SHV's Forum  

Gå tillbaka   SHV's Forum > Nyheter & Diskussion > Studentforum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-06-18, 14:20
Slobbo
Guest

Standard Ny logotyp, ge din åsikt!

KS håller på att ta fram en ny grafisk profil för SHV och här kommer vi samtala kring det förslag som kommit fram.

En grupp bestående av Emelie Hanson, Marcus Pallvid, Elin Behrns och Martin Svensson jobbar febrilt med att få i ordning en grafisk profil. Man har utgått ifrån följande tankar.

Efter en första inledande brainstorming där vi skissat ner alla möjliga olika former och färger så började vi kolla på hur andra företag och organisationer i vår närhet(t.ex Trollhättan stad och Högskolan Väst) arbetar med formspråk. En vanligt förekommande faktor är att relatera till vatten i sin logotyp, därför ser även vi det som ett naturligt steg att också använda vatten som formspråk. Trollhättan är ju vattnets och fallens stad, vi vill ses som en given del av Trollhättan och dess nätverk, därför har vi utifrån detta valt en logotyp som går i fallens tecken.

Logotypen skall utstråla trovärdighet och vara ny och fräsch, därför har vi tagit fram ett koncept som först och främst presenterar Studentkåren som helhet men som också verkar för att förtydliga vad Studentkåren arbetar med.

Att presentera sig som "Studentkåren vid Högskolan Väst" uppfattas av många som långt och omständigt och man får ofta repetera sig. I och med vår nylansering vill vi koppla nya värderingar till varumärket. Det gamla varumärket har varit laddat med en mängd olika värderingar varav några bör minskas/förändras/tas bort. För att skapa utrymme för nya värderingar och skapa ett nytt varumärke har vi valt att kalla "Studentkåren vid Högskolan Väst" för "SHV". Samma namn, nya värderingar.

I samband med vårt nya varumärke har vi tagit fram ett kommunikationskoncept som vi kallar för SUNE. SUNE står för Service, Utbildning, Näringsliv och Event. Detta koncept gör det lätt för alla, aktiv som inaktiv, att veta och förstå vad kåren arbetar med.
Bifogade bilder

Svara med citat
Gammal 2010-06-18, 14:50
Gabbie
Guest

Standard

Jag kan inget om grafisk profil men tycker det ser rätt tråkigt ut =/
Svara med citat
Gammal 2010-06-18, 17:32
poison_girls avatar
poison_girl poison_girl är inte uppkopplad
Exmästerist

Reg.datum: Sep 2006
Skicka ett meddelande via MSN till poison_girl Skicka ett meddelande via Skype till poison_girl
Standard

Håller med gabbie
Sekreterare-Västeko 07/08
Suppleant KS 08/09

Ekonom
Mr kränku FTW R.I.P
Svara med citat
Gammal 2010-06-18, 17:37
MariaN MariaN är inte uppkopplad
Personalvetare

Reg.datum: May 2009
Standard

Håller oxå med, en aning tråkiga...sen vad är det för nått som är vatten i logotypen?
Vad menas med service? fatta dom andra tre men inte denna!
Svara med citat
Gammal 2010-06-18, 18:00
Norriss avatar
Norris Norris är inte uppkopplad
Exmästerist

Reg.datum: Sep 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Norris
Standard

Jag gillart, förstår tänket helt klart.
Anser dock att Typsnitt och "bild" inte riktigt går ihop som logotyp förutom i den nedersta bilden där de passar bra ihop.

Bra jobbat iaf, lite att finslipa på kanske.
Gammal 2010-06-18, 18:02
Daniels avatar
Daniel Daniel är inte uppkopplad
Nybörjarpostare...

Reg.datum: Oct 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MariaN Visa inlägg
Håller oxå med, en aning tråkiga...sen vad är det för nått som är vatten i logotypen?
Skulle väl tro att det är den lilla blåa grejen till vänster som liknar ett vattenfall.

I övrigt tycker jag också att de ser lite småtråkiga ut.
Svara med citat
Gammal 2010-06-19, 09:08
Fröken Råsas avatar
Fröken Råsa Fröken Råsa är inte uppkopplad
Sexmästerist, VästSex.

Standard

Jag gillar den faktiskt

Sexslav HT 09
SEXMÄSTERIST VT 10
TYGMÄSTARINNA,VICE ÖHLCHEF 10/11
Ledamot i HÄRDAT HT09

EXTERN PHESTER:
BONNA 2009
TJÄLLOSNINGEN 2010
SPACESTATION 2010
Svara med citat
Gammal 2010-06-19, 11:35
kajsas avatar
kajsa kajsa är inte uppkopplad
Personalvetare

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Med tanke på att jag har förstått det hela som att man vill jämföra sig med "de tråkiga" organisationerna såsom Trollhättan stad etc, så det är ju logiskt att göra en "tråkig" logotyp (förstå mig rätt) Trots att den är aningen tråkig är den snygg och fungerar säkert bra om man nu vill jämföra sig med dessa större, tråkiga, seriösa organisationer vilket är bra då det verkar finnas en vilja bland oss att ändra synen på Studentkåren (inte bara se det som en samlingsplats för fulla åverålare).

(jag är inte bitter, jag menar det positivt så misstolka mig rätt)

Senast redigerad av kajsa den 2010-06-19 klockan 11:39.
Svara med citat
Gammal 2010-06-19, 11:41
Darres avatar
Darre Darre är inte uppkopplad
The Breakfast Club

Reg.datum: Feb 2006
Skicka ett meddelande via ICQ till Darre Skicka ett meddelande via MSN till Darre
Standard

Förutom att v:et ser ut som fören på en båt är den väl ok.
Gammal 2010-06-20, 09:48
Erika
Guest

Standard

Jag tog mig friheten att visa den för två kårmuppar som råkade sitt med mig här och kommentarerna "microsoft logga liknande" och "tråkig" kom direkt ur huvudet på dem. Tänkte bara dela med mig lite, hoppas ni inte tar illa upp att jag visade den.
Svara med citat
Gammal 2010-06-20, 18:48
nilssons avatar
nilsson nilsson är inte uppkopplad
Exmästerist

Reg.datum: Sep 2007
Standard

Jag håller med många tidigare att den ser tråkig ut. Känns även som att det inte tiktigt hör ihop och endast är uppradat. Jag gillar konceptet. Det jag tänkte på var ifall man kunde kobminera figuren med texten. Att lägga SHV ovanpå bilden (vatten grejen). Även som Darre pratade på, att byta font.
Ledamot 08/09 - Västsex
Tygmästarinna 08/09 - Västsex

Livet är hårt och orättvist
Svara med citat
Gammal 2010-06-21, 10:11
Slobbo
Guest

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MariaN Visa inlägg
Precis som sagts tidigare så skall själva bilden spegla ett vattenfall och två bilder tillsammans kan då tolkas som sluss (men det är nog lite överkurs. )

Service är helt enkelt den service vi på studentkåren tillhandahåller för alla studenter. Ni har inte funderat på vilken service som kansliet gör för er för att ni skall kunna fokusera på vad era utskott skall hitta på? Så under Service hamnar mycket utav de tjänster som kansliet gör för de aktiva. Det kan då också handla om den service man ger till andra studenter i form av rabatter och att ha koll på fastighetsbolagen i stan.

Citat:
Ursprungligen postat av Norris Visa inlägg
Jag gillart, förstår tänket helt klart.
Anser dock att Typsnitt och "bild" inte riktigt går ihop som logotyp förutom i den nedersta bilden där de passar bra ihop.

Bra jobbat iaf, lite att finslipa på kanske.
Vi har prövat att "mixa ihop" bilden med texten. Det kan bli ganska intressant i vissa fall men vi ser fördelen med att hålla isär text och logotyp på så sätt att man kan använda logotypen "rent" så att säga. Utan att behöva blanda in text. Tänk t.ex en pin att sätta på slaget på kavajen. =)

Vi är samtidigt nyfikna på att få reda på vad du tänker när du säger att allt passar bra ihop på den nedersta bilden men inte på de övriga. =) Spännande nämligen.
Svara med citat
Gammal 2010-06-21, 10:11
Slobbo
Guest

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Darre Visa inlägg
Förutom att v:et ser ut som fören på en båt är den väl ok.
Är det något negativt?
Svara med citat
Gammal 2010-06-21, 12:01
Mli
Guest

Standard

Tack för alla kommentarer!!

Ni som uttryckt att den ser tråkig ut får gärna utveckla lite varför ni tycker den ser tråkig ut (ni som inte redan gjort det då). Försök besrkiva vad som är tråkigt, är den för "platt", fel färg, för "seriös", för steril, fyrkantig mm. Och skriv gärna vad ni skulle vilja att den utstrålade istället!

Utveckla era svar så blir det lättare för att jobba vidare med den!
Svara med citat
Gammal 2010-06-21, 13:03
elin.behrns
Guest

Standard Deadlines och Tankar

Som Emelie säger så är det jätteviktigt med konstruktiv kritik men vi behöver specefika saker att uppdatera loggan med då vi måste skicka till tryck inom en mycket snar framtid.
Våra tankar med texten är att texten skall vara lite mjukare i sitt formspråk istället för att bara använda t.ex. arial, för att integrera det med loggans hänvisning till "mjukt vatten". Notera att S'et passar bra ihop med "fallet" . Jag vill också gärna påpeka att vi ser ett användningsområde för enbart "fallet" på allt från pins, namnbrickor till affischer. Vi har därför valt att inte ha "fallet" och texten i samma färg.

Om "tråkig" kan översättas till "seriös" och "trovärdig" så är det absolut en tanke som vi valt att använda oss utav då vi numera måste profilera oss som en trovärdig oranisation som personer och företag ska vara villiga att investera pengar i. Dessa formuleringar finns också med i den rapport som Olle och Marcus skrev om vårt varumärke. Jag rekommenderar många att läsa den. Mycket intressant.

Vi vill med de gladare färgerna rosa, grönt, lila och orange visa en gladare sida.. en ungdomlig sida. Och de blåa färgerna är ljusblå och blågrön (vilket inte syns så tydligt på skärmen) för att också påvisa att vi är inte en tung gammal korporation (eller hur det nu stavas ) utan vi är en ung, ny organisation som gör sitt absolut bästa och som vill tas på allvar!

Personligen gillar jag "fallet" mycket då det passar bra in med högskolan, trollhättan och andra företag i vårt närområde. Börjar ni kolla på loggor ute på stan så kan ni upptäcka mycket vatten i vår stads formspråk. Lite som karlstad är solens stad så vill vi vara en självklar del i vattnets stad.

Men hur känner ni rent instinktivt? Är det "åfan nej!" eller är det "det här trodde jag inte? ska det va så?" Kan ju vara att en vane period behövs? Hur va det med förra loggan?
Svara med citat
Gammal 2010-06-21, 17:27
MariaN MariaN är inte uppkopplad
Personalvetare

Reg.datum: May 2009
Standard

Aha okej, nu är jag med...den blev mkt finare när förklaringen kom...min första tanke var att det som är vattenfallet var ett sånt där ihoprullat papper som vecklats ut när man ska läsa texten...det är "piggen" nere i högra hörnet som förvirrade mig
Men om det ska likna en sluss så borde väll de lilla vattenfallet ligga nere istället för uppe? (men de kanske är överkurs de med )
Gillar att varje bokstav i SUNE har olika färger
Svara med citat
Gammal 2010-06-21, 21:38
Norriss avatar
Norris Norris är inte uppkopplad
Exmästerist

Skicka ett meddelande via MSN till Norris
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Slobbo Visa inlägg
Vi har prövat att "mixa ihop" bilden med texten. Det kan bli ganska intressant i vissa fall men vi ser fördelen med att hålla isär text och logotyp på så sätt att man kan använda logotypen "rent" så att säga. Utan att behöva blanda in text. Tänk t.ex en pin att sätta på slaget på kavajen. =)

Vi är samtidigt nyfikna på att få reda på vad du tänker när du säger att allt passar bra ihop på den nedersta bilden men inte på de övriga. =) Spännande nämligen.
Ni bör se över bilden för det första då fallen/slussarna ser olika ut har olika former bl.a. på den nedersta.

Jag vet inte om jag tänker på något annat när jag ser den vita texten med blå bakgrund, ^^ men jag tycker att den fonten ni valt helt enkelt inte passar i svart. Det skulle vara lättare att sitta med någon o peka på vad det är som man har åsikter om men det är mestadels småjusteringar.
Gammal 2010-06-22, 12:53
Slobbo
Guest

Standard

Citat:
Ni bör se över bilden för det första då fallen/slussarna ser olika ut har olika former bl.a. på den nedersta.
Detta är vi medvetna om då vi la en boarder som inte skulle vara där så den har vi redan tänkt på, men bra reflektion.

Citat:
Det skulle vara lättare att sitta med någon o peka på vad det är som man har åsikter om men det är mestadels småjusteringar.
Det är bara att höra av dig så kan vi lösa så att du får komma och prata med oss. =)
Svara med citat
Gammal 2010-06-22, 19:41
Darres avatar
Darre Darre är inte uppkopplad
The Breakfast Club

Reg.datum: Feb 2006
Skicka ett meddelande via ICQ till Darre Skicka ett meddelande via MSN till Darre
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Slobbo Visa inlägg
Är det något negativt?
Det passar ju in med temat men det känns som ni har olika font på SH och V så det ser lite skumt ut.

Sen så trycker jag att de som med färg är helt ok men de utan färg har nått statligt över sig, i sin sämsta bemärkelse(tänk stor dinosaurie som skiter i allt och fortsätter i sin egen riktning).

Sammanfattning, färg bra, font konstig.
Gammal 2010-06-22, 20:58
zmurfs avatar
zmurf zmurf är inte uppkopplad
WYSIWYG 0wnZ j00!

Reg.datum: Sep 2005
Skicka ett meddelande via ICQ till zmurf Skicka ett meddelande via Skype till zmurf
Standard

Utan att egentligen ha någon som helst kreativ kritik så tycker jag att den föreslagna loggan är lika intetsägande som den gamla. Vilket i min mening gör det onödigt att byta.

Jag är inte emot att byta logga, men jag skulle gärna vilja se fler alternativ.
Gammal 2010-06-23, 12:10
Olles avatar
Olle Olle är inte uppkopplad
VästEko

Reg.datum: Sep 2007
Skicka ett meddelande via MSN till Olle
Standard

Till en början måste jag säga att jag höll med de andra i att loggan såg tråkig ut men nu ser den helt plötsligt riktigt bra ut, it grows on you. Jag pratar då om den första, de andra ser fortfarande lite tråkiga ut. Gillar tanken med olika loggor för olika verksamhetsområden.

Ordförande VästEko HT10/VT11
Ekonomiansvarig VästEko VT10
Näringlivsansvarig VästEko HT09/VT10

Exmästerist VästSex since VT09
Ekonomiansvarig VästSex HT08/VT09
Sexmästerist Västsex since VT08
Vice Ekonomiansvarig VästSex VT08
Sexslav Västsex HT07
Svara med citat
Gammal 2010-06-23, 15:21
Fröken Råsas avatar
Fröken Råsa Fröken Råsa är inte uppkopplad
Sexmästerist, VästSex.

Standard

Håller med Olle

Sexslav HT 09
SEXMÄSTERIST VT 10
TYGMÄSTARINNA,VICE ÖHLCHEF 10/11
Ledamot i HÄRDAT HT09

EXTERN PHESTER:
BONNA 2009
TJÄLLOSNINGEN 2010
SPACESTATION 2010
Svara med citat
Gammal 2010-06-23, 17:06
elin.behrns
Guest

Standard Sammanfattning av Grafiskt Arbete

Hej på er,
härligt med många kommentarer. Verkar som att första intrycket är annorlunda, men att man tycker om den mer och mer. Vi i Grafiska Profil Gruppen tänkte beskriva vårt arbete och berätta vad nästa steg är.

Arbetet:

Tillvägagångssätt
Arbetet började med att vi skapade värdeord som vi skulle ha med oss igenom hela arbetet. Med grund i Marcus och Olles uppsats kände vi att vi hade ganska god grund för hur vi skulle ta fram orden och samtidigt ta in SHVs vision för att få med oss vart vi strävar. När dessa ord tagits fram så började vi brainstorma kring former och bilder som skulle kunna associeras till värdeorden men som också skulle kunna passa in med omgivningen och SHVs intressenter. Värdeorden var följande
- Mötesplats
- Öppen
- Engagerande
- Trovärdig
- Årstiden vår

Vi började med att skissa massor med olika former som vi sammanställt i ett dokument.
Vi har under arbetets gång tagit emot kommentarer ifrån en mängd personer. Mycket tungt har vår konsult Benny Lundins (Zebra Reklam) ord vägt då han jobbat med grafiska profiler i många år och är också införstådd i hur Studentkåren fungerar. Nedan finns en lista på olika kategorier av folk som vi fått kommentarer utav.
- Spontanbesök
- Konsult
- Arvoderade
- Profilgruppen
- Vänner/Bekanta

Samtliga som kollade på materialet tyckte att "fallet" stod ut och var värd att arbeta vidare med. Så vidare gick vi. Vi gjorde massor med olika kombinationer av "fallet", det kunde vara själv eller tillsammans med flera. Under denna period kom vi också fram till SUNE som gjorde att loggan fick ännu ett krav; den måste gå att kombinera med en SUNE-inriktning.

(Jag gör två inlägg till efter detta så att ni kan se de förslag som vi i gruppen gick igenom)

Val:
Det val vi gjorde är baserat på följande:
- Den ser bra ut både utan och med text
- den funkar med SUNE-inriktningen
- den får ett "djup" som ett fall, alltså, den ser ut att vara lite i 3D
- den passar bra ihop med loggorna för högskolan väst och trollhättans stad
- riktningen i formen är "frammåt, uppåt", alltså positiv
- loggan funkar bra i tryck (svart/vitt, brodyr, skrivarutskrift osv.)
- den är inte för detaljerad vilket gör att den fungerar i mycket litet format, samt väldigt stort format

(slutliga loggan postas också i nytt inlägg)

Var är vi nu?

Konsekvensförtydligande
Arbetet har skett relativt snabbt och detta av en anledning. På VårFum II klubbades i periodplanen för perioden VårFum II till HöstFum I att det skulle tas fram en grafisk profil. Detta arbetet satte igång praktiskt taget omedelbart och en projektgrupp med handplockade personer med passande kompetens tillsattes för att påbörja arbetet. Man insåg snabbt att det inte fanns någon mening med att vara klara med en grafisk profil fram till HöstFum I då terminen startat och vad man behöver är en nystart med ny logo och nya värderingar inför terminsstarten. Resultatet av detta har blivigt att man måste få färdigt en logotyp snabbt för att kunna ta beställningar på skyltar, profilmaterial och allt annat som kan behövas för att forma en enhetlig profil.

Vad behöver vi:
KS kommer tillfrågas efter ett beslut om logotypens utseende och när detta beslut är taget kommer vi i gruppen att gå vidare med antingen att köpa in profilmaterial och/eller ta fram en grafisk manual.

Slutsats och Vidare
Vi hoppas ni sett en nytta med vårt arbete och att det finns en bra grund att ta beslut på. Det är viktigt att man inte ser på loggan eller slogan som något man personligen tycker om utan något som kan stå för organisationens nya värderingar och löften.

Vi har ännu en uppgift att dela ut:
Vi söker en ny slogan för SHV, har du ett förslag? Lista gärna några starka ord. Vi har tillexempel hittat "SHV - Vi bryr oss!"
Bifogade bilder

Svara med citat
Gammal 2010-06-23, 17:07
elin.behrns
Guest

Standard Framtagna alternativ

Framtagna alternativ vi valt från..
Bifogade bilder

Svara med citat
Gammal 2010-06-23, 17:08
elin.behrns
Guest

Standard Alternativ med SUNE

Framtagna alternativ vi valt från..
Bifogade bilder

Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta