SHV's Forum  

Gå tillbaka   SHV's Forum > Nyheter & Diskussion > Studentforum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-02-17, 13:38
Lasses avatar
Lasse Lasse är inte uppkopplad
Nybörjarpostare...

Reg.datum: Sep 2010
Standard Hantera referenser automatiskt med Zotero

För några veckor sen började jag på en ny kurs där det ingår mycket uppsatsskrivande. Meningen är att vi ska skriva referenseran manuellt, men eftersom jag hört talas om att många akademiker använder datorprogram för att hantera referser i sina arbeten så letade jag på högskolebibliotekets hemsida efter något matnyttigt och hittade följande 1, 2, 3.

Jag reagerade på hur sidorna var utformade, jag tyckte det luktade smygreklam för Endnote lite väl mycket. Endnote kostar en del och meningen med att tillverkaren Reuters erbjuder alla studenter Endnoteweb gratis är förstås att vi ska bli beroende av det och använda det i arbetslivet.

Så fanns det inga gratisalternativ som man kunde ladda ner lagligt? En googling hittade pluginen Zotero för Firefox som George Mason University börjat utveckla eftersom Endnote kostade för mycket för dem. Denna konkurrens var dock inte uppskattad av ägaren till Endnote. Reuters stämde universitetet på $10 milj för att ha brutit mot villkoren mot reverse engineering, dock utan att lyckas.

När jag läste om stämmningen tyckte jag det kändes omoraliskt att vår högskola stödde ett dylikt företag. Jag fick en anledning till att hålla mig borta från det tråkiga uppsatsskrivandet (som jag dock så smånigom blev klar med), och istället börja fila på översättningen av Zotero.

Så jag undrar om några är sugna att haka på och försöka anpassa Zotero till våra förhållanden?

Tex anpassa det till vårt högskolebibliotek så man kan plocka referenser direkt från SOFIA och in i ett dokument, välja pedagogiska namn på programfunktioner så de blir begripliga för den datorosäkre med mera. Testa det och säga vad som känns bra/dåligt.

Finns lite filmklipp på hur man använder Zotero här. Umeå universitetsbibliotek har redan börjat med kurser i Zotero.

Senast redigerad av Lasse den 2011-02-17 klockan 13:39.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta