

För jag är kung av ett sobert kaos......
K-K-Kom ihåg att du aldrig får snyta dig i mattan
en del har jättemucke musklar och dom är jättestarka, en del har nästan inga muskler alls och dom är jättestarka ändå..
Tell me am I Gandalf before I decide to speak with you
Svara med citat
Gammal 2007-01-30, 13:20
Slobbo
Guest

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Toppz
det har ju ett namn SIS.. studenter i samverkan eller nått sånt..
*harkel*
SiS är en redan använd förkortning. Namnet kommer vara "StudSam" eller "StudS" om man väljer att förkorta det ännu mer. Studenter i Samverkan är det fulla namnet.
Svara med citat
Gammal 2007-01-30, 13:20
GHaKKs avatar
GHaKK GHaKK är inte uppkopplad
Logistikdirecteur, Phestverket

Skicka ett meddelande via ICQ till GHaKK Skicka ett meddelande via MSN till GHaKK
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jinx
Hur tror ni att andra ideella föreningar överlever??
De har oxå ett par anställda men det fungerar ändå.
Som någon tidigare sa så kommer nog de flesta att betala kåravgiften ändå, speciellt de nya studenterna då detta i längden ger ett utmärkt sätt att träffa folk på!
Det kommer att fungera, och så många som ni tror kommmer att hoppa av gör det troligtvis inte.
Dessutom, om de mot förmodan skulle göra det så gör ju tydligen inte kåren så mycket för att få behålla dem heller. Eller ens ett bra arbete, granska er själva!
Det handlar om marknadsföring!!
Visa att det är bra att vara med så kommer folk att betala!
det mesta som kåren gör syns ju inte dessvärre jag tänker på en sån sak som utbildningsbevakningen, den är det inte många som ser inte..

För jag är kung av ett sobert kaos......
K-K-Kom ihåg att du aldrig får snyta dig i mattan
en del har jättemucke musklar och dom är jättestarka, en del har nästan inga muskler alls och dom är jättestarka ändå..
Tell me am I Gandalf before I decide to speak with you
Svara med citat
Gammal 2007-01-30, 13:29
Slobbo
Guest

Standard

Precis som Tommy säger så är det ju mycket av det jobbet vi gör som kommer vissa enstaka individer och klasser mycket till gangn.
Sedan så måste vi också erkänna att under det senaste året har SHV varit inne i en omställningsfas för att hitta en struktur och en organisation som fungerar i den storlek som SHV nu faktiskt har tagit.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta