SHV's Forum  

Gå tillbaka   SHV's Forum > Underorganisationer > SPRUT

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-10-28, 22:35
Lasses avatar
Lasse Lasse är inte uppkopplad
Nybörjarpostare...

Reg.datum: Sep 2010
Standard SSKstud.se - byta skolarbeten och tentor med varandra

EDIT: Sidan nedlagd pga bristande intresse.

Senast redigerad av Lasse den 2010-11-26 klockan 00:34.
Svara med citat
Gammal 2010-10-28, 22:48
Lurks avatar
Lurk Lurk är inte uppkopplad
Sexmästerist, VästSex.

Reg.datum: Sep 2008
Skicka ett meddelande via MSN till Lurk
Standard

Jag gillar absolut initiativet, men det jag inte riktigt förstår (hemmakär som jag är), vad är de för fel på de här forumet? Samma funktioner finns och fler därtill då man kan komma åt så mycket annat på det här forumet.

Bara undrar lite i förbi farten varför det startas nytt när ett fungerande redan finns?

Men absolut, tummen upp självklart!
Gammal 2010-10-28, 22:58
Lasses avatar
Nybörjarpostare...

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Lurk Visa inlägg
Jag gillar absolut initiativet, men det jag inte riktigt förstår (hemmakär som jag är), vad är de för fel på de här forumet? Samma funktioner finns och fler därtill då man kan komma åt så mycket annat på det här forumet.

Bara undrar lite i förbi farten varför det startas nytt när ett fungerande redan finns?

Men absolut, tummen upp självklart!
Vi tänkte använda oss av det här forumet, men det fanns inte möjlighet att ladda upp och ner filer i stor skala. Därför bestämde vi oss för att skaffa eget lagringsutrymme.
Svara med citat
Gammal 2010-10-28, 23:08
Lurks avatar
Sexmästerist, VästSex.

Standard

Låter som att du pratat med någon admin på de här forumet om detta. Men fortsatt nyfiken är jag. Stor skala säger du? Dokument kan väl inte vara så farligt stora att ni behöver ett speciellt lagringsutrymme? Ganska många dokument laddas redan upp här titt som tätt.

Jag tycker mest att de vore lättast om man slapp hålla reda på 2 olika platser (och som jag sa förut så tycker jag väldigt mycket om det här forumet och tycker de är tråkigt att det bortprioriteras )
Gammal 2010-10-28, 23:22
Lasses avatar
Nybörjarpostare...

Standard

Ja, vi pratade med admin om detta. Visserligen tar våra dokument i nuläget inte mycket plats, men skulle ni som läser andra ämnen ta efter oss så skulle det snabbt bli en hel del.
Svara med citat
Gammal 2010-10-29, 00:20
Lurks avatar
Sexmästerist, VästSex.

Standard

Okej.

Jag gick in på google och sökte på "stort worddokument" och första länken ger tillgång till ett dokument på 82 sidor text blandat med en enstaka bild här och där. Dessa 82 sidor ligger på 1900kb alltså nästan 2MB.

Jag är inte helt säker på hur stort lagringsutrymme vi har på servern (och självklart vill vi ju inte fylla det till bredden) men jag skulle kunna tänka mig att cirka 10Gig är en underdrift men jag tar den siffran ändå eftersom att 100gig kanske är att ta i och 10tal är lätta att räkna med.

Nu vet jag inte heller hur många sidor ni brukar skriva men kan tänka mig att 40 (dvs hälften av de dokumentet jag googlade fram) är ganska vanligt och ganska standard?

om 82 sidor text ger oss nästan 2Mb så torde också 40 sidor ge oss ungefär 1Mb. Deal?

Om vi nu har 10Gig att ladda upp så skulle vi alltså kunna ladda upp 10 000st dokument på 40 sidor.
JAG VET, så exakt fungerar det inte och visst, det är inte exakt alls. Men jag kan garantera att innan vi hinner ladda upp 10 000 dokument så kan vi övertyga KS att ge oss en liten extra hårddisk i servern med ytterligare 10gb eller kanske till och med betydligt mer då hårddiskar inte kostar summor att tala om idag.

Har jag tänkt knasigt någon stans? Övertyga mig gärna! men jag ser inte fördelen med att använda ett till forum än. Och faktum är att det är precis det här som detta forumet finns till för (bland annat då självklart)

Senast redigerad av Lurk den 2010-10-29 klockan 00:21.
Svara med citat
Gammal 2010-10-29, 08:17
Pallvids avatar
Pallvid Pallvid är inte uppkopplad
Postare med skrivkramp...

Reg.datum: Jan 2008
Skicka ett meddelande via MSN till Pallvid Skicka ett meddelande via Skype till Pallvid
Standard

Först lite kuriosa: Tanken har funnit sedan ett tag tillbaka inom utskottet VästEko, dock har någon praktisk och smidig lösning aldrig tagits fram utan det har helt enkelt bestått av kopiering och sedan gått rycktesvägen. Projektet i sig kallas inom utskottet för "projekt VG-tentor".

Tycker initiativet är toppenfint! Ett par frågor och tips bara (har inte haft tid att fråga runt):

1) Står ni bakom det själva eller anser ni i längden att projektet skall drivas under SPRUT/SHV? Kan vara intressant vid framarbetande av logotyp etc.
2) För finansiering finns en alternativ väg att gå istället för att ni skall ragga pengar från studenter i klassen. Detta skulle då vara att söka pengar genom SHV:s interna fond för medel ut till utskotten. Hur låter det?

Västeko:
HT08-VT10: Ordförande (rikast)
VT08: Vice Ordförande
HT08: Überphadder (årets phadder!)

Västsex:
VT09: Exmästerist
HT08/VT08: Vice PR-ansvarig
VT08: Sexslav #2 våren 08

www.cutcopypaste.se

Svara med citat
Gammal 2010-10-29, 17:19
Lasses avatar
Nybörjarpostare...

Standard

Lurk: Jag håller med dig helt och hållet.

Citat:
Ursprungligen postat av Pallvid Visa inlägg
1) Står ni bakom det själva eller anser ni i längden att projektet skall drivas under SPRUT/SHV? Kan vara intressant vid framarbetande av logotyp etc.
Vi hade pratat lite i klassen om att byta arbeten med varandra och Låudde fick idén att man kanske kunde göra det här på SHV:s forum. Fast när han kollade upp det visade det sig att det inte gick. Då fick jag en knäpp och tänkte "äh vad fan jag startar ett eget forum till" (har drivit två forum i ett par år).

Så jag köpte webbutrymme på öppet köp och tänkte se hur många som nappar på min idé så att vi kan dela kostnaden mellan varanda. Jag har fram till den 10 nov att ångra mig, så blir vi för få häver jag köpet helt enkelt.

Men om SPRUT har lust att ta över så vore det jättebra!

Citat:
Ursprungligen postat av Pallvid;1230622)
För finansiering finns en alternativ väg att gå istället för att ni skall ragga pengar från studenter i klassen. Detta skulle då vara att söka pengar genom SHV:s interna fond för medel ut till utskotten. Hur låter det?
Mycket bra!
Svara med citat
Gammal 2010-10-29, 18:07
Pallvids avatar
Pallvid Pallvid är inte uppkopplad
Postare med skrivkramp...

Reg.datum: Jan 2008
Skicka ett meddelande via MSN till Pallvid Skicka ett meddelande via Skype till Pallvid
Standard

Ok ok! Jag bollar runt lite tankar på sina ställen så ser vi ifall man kan hitta lite praktiska lösningar för det här. Idéen är som sagt grym och det är något som fler än bara SSKare kan ha nytta av!

Citat:
Ursprungligen postat av Lasse Visa inlägg
Mycket bra!
Indeed it is

Västeko:
HT08-VT10: Ordförande (rikast)
VT08: Vice Ordförande
HT08: Überphadder (årets phadder!)

Västsex:
VT09: Exmästerist
HT08/VT08: Vice PR-ansvarig
VT08: Sexslav #2 våren 08

www.cutcopypaste.se

Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta