SHV's Forum  

Gå tillbaka   SHV's Forum > Nyheter & Diskussion > Studentforum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-08-10, 21:39
Pallvids avatar
Pallvid Pallvid är inte uppkopplad
Postare med skrivkramp...

Reg.datum: Jan 2008
Skicka ett meddelande via MSN till Pallvid Skicka ett meddelande via Skype till Pallvid
Standard DeCores nya ansikte?

Hejsan på er!

Vi skulle önska att Ni kommer med lite konstruktiv kritik till ett förslag jag och Elin tagit fram för studentpuben DeCore. Om detta är någonting Ni hissar eller dissar? Ifall det är någonting ni tycker passar vår helt studentpub DeCore eller om det kan förbättras på något sätt?

Detta är alltså INTE klubbat av KS utan någonting som jag & Elin arbetat fram under de senaste veckorna och nu tänker presentera som förslag. Vi vill ju ha ett ansikte på vår kära kårpub och detta tycker vi, tillsammans med ett par andra, skulle passa utmärkt!

Lite hur vi resonerat:
När konceptet togs fram ville vi skapa någonting som är både lekfullt och seriöst men samtidigt andas en studentikos miljö. Som vi alla vet är den studentikosa miljön någonting som är väldigt färgstarkt och det var utifrån detta och kopplingen till SUNE - "DeCore - för en färgstark upplevelse" föddes. Färgerna återkommer i SHV:s grafiska profil men har även en egen nich.

Kom nu med era spontana och konstruktiva tankar! Frågor besvarar jag även mycket gärna!

Tack och hej för den här gången!

Marcus & Elin
Bifogade bilder

Västeko:
HT08-VT10: Ordförande (rikast)
VT08: Vice Ordförande
HT08: Überphadder (årets phadder!)

Västsex:
VT09: Exmästerist
HT08/VT08: Vice PR-ansvarig
VT08: Sexslav #2 våren 08

www.cutcopypaste.se

Svara med citat
Gammal 2010-08-10, 21:41
Pallvids avatar

Skicka ett meddelande via MSN till Pallvid Skicka ett meddelande via Skype till Pallvid
Standard

Här kommer lite mer!

Till höger ser ni dessutom hur en affisch skulle kunna se ut.
Bifogade bilder

Västeko:

Västsex:

www.cutcopypaste.se

Svara med citat
Gammal 2010-08-10, 23:06
Lurks avatar
Lurk Lurk är inte uppkopplad
Sexmästerist, VästSex.

Reg.datum: Sep 2008
Skicka ett meddelande via MSN till Lurk
Standard

Förklara igen, vad vi ska ha de till?

Affischen fattar jag och gillar! Resten fattar jag inget av..
Gammal 2010-08-11, 00:21
Pallvids avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Lurk Visa inlägg
Förklara igen, vad vi ska ha de till?

Affischen fattar jag och gillar! Resten fattar jag inget av..

Vi börjar lite pedagogiskt: Detta är en grafisk manual.

Som du säkert vet har vi försökt ta fram en logotyp för DeCore (precis som vi nu gjort för SHV - se andra trådar). Detta som ett led i att göra kommunikationen ut mot studenterna klarare och samtidigt bygga upp någonting eget för vår pubverksamhet.

Vad jag tror du menar med "resten" - allt vad som står kring: vilka färger, vilka typsnitt etc. som skall användas är för att skapa riktlinjer kring hur man skall använda logotypen (och det runt omkring) utåt. Tänkt dig följande: du känner alltid igen en cocacola-flaska? Det beror på att flaskan har en viss form, sin röda färg och sitt typiska typsnitt. Ingen tvekan om den saken eller hur?

På samma sätt vill vi nu jobba med både SHV och DeCore. Verksamheten har ju som sagt växt och fler står bakom som arrangörer vilket skapar lite otydligheter iblan. Vi vill göra så att folk känner igen vem det är som gör vad... bland annat. Är du med på mitt eviga tjat?

Västeko:

Västsex:

www.cutcopypaste.se

Svara med citat
Gammal 2010-08-11, 00:52
Gnabs avatar
Gnab Gnab är inte uppkopplad
Sexmästerist, VästSex.

Reg.datum: Nov 2002
Skicka ett meddelande via ICQ till Gnab Skicka ett meddelande via MSN till Gnab
Standard

Tycker det är bra jobbat.
Men som vanligt så är jag skeptisk till färgerna, de känns lite trista och matta.
Gammal 2010-08-11, 01:22
Liifvs avatar
Liifv Liifv är inte uppkopplad
WYSIWYG 0wnZ j00!

Reg.datum: Aug 2008
Standard

*bla bla bla* edited out....

Nästa steg är kanske att pusha på alla utskott att skapa egna loggor (ingen aning hur många som har nu) som kan användas när de arrar pubar och andra aktiviteter. De behöver väl kanske inte vara så här genomtänkta men bara så att de har något att profilera sig med.

Snabba tankar från ett trött huvud, nu sängen. *snark*
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today. James Dean
En sån froktansvärd människa du har blivit Gundela. Hur kunde detta hända? Jag som blev så bra!
om nom nom nom....

Senast redigerad av Liifv den 2010-08-11 klockan 01:27.
Svara med citat
Gammal 2010-08-11, 12:11
kajsas avatar
kajsa kajsa är inte uppkopplad
Personalvetare

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Jag måste ifrågasätta denna manual, först och främst så trodde jag att DeCore var en del av SHV, varför behöver den då en egen grafisk manual? En logga visst, men manual? organisationen SHV har redan än och om jag inte är helt ute och cyklar så är pubverksamheten en del av SHV.

Eftersom vi har en Event/Evenemangs del i SHVs grafiksa profil så har vi ju där med en manual för hur vi ska göra för att marknadsföra DeCore.

Och förslaget jag hört som ännu inte finns nedskrivit om att SHVs logga inte ska få finnas med i samband med alkoholtillställningar, så frågar jag mig, skäms SHV för vår pub? Tycker det är helt fel eftersom DeCore inte är en egen organisation. SHVs logga borde absolut finnas med i samband med Decores egen och det arrangerade utskottet.

Jag har förstått att SHV vill ge ett seriösare intryck, men att stänga ute vissa delar av sin verksamhet, är det rätt väg? SHV borde istället vara stolt över att vara en stor del i den pub vi driver och som faktiskt ÄR välbesökt.

Hoppas ni förstår hur jag tänker, vi behöver inte få "pippi"på det här med grafiska profiler, det borde räcka med en profil per organisation, inte per varje del av en organisation.
Svara med citat
Gammal 2010-08-11, 12:48
Pallvids avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Gnab Visa inlägg
Tycker det är bra jobbat.
Men som vanligt så är jag skeptisk till färgerna, de känns lite trista och matta.
Alltid lika sunt inställd till färger Gnab

Citat:
Ursprungligen postat av Liifv Visa inlägg
*bla bla bla* edited out....

Nästa steg är kanske att pusha på alla utskott att skapa egna loggor (ingen aning hur många som har nu) som kan användas när de arrar pubar och andra aktiviteter. De behöver väl kanske inte vara så här genomtänkta men bara så att de har något att profilera sig med.

Snabba tankar från ett trött huvud, nu sängen. *snark*
Det är en diskussion för sig och vikten beror nog i stor på hur det slutgiltiga förslaget för resten av verksamheten ser ut. Men som du säger, hade varit underbart att ha allt samlat på ett och samma ställe (med rätt format) så att man kan använda det.

Citat:
Ursprungligen postat av kajsa Visa inlägg
Jag måste ifrågasätta denna manual, först och främst så trodde jag att DeCore var en del av SHV, varför behöver den då en egen grafisk manual? En logga visst, men manual? organisationen SHV har redan än och om jag inte är helt ute och cyklar så är pubverksamheten en del av SHV.

Eftersom vi har en Event/Evenemangs del i SHVs grafiksa profil så har vi ju där med en manual för hur vi ska göra för att marknadsföra DeCore.

Och förslaget jag hört som ännu inte finns nedskrivit om att SHVs logga inte ska få finnas med i samband med alkoholtillställningar, så frågar jag mig, skäms SHV för vår pub? Tycker det är helt fel eftersom DeCore inte är en egen organisation. SHVs logga borde absolut finnas med i samband med Decores egen och det arrangerade utskottet.

Jag har förstått att SHV vill ge ett seriösare intryck, men att stänga ute vissa delar av sin verksamhet, är det rätt väg? SHV borde istället vara stolt över att vara en stor del i den pub vi driver och som faktiskt ÄR välbesökt.

Hoppas ni förstår hur jag tänker, vi behöver inte få "pippi"på det här med grafiska profiler, det borde räcka med en profil per organisation, inte per varje del av en organisation.
Nu skall vi se här - det här blir nog långt. Föst ett förtydligande för alla: DETTA ÄR ALLTSÅ TANKAR JAG HAR OCH SOM INTE DISKUTERATS INOM DEN GRAFISKA PROFILGRUPPEN ELLER ANDRA INSTANSER. Inga beslut skall tas i allt för stor hast utan jag vill som sagt bara sporra till diskussion. Som jag skrev är detta ett förslag och jag tar upp det av den enkla anledningen att det skall diskuteras - vilket vi gör nu och det är jag väldigt nöjd med. Det får huvudet att tänka ett varv extra! Konstruktiv kritik på riktigt! Tack!

En logotyp har diskuterats att den skall tas fram vilket jag presenterar i manualen, vid sidan om detta presenteras även ett tillhörande formspråk som är enhetligt och förtydligar att det är DeCore som är avsändaren. Allt gjordes i ett och samma svep så därför presenteras allt samtidigt.

I grund och botten handlar allt om rak och tydlig kommunikation. Men kanske är detta någonting som redan fungerat på denna front? Första dilemmat här blir när alltså ett utskott vill göra ett väldigt studentikos-inspirerad affisch och därför låses till de ramar som sats upp i manualen. Här har man alltså ett första ställningstagande - skall man låta ramarna vara fria och däför bara ha en logotyp och inget mer? Hur hårda skall ramarna vara för att kommunikationen skall vara tydligt ut mot studenterna?

Vi vill ju att och har satt som mål att DeCore skall få samma status som krogarna i stan. Men som du säger (och andra nu även kommenterat) kan tydglarna vara "för hårda". Här tänkte jag i synnerhet på de utskott som inte "kan" prestera några enhetliga affischer utan då kliver för långt ifrån något som "fungerar bra". Här räcker det helt enkelt kanske bara med standardaffisch eller två?

Det andra dilemmat kommer så som du säger i att SHV nu har en grafisk manual och därför skall rätta sig efter denna. Här menar man på att DeCore skulle falla in som verksamhet under Event. Detta argument köper jag MEN anledningen till att jag förespråkat att DeCore skall vara lite eget (och SHV snarare skall stå som ägare till det: liksom vi är ägare av InWest och Inslussningen som i min mening är de Event som passar in under event) är att SHV inte skall förknippas allt för mycket med just alkohol. Detta har och är fortfarande grundproblemet i den kommunikation vi har fört utåt mot studenterna under flera år. Dvs. att vi bara kommunicerat ut "fest" och inte övrig verksamhet. Här riskerar man alltså att hamna i samma fallgrop igen och då finns ju chansen att många väljer bort att inte bli medlemmar för att man har "samma värderingar" till SHV som tidigare. Vi skäms alltså inte för vår pub - utan snarare är stolta över den, dock vill vi (läs. jag och olle i vår uppsats) att man associerar rätt värderingar med rätt verksamhet. Utvecklar det gärna då jag känner att det kan bli luddigt som sjutton.

Här behöver man alltså ta ytterligare funderingsvarv - skall SHV Event stå som avsändare för festverksamheten (alltså med en topbanner och tydlig rosa färg) eller skall detta falla under egen flagg (med liten SHV Event logotyp i botten)? Dvs. enbart DeCore, precis så som Inslussningen och InWest idag gör?

Känns precis som att jag skrivit en halv uppsats till. Hoppas du är med på mina tankar och att det även får er andra att komma med mer input!

Västeko:

Västsex:

www.cutcopypaste.se

Senast redigerad av Pallvid den 2010-08-11 klockan 13:05.
Svara med citat
Gammal 2010-08-11, 13:45
kajsas avatar
Personalvetare

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pallvid Visa inlägg

Nu skall vi se här - det här blir nog långt. Föst ett förtydligande för alla: DETTA ÄR ALLTSÅ TANKAR JAG HAR OCH SOM INTE DISKUTERATS INOM DEN GRAFISKA PROFILGRUPPEN ELLER ANDRA INSTANSER. Inga beslut skall tas i allt för stor hast utan jag vill som sagt bara sporra till diskussion. Som jag skrev är detta ett förslag och jag tar upp det av den enkla anledningen att det skall diskuteras - vilket vi gör nu och det är jag väldigt nöjd med. Det får huvudet att tänka ett varv extra! Konstruktiv kritik på riktigt! Tack!

En logotyp har diskuterats att den skall tas fram vilket jag presenterar i manualen, vid sidan om detta presenteras även ett tillhörande formspråk som är enhetligt och förtydligar att det är DeCore som är avsändaren. Allt gjordes i ett och samma svep så därför presenteras allt samtidigt.

I grund och botten handlar allt om rak och tydlig kommunikation. Men kanske är detta någonting som redan fungerat på denna front? Första dilemmat här blir när alltså ett utskott vill göra ett väldigt studentikos-inspirerad affisch och därför låses till de ramar som sats upp i manualen. Här har man alltså ett första ställningstagande - skall man låta ramarna vara fria och däför bara ha en logotyp och inget mer? Hur hårda skall ramarna vara för att kommunikationen skall vara tydligt ut mot studenterna?

Vi vill ju att och har satt som mål att DeCore skall få samma status som krogarna i stan. Men som du säger (och andra nu även kommenterat) kan tydglarna vara "för hårda". Här tänkte jag i synnerhet på de utskott som inte "kan" prestera några enhetliga affischer utan då kliver för långt ifrån något som "fungerar bra". Här räcker det helt enkelt kanske bara med standardaffisch eller två?

Det andra dilemmat kommer så som du säger i att SHV nu har en grafisk manual och därför skall rätta sig efter denna. Här menar man på att DeCore skulle falla in som verksamhet under Event. Detta argument köper jag MEN anledningen till att jag förespråkat att DeCore skall vara lite eget (och SHV snarare skall stå som ägare till det: liksom vi är ägare av InWest och Inslussningen som i min mening är de Event som passar in under event) är att SHV inte skall förknippas allt för mycket med just alkohol. Detta har och är fortfarande grundproblemet i den kommunikation vi har fört utåt mot studenterna under flera år. Dvs. att vi bara kommunicerat ut "fest" och inte övrig verksamhet. Här riskerar man alltså att hamna i samma fallgrop igen och då finns ju chansen att många väljer bort att inte bli medlemmar för att man har "samma värderingar" till SHV som tidigare. Vi skäms alltså inte för vår pub - utan snarare är stolta över den, dock vill vi (läs. jag och olle i vår uppsats) att man associerar rätt värderingar med rätt verksamhet. Utvecklar det gärna då jag känner att det kan bli luddigt som sjutton.

Här behöver man alltså ta ytterligare funderingsvarv - skall SHV Event stå som avsändare för festverksamheten (alltså med en topbanner och tydlig rosa färg) eller skall detta falla under egen flagg (med liten SHV Event logotyp i botten)? Dvs. enbart DeCore, precis så som Inslussningen och InWest idag gör?

Känns precis som att jag skrivit en halv uppsats till. Hoppas du är med på mina tankar och att det även får er andra att komma med mer input!

När det gäller ramarna runt så varför inte lägga till ett undantag för DeCore, Inslussningen och InWest i SHVs profil.

Att inslussningen och InWest inte kommer att hamna under Event i SUNE bör vi ta en funderare på, det är ju trots allt SHV som står bakom det, då borde det synas genom att delvis använda sig av manualen för Event, som att ha med den rosa bannern.
Sen när det gäller enhetlighet, var det inte tal om att KS skulle ha en evenemangsansvarig? Denna borde kunna göra ett godkännande av affisher innan de sätts ut på campus.

För att inte hamna i fallgropar för ryktet om alkohol är det viktigt att vi använder oss av de olika banners vi har för olika aktiviteter för då syns ALLT vi gör och inte bara puben.
Det man skulle kunna göra är att använda bannerna i mindre format när det gäller DeCore, på det viset visar vi att DeCore är en del av studentkåren samt att den inte tar för mycket plats så att man bara ser SHV.
Vi borde inte gömma saker vi gör för att det ger oss dåligt rykte utan bara inte framhäva det lika mycket som alla andra tillställningar.
Svara med citat
Gammal 2010-08-11, 14:09
Pallvids avatar

Standard

Citat:
När det gäller ramarna runt så varför inte lägga till ett undantag för DeCore, Inslussningen och InWest i SHVs profil.

Att inslussningen och InWest inte kommer att hamna under Event i SUNE bör vi ta en funderare på, det är ju trots allt SHV som står bakom det, då borde det synas genom att delvis använda sig av manualen för Event, som att ha med den rosa bannern.
Sen när det gäller enhetlighet, var det inte tal om att KS skulle ha en evenemangsansvarig? Denna borde kunna göra ett godkännande av affisher innan de sätts ut på campus.
Nu har du nog lyckats missuppfatta mig eller så har jag skrivit luddigt. Jag menar på att InWest och Inslussningen definitivt skall ligga under Event. Vad skulle vi annars ha där? Där emot menar jag på att DeCores förhållande i denna del skall diskuteras - och att det då fungerar som någon sorts undantag precis som du skriver. Hur detta undantaget skall se ut beror ju lite på - har en snabb idé men diskuteras lättast bortom forumets väggar innan den presenteras.

Citat:
För att inte hamna i fallgropar för ryktet om alkohol är det viktigt att vi använder oss av de olika banners vi har för olika aktiviteter för då syns ALLT vi gör och inte bara puben.
Det man skulle kunna göra är att använda bannerna i mindre format när det gäller DeCore, på det viset visar vi att DeCore är en del av studentkåren samt att den inte tar för mycket plats så att man bara ser SHV.
Vi borde inte gömma saker vi gör för att det ger oss dåligt rykte utan bara inte framhäva det lika mycket som alla andra tillställningar.
Som sagt, grundproblemet är ju (delvis) att vi enbart kommunicerat fest och inte det andra. Så det korrigerar ju sig delvis själv nu när SUNE m.m. kommit på plats. Oavsett vad har några vettiga tankar dykt upp som bör övervägas skall tas upp i SHV:s manual (tänker på undantagsregler för InWest, Inslussningen och DeCore).

"Vi borde inte gömma saker vi gör för att det ger oss dåligt rykte utan bara inte framhäva det lika mycket som alla andra tillställningar." Förstår precis vad du menar men låter roligt varje gång jag läser det.

Västeko:

Västsex:

www.cutcopypaste.se

Svara med citat
Gammal 2010-08-11, 17:10
Nisse Nisse är inte uppkopplad
IT-ansvarig

Reg.datum: May 2010
Standard

Citat:
Vi har en evenemangsansvarig det är elin "biff" Behrns och hon har till och med lagt upp en topic om att försöka samla in olika evenemang för att på så sätt kunna fylla på en kalender med dessa. Så försök att utnyttja detta...

Om hon vill godkänna dom är något som hon får ta ställning till men vi har en i alla fall .

Sen angående decore och en egen logga så tycker jag att det är en bra ide dock så tycker jag nog att även shv borde ha sin logga där då det visar att shv står bakom och visar att decore är ett "seriöst" ställe.

Sen kan man ju självklart diskutera vart loggan skulle placeras på en plansch.
Svara med citat
Gammal 2010-08-11, 20:48
Daniels avatar
Daniel Daniel är inte uppkopplad
Nybörjarpostare...

Reg.datum: Oct 2009
Standard

Spontant tycker jag det verkar tråkigt att det arrangerande utskottets logga enligt manualen i princip kommer att gömmas på affischer. Det är ju faktiskt inte DeCore som arbetar under utskottsarrangerade tillställningar, t.ex fester, utan folk från det aktuella utskottet och då känner åtminstone jag att man bör ha chans att tydligt visa vilka det faktiskt är som står bakom tillställningen. Den här typen av tillställningar anser jag vara ett viktigt sätt för utskotten att marknadsföra sig gentemot studenterna och då vill vi ju också få möjlighet att synas.
Svara med citat
Gammal 2010-08-11, 21:01
kajsas avatar
Personalvetare

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Visa inlägg
Vi har en evenemangsansvarig det är elin "biff" Behrns och hon har till och med lagt upp en topic om att försöka samla in olika evenemang för att på så sätt kunna fylla på en kalender med dessa. Så försök att utnyttja detta...

Om hon vill godkänna dom är något som hon får ta ställning till men vi har en i alla fall .

Sen angående decore och en egen logga så tycker jag att det är en bra ide dock så tycker jag nog att även shv borde ha sin logga där då det visar att shv står bakom och visar att decore är ett "seriöst" ställe.

Sen kan man ju självklart diskutera vart loggan skulle placeras på en plansch.
Vill bara tydliggöra att det var ett förslag och absolut inte så att jag tyckte att det var avd hon borde göra, som sagt ett förslag.
Svara med citat
Gammal 2010-08-11, 23:05
Ernsts avatar
Ernst Ernst är inte uppkopplad
Underrättelsedirecteur, Phestverket

Reg.datum: Jun 2006
Skicka ett meddelande via ICQ till Ernst Skicka ett meddelande via MSN till Ernst Skicka ett meddelande via Skype till Ernst
Standard

Jag tycker det är kanonbra Pallvid!

DeCore är ju själva stället och för att det ska vänjas in ordentligt så det blir en krog som alla studenter vet var den ligger (precis som de andra krogarna i stan) behövs ett tydligt varumärke. Dock kan man ju kanske ge lite mer utrymme åt utskottsloggorna för de utskott som har en sådan på just affischen när det tex är VästSex's kväll, eller VästEkos kväll.

SHV Event känner jag mer är events som hela kåren är med och arrangerar (cross-utskott), eller? Vid såna tillställningar kan man ha DeCore's logga och SHV Event-loggan på affischen. Är det en vanlig pub så tycker jag det bara bör vara DeCore's och det aktuella utskottets logga.

Är helt och hållet med på hur du tänker...

Underrättelsedirecteur, Phestverket - 09/10
Sekreterare, WYSIWYG - sommaren 09
Ordförande (tjockast), WYSIWYG - 08/09
Suppleant, Kårstyrelsen - 08/09
Ledamot, VästSex - VT08
Ledamot, WYSIWYG - 07/08
Öhlchef, VästSex - HT07
Skattmästare, VästSex - VT07
Sexslav, VästSex - HT06
Årets Nolla - 2006

Senast redigerad av Ernst den 2010-08-11 klockan 23:07.
Svara med citat
Gammal 2010-08-11, 23:39
GHaKKs avatar
GHaKK GHaKK är inte uppkopplad
Logistikdirecteur, Phestverket

Reg.datum: Sep 2003
Skicka ett meddelande via ICQ till GHaKK Skicka ett meddelande via MSN till GHaKK
Standard

bara en allmän fråga. varför har man valt att lägga utskottens logga nere i högerhörn istället för att man har den uppe till höger? då blir det tydligare tycker jag.

För jag är kung av ett sobert kaos......
K-K-Kom ihåg att du aldrig får snyta dig i mattan
en del har jättemucke musklar och dom är jättestarka, en del har nästan inga muskler alls och dom är jättestarka ändå..
Tell me am I Gandalf before I decide to speak with you
Svara med citat
Gammal 2010-08-12, 00:01
nilssons avatar
nilsson nilsson är inte uppkopplad
Exmästerist

Reg.datum: Sep 2007
Standard

När ni pratar om att studentkåren förknippas till fest och ser det som en dålig sak visar mer på att utskotten marknadsför festerna väldigt bra.

Om studenkåren vill verka mer "seriös" bör den redovisa vad de gör och visa de resultat som de får fram. Även vara stolt över den verksamheten som drivs av utskotten. Kanske istället visa på vad folk lär sig genom att vara aktiv i kåren och dess verksamhet. Jag vet att kåren gärna inte vill bli förknippad med alkohol, men det är viktigt att vara stolt över det som händer på och i förknippning med kåren. Känns lite fel att inte visa vad studentkåren gör tillsammans med utskotten för studenterna. En fest/sittning eller motsvarande visar på en tillställning och något som erbjuds på våra tillställningar är alkohol, men det som vi erbjuder våra studenter är ett evenemang där de kan dansa, träffa nya människor, skapa nya relationer, äta en bit god mat etc. Sen att alkohol erbjuds är en annan sak. Visa på allt annat istället vi gör och tänk inte på alkohol så mycket.

Gällande loggan och större delen till idén är jag mycket positiv till. Anser dock att storlekskravet på utskottets logga tillsammans inte bör gälla. Då sexets verksamhet i större utsträckning enbart riktar sig till att arrangera fester vill de ju visa att de är de som gör dem och att logga i så fall ska förevisa platsen.

En annan sak som jag tänkte på är att vad jag har förstått så är det själva puben som heter DeCore. De andra festutrymmen heter ju inte DeCore. Bara en tanke då alla tillställningar inte alltid kommer vara på våningen DeCore.

Ber om ursäkt ifall jag kom lite off topic.
Ledamot 08/09 - Västsex
Tygmästarinna 08/09 - Västsex

Livet är hårt och orättvist
Svara med citat
Gammal 2010-08-12, 00:24
Norriss avatar
Norris Norris är inte uppkopplad
Exmästerist

Reg.datum: Sep 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Norris
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av nilsson Visa inlägg
En annan sak som jag tänkte på är att vad jag har förstått så är det själva puben som heter DeCore. De andra festutrymmen heter ju inte DeCore. Bara en tanke då alla tillställningar inte alltid kommer vara på våningen DeCore.
Frågade just om detta idag och det är som så att alla utrymmen där vi har serveringstillstånd går under DeCore i helhet men att de sedan har egna namn, såsom Gasquen och Polhemssalen.

Jag har också diskuterat ett affisch förslag med Pallvid och Guldlock idag där man skulle kunna använda Tommys förslag om utskottets logotyp uppe i högra hörnet skulle kunna användas. Se hit om någon halvtimma så kanske jag fått fram ett förslag på hur man kan använda sig av logotyper.
Gammal 2010-08-12, 03:29
GHaKKs avatar
GHaKK GHaKK är inte uppkopplad
Logistikdirecteur, Phestverket

Reg.datum: Sep 2003
Skicka ett meddelande via ICQ till GHaKK Skicka ett meddelande via MSN till GHaKK
Standard

när jag sitter här på jobbet och tänker så har jag nog kommit fram till att utskottsloggan nog inte bör ligga uppe till höger.. tycker den ligger bra där den ligger.. man får ha bra namn på phesterna och så får man ha utsmyckning i pubben so överensstämmer med utskottet istället.

För jag är kung av ett sobert kaos......
K-K-Kom ihåg att du aldrig får snyta dig i mattan
en del har jättemucke musklar och dom är jättestarka, en del har nästan inga muskler alls och dom är jättestarka ändå..
Tell me am I Gandalf before I decide to speak with you
Svara med citat
Gammal 2010-08-12, 10:08
Norriss avatar
Norris Norris är inte uppkopplad
Exmästerist

Reg.datum: Sep 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Norris
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av GHaKK Visa inlägg
när jag sitter här på jobbet och tänker så har jag nog kommit fram till att utskottsloggan nog inte bör ligga uppe till höger.. tycker den ligger bra där den ligger.. man får ha bra namn på phesterna och så får man ha utsmyckning i pubben so överensstämmer med utskottet istället.
Jag märkte just detta igår kväll när jag började skissa o tänka lite extra. För vi har ju faktiskt haft VästSex logga lite fint nere i högra hörnet under hela min gångna studietid och den har ju synats bra.
Gammal 2010-08-12, 17:09
elin.behrns
Guest

Standard

Hej på er,
nu sitter jag och Marcus och går igenom lite vad som hänt här på forumet och tittar på hur vi borde lägga upp materialet till den större massans tycke.

VAD ÄR DECORE??

Citat:
Ursprungligen postat av Ernst Visa inlägg
DeCore är ju själva stället och för att det ska vänjas in ordentligt så det blir en krog som alla studenter vet var den ligger (precis som de andra krogarna i stan) behövs ett tydligt varumärke. Dock kan man ju kanske ge lite mer utrymme åt utskottsloggorna för de utskott som har en sådan på just affischen när det tex är VästSex's kväll, eller VästEkos kväll.
Citat:
Ursprungligen postat av Norris Visa inlägg
Frågade just om detta idag och det är som så att alla utrymmen där vi har serveringstillstånd går under DeCore i helhet men att de sedan har egna namn, såsom Gasquen och Polhemssalen.
Precis som ovanstående har nämnt så uppfattar vi DeCore som samlingsnamnet för all festverksamhet som SHV arrangerar. Detta oavsett om festen bedrivs i pub, gasquen eller polhemssalen. För att förklara tydligare tänk Lipz. De har ju cowboybaren men de kallar ju inte den delen av sin verksamhet för cowboybaren, det är fortfarande Lipz. på samma sätt hoppas vi SHV ska arbeta.

DeCore behvöver ett varumärke eller "samlingsnamn" just för den anledning att vi vill att folk ska säga att "vi ska till DeCore" och inte "vi ska till kåren/puben/gasquen/polhemssalen". Det blir en given del i studentens liv som Lipz, Olearys, Butlers, Backstage, mfl..

GRAFISKA MANUALEN FÖR DECORE

Citat:
Ursprungligen postat av Daniel Visa inlägg
Spontant tycker jag det verkar tråkigt att det arrangerande utskottets logga enligt manualen i princip kommer att gömmas på affischer. Det är ju faktiskt inte DeCore som arbetar under utskottsarrangerade tillställningar, t.ex fester, utan folk från det aktuella utskottet och då känner åtminstone jag att man bör ha chans att tydligt visa vilka det faktiskt är som står bakom tillställningen. Den här typen av tillställningar anser jag vara ett viktigt sätt för utskotten att marknadsföra sig gentemot studenterna och då vill vi ju också få möjlighet att synas.

Citat:
Anser dock att storlekskravet på utskottets logga tillsammans inte bör gälla. Då sexets verksamhet i större utsträckning enbart riktar sig till att arrangera fester vill de ju visa att de är de som gör dem och att logga i så fall ska förevisa platsen.
Som en del av er redan listat ut så behöver större återkommande events som InWest, Inslussningen och vissa phester egna logotyper som man kan känna igen. Detta är inte bara för studenterna utan också för att finansiärer och utställare ska känna igen eventet och fortsätta vilja pytsa in mer pengar.

SHV Events logga kommer alltid finnas med de gånger det är inblandat. Håller t.ex. PUST en phest så ska ju PUST logga vara där, är det i DeCores lokaler ska DeCores logga och uttryck vara med och SHV Event är inblandade i DeCore så den loggan är också med.

Angående storleken så kan loggan vara både större och mindre. Självklart ska det arrangerande utskottet tydligt synas, detta är inget vi bestrider, det ska absolut vara så. Vi ska klura vidare på hur man hittar en bra balans här. Vår tanke är att igenkänningsfaktorn ska finnas där så att studenten känner igen festen, oavsett arrangör, det är där vi behöver några riktlinjer så att det blir lika för alla. Man kan ju vara lite kreativ själv också och använda texter som "VästSEX presenterar" eller dylikt. Som Norris skrev har t.ex. VästSEX logotyp i stort presenterats i nedre högra hörnet tidigare och det har ju funkat bra.

SHV EVENTS

Citat:
SHV Event känner jag mer är events som hela kåren är med och arrangerar (cross-utskott), eller? Vid såna tillställningar kan man ha DeCore's logga och SHV Event-loggan på affischen. Är det en vanlig pub så tycker jag det bara bör vara DeCore's och det aktuella utskottets logga.
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Visa inlägg

Citat:
När ni pratar om att studentkåren förknippas till fest och ser det som en dålig sak visar mer på att utskotten marknadsför festerna väldigt bra.
SHV Events ska representera alla de events och arrangemang vi i SHV håller i. Som sagt håller jag på med att försöka samla in alla fester, föreläsningar, och mässor så att vi får ett kalendarie dit studenten kan gå in och titta på vad som händer härnäst.
Vi vill kunna kvalitetssäkra vår organisation ytterligare och i mitt jobb som evenemangsansvarig så kommer jag också försöka tillsammans med er jobba fram checklistor för olika typer av arrangemang som alltid ska användas, så den nye medlemmen kan genomföra ett event lika väl som den erfarne. Tillsammans blir vi bättre och det är något vi måste visa ut mot våra finansiärer, utställare och högskolan. Vi behöver en fungerande dokumentation.

Jag kan absolut tänka mig att kolla affischer om ni vill det, men det bästa är ju att vi skapar ett dokument som beskriver vilka riktlinjer som finns så att det blir "rätt" från början.

Vi vill att alla ska vara en del av SHV events så att det inte blir utskotten för sig, DeCore för sig och personalen för sig. SHV Event är det forum som alla events ska gå igenom och anmälas in till.

UTVECKLING AV DEN GRAFISKA MANUALEN

Så vad tar vi med oss nu? Hur går man vidare?
För varje del av SHV som har ett eget formspråk, egen logotyp (InWest, Inslussningen, DeCore, SHV), bör det finnas en grafisk manual (eller iallafall ett komplement till SHVs) som beskriver hur dessa ska användas. Dokumentation är extra viktigt i vår organisation då vi förnyas ca var tredje år.

På vår att göra lista just nu står:
- Vi kollar på andra alternativ till placering och storlek av logotyper
- Hur förhåller sig DeCore till SHV Event?
- Allmänna riktlinjer för att hitta en god balans och inte "döda kreativiteten"

Missar vi något? Har du något vi borde lägga till på listan?
Svara med citat
Gammal 2010-08-12, 22:09
Kattens avatar
Katten Katten är inte uppkopplad
Finansdirecteur, Phestverket

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Ni bör vara aktsamma när ni gör mallar som man kan använda. Jag vet ju självklart inte hur hårt ni tänkt att dra det men detta är bara mina åsikter om det hela. Marcus skrev nånstans här i tråden (orkar inte leta fram det) att mallar kan finnas för de utskott som inte har möjlighet att arbeta fram egna affischer, och ska vara frivilligt att använda. Bara för att ta ett exempel så har VästSex i mitt tycke haft utomordentligt tjusiga affischer under det gångna året. Så även t.ex. fienden med sin beach-tema affisch.

Ge hellre folk fria händer att vara kreativa istället för att komma på massa regler och riktlinjer som ska följas hela tiden. Dock håller jag SJÄLVKLART med om att DeCore loggan alltid ska finnas med vilket utskott det än är som arrangerar festen. Men varför bestämma saker som storlek och placering m.m. Ni skriver själva att ni inte är ute efter att döda folks kreativitet, men jag tycker att hela den här diskussionen är ett första steg till att göra just det.

Bara min lilla åsikt.

Ekonomiansvarig och Köksmästare - VästSex 10/11
Sexmästerist - VästSex VT10-
Sexslav - VästSex HT09

Vice ordförande och informationsansvarig - VästEko 09/10
Überphadder/kapten VästEko - Inslussningen 2009
Ledamot och informationsansvarig - VästEko 08/09

Finansdirecteur - Phestverket 09/10

LoB asp - Chalmers

"ISMK!!" - Established at Tjällossningen 2009
Svara med citat
Gammal 2010-08-12, 23:47
kajsas avatar
Personalvetare

Standard

Återigen så undrar jag varför en manual krävs, ska ni skapa en för Inslussningen och InWest också. Verkar som om ni bara är ute efter att det ska finnas riktlinjer överallt, det kommer sluta med att allt behöver en manual, varför ska allt vara bestämt till punkt och pricka? Om det dyker upp något som SHV inte anser passar in och de inte vill stå för så tror jag att om man bara är rak och ärlig så anpassar folk sig. Att sätta bestämmelser efter bestämmelser gör det bara tråkigt, till slut kommer vi inte behöva tänka själva, utan bara göra, och hur kul blir det??
Svara med citat
Gammal 2010-08-13, 00:22
Ernsts avatar
Ernst Ernst är inte uppkopplad
Underrättelsedirecteur, Phestverket

Reg.datum: Jun 2006
Skicka ett meddelande via ICQ till Ernst Skicka ett meddelande via MSN till Ernst Skicka ett meddelande via Skype till Ernst
Standard

Att göra en affischmall i den grafiska manualen kanske är lite overkill. Men den del av manualen som tar upp vilka färger och fonter som skall användas, samt placering av texten i själva loggan är viktig.

Att loggan alltid ser likadan ut, är en förutsättning för att varumärket alltid skall kännas igen. Sen kan jag hålla med om att affischen kan få se ut hur som helst, bara DeCore-loggan finns med i rimlig storlek och korrekt återgivning.

Mitt förslag, gör om manualen så den enbart handlar om hur loggan skall återges och stryk delen om hur affischer eller profilkläder måste se ut. Även om det överallt står "exempel på affisch" osv så kommer folk hänga upp sig på den delen.

Underrättelsedirecteur, Phestverket - 09/10
Sekreterare, WYSIWYG - sommaren 09
Ordförande (tjockast), WYSIWYG - 08/09
Suppleant, Kårstyrelsen - 08/09
Ledamot, VästSex - VT08
Ledamot, WYSIWYG - 07/08
Öhlchef, VästSex - HT07
Skattmästare, VästSex - VT07
Sexslav, VästSex - HT06
Årets Nolla - 2006

Senast redigerad av Ernst den 2010-08-13 klockan 00:24.
Svara med citat
Gammal 2010-08-13, 03:56
Pallvids avatar

Standard

Nu får ni ha visst överseende med ett trött huvud och slinkriga fingrar...

Citat:
Att göra en affischmall i den grafiska manualen kanske är lite overkill. Men den del av manualen som tar upp vilka färger och fonter som skall användas, samt placering av texten i själva loggan är viktig.
Det är ju bara ett förslag på hur det skulle kunna se ut. Att göra en mall som man kan använda om man vill är väl inte allt för dumt? Jag vet flera som sprungit förbi och inte riktigt vetat hur de skall göra och det har ibland (nu var det visserligen ett tag sedan) slutat med ett vitt A3 papper med Arial på. Inte jätte snyggt. Då kan de vara skönt med en fallback om du är med på vad jag menar. Sedan har det skötts gott och väl det senaste året - men en dag kanske alla "affisch-människor" (om man kan kalla dem för det) försvinner och då står man där med det fina A3-pappret igen.

Citat:
Att loggan alltid ser likadan ut, är en förutsättning för att varumärket alltid skall kännas igen. Sen kan jag hålla med om att affischen kan få se ut hur som helst, bara DeCore-loggan finns med i rimlig storlek och korrekt återgivning.

Mitt förslag, gör om manualen så den enbart handlar om hur loggan skall återges och stryk delen om hur affischer eller profilkläder måste se ut. Även om det överallt står "exempel på affisch" osv så kommer folk hänga upp sig på den delen.
Det är de banorna vi är inne på med Ernst Great minds think alike helt enkelt. Manualen som presenterades nedan bygger i grunden på den som skapades för SHV och av rent "kreativa" skäl fylldes alla delar för att kunna presentera hur allt skulle kunna se ut om man gick fullt ut.

Att folk verkar hänga upp sig på affischförslag och profilkläder är det ingen frågan om saken. Dock som jag skrev ovan är det alltid kul att se hur ett helt genomgående koncept kan se ut och märkbart är ju att det sporrar till diskussion vilket är grymt kul! (tråkigt bara att intresset inte var lika stort för SHV:s).

Citat:
Återigen så undrar jag varför en manual krävs, ska ni skapa en för Inslussningen och InWest också. Verkar som om ni bara är ute efter att det ska finnas riktlinjer överallt, det kommer sluta med att allt behöver en manual, varför ska allt vara bestämt till punkt och pricka? Om det dyker upp något som SHV inte anser passar in och de inte vill stå för så tror jag att om man bara är rak och ärlig så anpassar folk sig. Att sätta bestämmelser efter bestämmelser gör det bara tråkigt, till slut kommer vi inte behöva tänka själva, utan bara göra, och hur kul blir det??
I min mening ja (MEN - fort följer! ), både för InWest och Inslussnigen, och hänvisar tillbaka till det Elin skrev i tidigare inlägg om.

"Som en del av er redan listat ut så behöver större återkommande events som InWest, Inslussningen och vissa phester egna logotyper som man kan känna igen. Detta är inte bara för studenterna utan också för att finansiärer och utställare ska känna igen eventet och fortsätta vilja pytsa in mer pengar."

Om en manual behövs eller inte bestäms av utsträckningen på riktlinjerna för det som är runtomkring. I all sin enkelhet handlar det om att samla det grafiska formspråket på ett ställe så att man enkelt kan se över det och har någonting att se över.

MEN: Hur omfattande dessa riktlinjer kommer vara diskuteras ju nu - i min mening kommer de framöver presenteras som bilagor till SHV:s grafiska profil och inte helt egna manualer. Dessa kommer alltså bara presentera det mest grundläggande formspråket som finns samlat för dem, grundläggande riktlinjer kring färger i logotyp, typsnitt (för ev. foldrar för InWest/Inslussningen) och eventuellt något annat.

För att förtydliga ytterligare en gång tog vi fram manualen för att visa hur konceptet skulle kunna vara i sin helhet (där av kläder, förslag på affischer etc.). Vi har sedan innan redan tagit åt oss av diskussionen och vet med oss att manualen i sin helhet inte fungerar eller behövs.

Sedan kan jag både hålla med och inte hålla med om att riktlinjer kan vara bra och dåliga. I viss mening är hämmande men stoppar samtidigt att man kommer allt för långt ifrån redan från början samt att man vet vad man har på bordet? Eller har jag helt fel här? Tror definitiv inte att vi kommer komma så långt att vi skall ha manualer som bestämmer allt till punkt och pricka. Då har nog våra tankar och intentioner formulerats eller missuppfattats lite väl konstigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Katten Visa inlägg
Ni bör vara aktsamma när ni gör mallar som man kan använda. Jag vet ju självklart inte hur hårt ni tänkt att dra det men detta är bara mina åsikter om det hela.
Syftar du på affischmallar: tas dessa bara fram för att det skall finnas någonting att använda om man själv inte har tid/kunskap/inspiration eller liknande för att kunna använda en sådan. Den kommer alltså vara frivillig att använda.

Syftar du på manualen i sig: Självklart skall man vara försiktig med hur hårt tyglarna dras. Som jag skrev ovanför togs konceptet som presenteras nedan/ovanför (beroende på inställningar här på forumet ) för att visa helheten och texten är långt från genomarbetad. Vi är väl medvetna om att man inte kan dra det hur långt som helst - dock vill jag förtydliga: vi (jag och Elin) presenterar bara ett förslag och det är NI som bestämmer hur det slutligen blir. Det är därför vi har den här diskussionen och engagemanget är denna gång stort - vi har alltså mycket ändringar som kan göras.

Citat:
Ursprungligen postat av Katten Visa inlägg
Ge hellre folk fria händer att vara kreativa istället för att komma på massa regler och riktlinjer som ska följas hela tiden. Dock håller jag SJÄLVKLART med om att DeCore loggan alltid ska finnas med vilket utskott det än är som arrangerar festen. Men varför bestämma saker som storlek och placering m.m. Ni skriver själva att ni inte är ute efter att döda folks kreativitet, men jag tycker att hela den här diskussionen är ett första steg till att göra just det.
Detta spåret är vi redan inne på och som vi skrev bär vi med oss detta från föregående inlägg tills vi vaskar fram ett nytt förslag. Varför man dock skulle vilja ha storleksbestämmelser för logotyperna skulle vara att motverka scenariot: VästEkos logotyp över hela affischen, SHV:s längst ner i lilla hörnet knappt synlig mot konstig bakgrund. Så att studenter som inte känner igen VästEkos logotyp missar att det händer någonting på DeCore. Eller liknande scensario. Här räcker det kanske med att skriva "DeCores logotyp skall synas på ett tydligt sätt så att det framkommer.. bla bla.." eller något i den stilen?

Västeko:

Västsex:

www.cutcopypaste.se

Senast redigerad av Pallvid den 2010-08-13 klockan 04:50.
Svara med citat
Gammal 2010-08-13, 04:07
Pallvids avatar

Standard

Först ett förtydligande: Förslaget togs fram för att visa helheten av hur konceptet skulle kunna se ut och riktlinjerna var mer eller mindre någonting som hängde med från SHV:s manual. Dvs. inte fullt anpassade för den miljö som DeCore bedrivs i och skall bl.a. ses över ett extra varv.

Sedan (om jag tolkat vissa inlägg rätt) finns det ingen anledning att tro att jag och Elin har någon slutgiltig beslutanderätt i frågan utan vi på vår fritid tagit fram ett förslag på hur det skulle kunna se ut och lyssnar nu på hur ni tycker att vi i helhet skall förhålla oss till det.

Om man nu för en sekund glömmer allt vad riktlinjer för storlekar och placering av logotyp heter (ett nytt förslag skall vaskas fram):

Hur tycker ni i övrigt att det ser ut? Är logotypen och formspråket kring den någonting att ha? Hiss eller Diss?

Övriga diskussioner blir nästan lite onödiga utan att först ha konstaterat det.

Västeko:

Västsex:

www.cutcopypaste.se

Senast redigerad av Pallvid den 2010-08-13 klockan 04:25.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta