SHV's Forum  

Gå tillbaka   SHV's Forum > Studentkåren > Introduktion & Inslussning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-08-20, 12:08
Slobbo
Guest

Standard Finansiering av Inslussningen.

Det har kommit upp en diskussion kring finansieringen av Inslussningen. Den plan som har legat har varit att 20kr per person som kommer på varje phest under Inslussningen. Detta har i en del fall uppfattats som väldigt dyrt om man drar in mycket folk men det säkrar för de tillställningar som inte drar så mycket folk. (men det kommer ju inte hända )

Så, alternativet som kommit upp är att man sätter en "Inslussningsavgift" för de olika dagarna för att få in de pengar som behövs (Ca 20.000kr).

Förslaget som ligger är:
30-aug 500
31-aug 500
01-sep 500
02-sep 2500
03-sep 4000
04-sep 4000
05-sep 500
06-sep 2500
07-sep 0
08-sep 0
09-sep 0
0-sep 500
11-sep 4000
12-sep 500

Det finns ytterligare ett alternativ:
9 pub tillfällen och därav 3st större sådana.
om de tre större festerna, dvs första fredagen och lördagen + andra lördagen ska betala in 4.000 kronor (4.000 x3= 12.000)
Och att de mindre pubarna som anordnas på vanliga veckodagar samt fredagsmyset betalar 1.350 kronor (1.350 x6 = 8.100)
Om vi gör på det här viset så har alla klart för sig vad som ska betalas in och sedan därefter bestämma vad de vill ta i inträde, vi kommer sammanlagt få in 20.100:- ifrån de utskotten som arrangerar något i puben under dessa två veckor.

Senast redigerad av Slobbo den 2010-08-20 klockan 12:11.
Svara med citat
Gammal 2010-08-20, 12:37
kajsas avatar
kajsa kajsa är inte uppkopplad
Personalvetare

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Jag tycker det första förslaget är bra,
men jag undrar lite för på det första alternativet ser det ut som att det är elva pub tillfällen och det andra nio?
Hur går det ihop?

Sen om 11eseptember festen ska bli en sådan där stor fest och om Inslussningen ska stå för bandet och om polhem kommer vara öppen så kommer det betyda att de får in fler gäster etc. så borde det vara högre kostnad där! Lite halvlöjlig tanke kanske, men ändå en.

Senast redigerad av kajsa den 2010-08-20 klockan 12:42.
Svara med citat
Gammal 2010-08-20, 13:22
GHaKKs avatar
GHaKK GHaKK är inte uppkopplad
Logistikdirecteur, Phestverket

Reg.datum: Sep 2003
Skicka ett meddelande via ICQ till GHaKK Skicka ett meddelande via MSN till GHaKK
Standard

tycker inte att 20 kr per besökare och kväll är speciellt dyrt.. det öppnar ju bara för att man kan hitta på något gemensamt efter inslussningen ifall det nu skulle bli så massor med pengar extra..

För jag är kung av ett sobert kaos......
K-K-Kom ihåg att du aldrig får snyta dig i mattan
en del har jättemucke musklar och dom är jättestarka, en del har nästan inga muskler alls och dom är jättestarka ändå..
Tell me am I Gandalf before I decide to speak with you
Svara med citat
Gammal 2010-08-20, 14:00
Slobbo
Guest

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av kajsa Visa inlägg
Jag tycker det första förslaget är bra,
men jag undrar lite för på det första alternativet ser det ut som att det är elva pub tillfällen och det andra nio?
Hur går det ihop?
Det var en felberäkning. Blir runt 1000kr per tillfälle utöver de stora om man slår ut det.

Citat:
Ursprungligen postat av kajsa Visa inlägg
Sen om 11eseptember festen ska bli en sådan där stor fest och om Inslussningen ska stå för bandet och om polhem kommer vara öppen så kommer det betyda att de får in fler gäster etc. så borde det vara högre kostnad där! Lite halvlöjlig tanke kanske, men ändå en.
Det har redan tagits upp för diskussion med sexet. Det är ännu inte 100 om det blir en så stor fest.
Svara med citat
Gammal 2010-08-21, 13:17
Olles avatar
Olle Olle är inte uppkopplad
VästEko

Reg.datum: Sep 2007
Skicka ett meddelande via MSN till Olle
Standard

Min röst ligger på 20kr/besökare. Även om siffran kommer öka med fler gäster så gör ju intäkterna det med. Dessutom kommer ju den tjugolappen lätt kunna täckas i entrépriset.

Ordförande VästEko HT10/VT11
Ekonomiansvarig VästEko VT10
Näringlivsansvarig VästEko HT09/VT10

Exmästerist VästSex since VT09
Ekonomiansvarig VästSex HT08/VT09
Sexmästerist Västsex since VT08
Vice Ekonomiansvarig VästSex VT08
Sexslav Västsex HT07
Svara med citat
Gammal 2010-08-21, 22:31
Gäskebys avatar
Gäskeby Gäskeby är inte uppkopplad
Sexmästerist, VästSex.

Reg.datum: Sep 2009
Standard

jag tycker att dom 3 första dagarna kan vara
grattis det är bara för att locka så många som möjligt.
jag vet att vi sexet kommer att förlora på det men tror inte
det gör så mycket bara vi kan locka ditt mer folk men vi ska
fortfarande betala den fasta priset som är...

Men det är inte som jag kan bestämma det får vi ta upp
i styrelsen... så det är mitt förslag..
SexSlav -HT09
Infiltratörsteknink -HT09
Gammal 2010-08-22, 07:42
GHaKKs avatar

Skicka ett meddelande via ICQ till GHaKK Skicka ett meddelande via MSN till GHaKK
Standard

hm.. har jag missuppfattat det här.. trodde att det var så att 20 kr från inträdespriset skulle gå till inslussningen? har jag missuppfattat allt?

en del har jättemucke musklar och dom är jättestarka, en del har nästan inga muskler alls och dom är jättestarka ändå..
Svara med citat
Gammal 2010-08-22, 19:04
Gäskebys avatar
Gäskeby Gäskeby är inte uppkopplad
Sexmästerist, VästSex.

Standard

det var var ett av sätten, men jag tror slobbo har
räknat ut att man ska betala ett vist pris eller så
tar man 20 kr jag tror inte det är bestämt vilket.,.
SexSlav -HT09
Infiltratörsteknink -HT09
Gammal 2010-08-22, 19:17
Olles avatar
VästEko

Standard

Så jag förstått det ligger förslaget på att utskotten ska betala 20kr per gäst för att täcka kostnader kring inslussningen. Det mest logiska är ju då att ta 20kr från inträdet.
Förstår inte kritiken mot det systemet, jo det blir mer pengar om man har välbesökt pub men fler besökare är lika med mer intäkter. Detta förslaget är det enda som garanterat finansierar sig självt.

Sexslav Västsex HT07
Svara med citat
Gammal 2010-08-22, 20:22
poison_girls avatar
poison_girl poison_girl är inte uppkopplad
Exmästerist

Reg.datum: Sep 2006
Skicka ett meddelande via MSN till poison_girl Skicka ett meddelande via Skype till poison_girl
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Olle Visa inlägg
Så jag förstått det ligger förslaget på att utskotten ska betala 20kr per gäst för att täcka kostnader kring inslussningen. Det mest logiska är ju då att ta 20kr från inträdet.
Förstår inte kritiken mot det systemet, jo det blir mer pengar om man har välbesökt pub men fler besökare är lika med mer intäkter. Detta förslaget är det enda som garanterat finansierar sig självt.
Jo men om de utskott som har puben (tex Västsex) väljer att ha gratis inträdde men att betala 20 kr per gäst till inslussningskontot för att täcka den budgeten är det väl upp till utskottet självt hur de finansierar dessa 20 kr. Genom att ta ut dessa från gästen eller att botala själva..
Sekreterare-Västeko 07/08
Suppleant KS 08/09

Ekonom
Mr kränku FTW R.I.P
Svara med citat
Gammal 2010-08-23, 09:33
kajsas avatar
kajsa kajsa är inte uppkopplad
Personalvetare

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Personligen så tror jag att de pengar som blir över bara kommer att försvinna och det kommer bli att de som har stora fester finansierar hela uteserveringen och de är ju inte bara dessa som använder den.

Tycker det fasta priset är bättre, varför betala pengar som bara kommer att ligga och skräpa eller försvinna till något annat vi inte vet vad det är.
Svara med citat
Gammal 2010-08-23, 10:00
Olles avatar
VästEko

Standard

Så om de mindre pubarna nu mot förmodan drar mindre folk än beräknat så ska de som håller i de pubarna "bestraffas" genom högre avgift? 20:- per besökare garanterar ju att man aldrig behöver betala över sin förmåga.
Att pengarna bara skulle försvinna håller jag inte med om och om vi nu är rädda för det är det väl bättre att försöka bota de problemen snarare än begränsa våra intäkter. Pengarna kommer ju ändå komma alla till godo.

Sexslav Västsex HT07
Svara med citat
Gammal 2010-08-23, 10:33
Pallvids avatar
Pallvid Pallvid är inte uppkopplad
Postare med skrivkramp...

Reg.datum: Jan 2008
Skicka ett meddelande via MSN till Pallvid Skicka ett meddelande via Skype till Pallvid
Standard

Håller precis som innan med Olle i frågan men kan tycka att, oavsett system, att diskutera hela den här saken med "för mycket pengar" är lite konstig. Kostnader bör först och främst bäras lika av alla och visst kan det finnas en poäng att sätta fasta avgifter men jag tror att det blir mer rättvist om kostnaden blir rörlig. Även om detta medför en ovisshet innan arrangemanget gått av stapeln. I långa loppet är vi i helhet en organisation och projektet är gemensamt.

Om det skulle bli så att det blir ett överskott för projektet kommer ju knappast de här pengarna bara "ligga och skräpa" utan faktiskt användas - detta till skillnad då från många utskott som idag sitter på större likvida medel som "inte används". Om det sedan "försvinner till något annat" finns det mycket god anledning till det.

Som det är nu och jag har förstått går Inslussningen som helhet runt med små marginaler och tillåts man gå med vinst säkrar detta att projektet har en startkassa inför nästa år. Huvudsaken är ju att projektet går runt och täcker de kostnader som uppstår därtill.

Västeko:
HT08-VT10: Ordförande (rikast)
VT08: Vice Ordförande
HT08: Überphadder (årets phadder!)

Västsex:
VT09: Exmästerist
HT08/VT08: Vice PR-ansvarig
VT08: Sexslav #2 våren 08

www.cutcopypaste.se

Svara med citat
Gammal 2010-08-23, 12:19
GHaKKs avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av poison_girl Visa inlägg
Jo men om de utskott som har puben (tex Västsex) väljer att ha gratis inträdde men att betala 20 kr per gäst till inslussningskontot för att täcka den budgeten är det väl upp till utskottet självt hur de finansierar dessa 20 kr. Genom att ta ut dessa från gästen eller att botala själva..
om alla vet spelreglerna så är problemet mycket litet tycker jag.. att sätta ett pris på 20 kr per kväll tror inte jag kommer stoppa någon att komma på phesten..

Svara med citat
Gammal 2010-08-24, 14:29
Kattens avatar
Katten Katten är inte uppkopplad
Finansdirecteur, Phestverket

Reg.datum: Sep 2008
Standard

okej, nu vill jag bara ha ett förtydligande..

I våras nångån så lade slobbo upp en omröstning här på forumet om huruvida man tyckte att inslussningen skulle kosta eller inte för nollorna.. är detta fortfarande samma fråga som diskuteras?

Ekonomiansvarig och Köksmästare - VästSex 10/11
Sexmästerist - VästSex VT10-
Sexslav - VästSex HT09

Vice ordförande och informationsansvarig - VästEko 09/10
Überphadder/kapten VästEko - Inslussningen 2009
Ledamot och informationsansvarig - VästEko 08/09

Finansdirecteur - Phestverket 09/10

LoB asp - Chalmers

"ISMK!!" - Established at Tjällossningen 2009
Svara med citat
Gammal 2010-08-24, 17:30
nilssons avatar
nilsson nilsson är inte uppkopplad
Exmästerist

Standard

Jag har funderat lite. 20 kr/fest är en jättebraidé. Dock anser jag att de tre första dagarna inte ska ha något inträde, för att på så sätt visa vad vi har och locka studenterna till att komma till de övriga evenemangen.
Ledamot 08/09 - Västsex
Tygmästarinna 08/09 - Västsex

Livet är hårt och orättvist
Svara med citat
Gammal 2010-08-24, 20:37
Olles avatar
VästEko

Standard

Katten: Inte såvitt jag förstått. Min förståelse av denna diskussionen är som följer:
Projektet inslussningen för med sig en mängd kostnader. De flesta av dessa täcks av extern finansiering men för att täcka det sista ber KS utskotten att hjälpa till så vi tillsammans kan dra runt inslussningen.
För att göra det mer rättvist och låta utskotten bidra efter förmåga kom förslaget att bidraget skall bestämmas efter antal gäster till de pubar som utskotten arrangerar. Hur utskotten vill finansiera detta är upp till dem själva. Man skulle kunna ta inträde på pubar och använda dessa intäkter, man skulle kunna ta det från vinsten av pubförsäljningen eller så kan man ta av existerande kapital. 20:- per besökare på puben är således inte en avgift på studenterna utan ett förslag på beräkningsbas för hur utskotten tillsammans skall hjälpa till att finansiera inslussningen.

Sexslav Västsex HT07
Svara med citat
Gammal 2010-08-25, 06:48
Kattens avatar
Katten Katten är inte uppkopplad
Finansdirecteur, Phestverket

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Okej! TAck olle
Men då undrar jag automatiskt vilken information som nollorna har fått om inslussningen så här långt. Har de fått informationen att det är gratis att gå på inslussningen? Har de fått informationen att de måste betala kåravgift för att få gå? För isf är det ju dumt att ens diskutera att ta 20 kr inträde på alla pubar, om de redan fått annan info om vad det ska kosta/inte kosta..

Ekonomiansvarig och Köksmästare - VästSex 10/11
Sexmästerist - VästSex VT10-
Sexslav - VästSex HT09

Vice ordförande och informationsansvarig - VästEko 09/10
Überphadder/kapten VästEko - Inslussningen 2009
Ledamot och informationsansvarig - VästEko 08/09

Finansdirecteur - Phestverket 09/10

LoB asp - Chalmers

"ISMK!!" - Established at Tjällossningen 2009
Svara med citat
Gammal 2010-08-25, 07:39
Norriss avatar
Norris Norris är inte uppkopplad
Exmästerist

Skicka ett meddelande via MSN till Norris
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Katten Visa inlägg
För isf är det ju dumt att ens diskutera att ta 20 kr inträde på alla pubar.
Inget inträde behöver tas, de snackar om 20 kr/besökare som utskottet, som arrangerar tillställningen, skall betala till inslussningen utöver de tidigare driftskostnaderna, alltså de 10% av vinsten som går till kårhuset. Varför? jo för att de 20 kr/besökare är tänkta att finansiera staketet och tältet som kommer finnas på utsidan.

Sen personligen tycker jag att 20kr/besökare är absolut inte mycket och det är väldigt rättvist. Tänk, många besökare = högre intäkter i baren, mindre besökare = mindre intäkter i baren.

De här 20kr/besökare behöver ju inte tas i entré avgift, utskottet väljer självklart själva vart de pengarna skall tas ifrån. Enkelt som en plätt.
Gammal 2010-08-25, 09:28
poison_girls avatar
poison_girl poison_girl är inte uppkopplad
Exmästerist

Reg.datum: Sep 2006
Skicka ett meddelande via MSN till poison_girl Skicka ett meddelande via Skype till poison_girl
Standard

Asså att inslussningen ska kosta en liten slant för de nya studenterna måste de väl räkna med tycker jag.. För jag hoppas de inte gått ut information att allt på inslussningen är gratis för så har de aldrig vart.. När jag började betalade vi avgift på 300 kr för att va me på nollningen så tycker inte 20 kr är så mycket för studenterna att betala för att få komma in på kåren..
Sekreterare-Västeko 07/08
Suppleant KS 08/09

Ekonom
Mr kränku FTW R.I.P
Svara med citat
Gammal 2010-08-25, 09:34
Norriss avatar
Norris Norris är inte uppkopplad
Exmästerist

Skicka ett meddelande via MSN till Norris
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av poison_girl Visa inlägg
Asså att inslussningen ska kosta en liten slant för de nya studenterna måste de väl räkna med tycker jag.. För jag hoppas de inte gått ut information att allt på inslussningen är gratis för så har de aldrig vart.. När jag började betalade vi avgift på 300 kr för att va me på nollningen så tycker inte 20 kr är så mycket för studenterna att betala för att få komma in på kåren..
Som jag förklarade i tidigare meddelande och som jag förstått det hela så är det ingen avgift som studenter märker av alls för det första.

Citat:
Ursprungligen postat av Norris
Inget inträde behöver tas, de snackar om 20 kr/besökare som utskottet, som arrangerar tillställningen, skall betala till inslussningen utöver de tidigare driftskostnaderna, alltså de 10% av vinsten som går till kårhuset. Varför? jo för att de 20 kr/besökare är tänkta att finansiera staketet och tältet som kommer finnas på utsidan.

Man tar alltså de 20kr/besökare från var man nu vill

P.S. Rätta mig om jag har fel. D.S.

Senast redigerad av Norris den 2010-08-25 klockan 09:36.
Svara med citat
Gammal 2010-08-25, 17:23
Slobbo
Guest

Standard

Det var väldans vilken intressant diskussion det blev av detta.

Som det nämns så är 20kr/besökare den modell som SlussK har valt. Det kom upp kritik till den modellen och ett nytt förslag har presenterats för diskussion. Jag är jätte glad att denna diskussionen tagit fart. Imorgon kommer SlussK att sammanträda för att gemensamt fatta en formellt beslut i frågan. Fortsätt disskutera tills dess så vi har så många åsikter som möjligt. =)

Vad gäller diskussionen kring om ett överskott "försvinner" så tycker jag det är helt okej att vi säger att de pengar som kommer in utöver de 20.000kr som behövs för att finansiera pins och uteservering. Jag och SlussK med mig är medvetna om att pinsen är en kostnad som måste bäras någonstans. Hade vi inte haft dem hade vi inte behövt få ut 20´. Skulle vi då på "20kronan" få in mer än dessa 20 så tycker jag det är okej att dem går till Stomötet att avgöra vad de skall användas till tillsammans med pengarna ifrån Flottaphesten.
Svara med citat
Gammal 2010-08-26, 17:52
Slobbo
Guest

Standard SlussK har talat.

SlussK har diskuterat frågan nu och vi står fast vid 20kr/besökare. Det enda undantaget som görs är introdagarna. SlussK vill att vi jobbar för fri entré under dessa tre dagar och kommer därför att ha en dialog med Västsex och FLINT som arrangerar under dessa dagar för att i efterhand se om det blir något överskott som kan läggas till i finansieringen av Inslussningen. Skulle denna 20krona leda till ett överskott (över 20.000kr) så skall dessa lämnas över till Stormötet av avgöra vad de skall användas till tillsammans med pengarna ifrån den gemensamma Flottaphesten.

Tack för att ni lyssnat. =)
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta