SHV's Forum  

Gå tillbaka   SHV's Forum > Nyheter & Diskussion > Debatt - just nu!

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-02-20, 22:50
Slobbo
Guest

Standard Hur vill du bli betygsatt??

Jag sitter i många diskussioner om vilket betygssystem som skall införas på skolan.

Hur många betygssteg vill du ha? Kom gärna med förslag. Säg vad du har för betygskala idag och vilken skala du skulle vilja ha.
Om du inte vill prata om specifika fall... så argumentera gärna för eller emot att ha en större betygsskala. Hur många steg är rimligt.
Kan kommentera att i Portugal har man 17 (!!!!) betygssteg!

Senast redigerad av Slobbo den 2006-02-20 klockan 23:02.
Svara med citat
Gammal 2006-02-21, 07:14
Torskos avatar
Torsko Torsko är inte uppkopplad
WYSIWYG 0wnZ j00!

Reg.datum: May 2004
Skicka ett meddelande via ICQ till Torsko
Standard

Jag vill absolut inte ha större betygskala än vad det är idag. Vi har i regel U G VG på våra kurser och det räcker absolut. Det har blivit sån betygshets så man undrar om det är betygen eller kunskapen som fått prioritet i dagens skolor.
The man asks "Are you an engineer?"
"Indeed, how do you know?" she asks
He replies "Well, you gave me a technically perfect answer, but I don't have a clue what to do with your information and I still have no idea where I am. In all honesty, you didn't help me at all and you cost me a lot of my valuable time"
"So, you must be a manager" says the woman.
"Indeed, how do you know?" he asks.
"Well, you don't know where you are, nor where you have to go. A large mass of air brought you where you are now. You made a promise, while you didn't have the slightest idea how to honour it and you expect that the people below you solve your problems. Fact is, you are in exactly the same situation as you were 5 minutes ago, but now it's my fault!"
Svara med citat
Gammal 2006-02-21, 09:52
Murfs avatar
Murf Murf är inte uppkopplad
Slentrianpostare...

Reg.datum: Sep 2005
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Torsko
Det har blivit sån betygshets så man undrar om det är betygen eller kunskapen som fått prioritet i dagens skolor.
Kvotering av betyg suz. Man ska få det betyget man är värd inte det betyg andra är värda.

Jupp.
Fast fler steg = BORDE vara lättare för arbetsgivare att sålla men det ger seriöst mycket merarbete till lärare och det verkar ju inte precis som att de har hur mycket tid som helst över(men de får väl få övertid) bättre att lägga den tiden på föreläsningsmaterial.

Edit. Sorry.... BORDE vara lättare. sedan att ingen i verkligheten bryr sig ja det är inte mitt fel
(suz is teh new sux which is the old sucks)

Senast redigerad av Murf den 2006-02-21 klockan 14:37.
Svara med citat
Gammal 2006-02-21, 10:03
Torskos avatar
Torsko Torsko är inte uppkopplad
WYSIWYG 0wnZ j00!

Reg.datum: May 2004
Skicka ett meddelande via ICQ till Torsko
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Murf
Jupp.
Fast fler steg = lättare för arbetsgivare att sålla....
Jag har svårt att tänka mig att arbetsgivare tittar så pass mycket på betygen du får att det spelar någon roll om vi har tre eller 17 betygssteg.
The man asks "Are you an engineer?"
"Indeed, how do you know?" she asks
He replies "Well, you gave me a technically perfect answer, but I don't have a clue what to do with your information and I still have no idea where I am. In all honesty, you didn't help me at all and you cost me a lot of my valuable time"
"So, you must be a manager" says the woman.
"Indeed, how do you know?" he asks.
"Well, you don't know where you are, nor where you have to go. A large mass of air brought you where you are now. You made a promise, while you didn't have the slightest idea how to honour it and you expect that the people below you solve your problems. Fact is, you are in exactly the same situation as you were 5 minutes ago, but now it's my fault!"
Svara med citat
Gammal 2006-02-21, 10:22
Nillas avatar
Nilla Nilla är inte uppkopplad
The Breakfast Club

Reg.datum: Sep 2004
Skicka ett meddelande via ICQ till Nilla
Standard

Jag håller med Torsko, jag tvivlar på att arbetsgivarna sitter och lusläser våra betyg när vi sen kommer söka arbete. I mitt tidigare arbetsliv så har jag vart både på arbetsgivar och arbetstagarsidan, och när jag anställde folk så kollade jag aldrig på betygen i sig, utan bara så att de hade godkänt i sina kurser. När jag själv blev anställd så kollade de bara att jag hade betyg och att jag var godkänd, inte vad jag hade för betyg.

Jag tycker att man bara skall ha G eller U. Det är en sån betygshets och betygssträvan som det är nu.
Gammal 2006-02-21, 10:25
zmurfs avatar
zmurf zmurf är inte uppkopplad
WYSIWYG 0wnZ j00!

Skicka ett meddelande via ICQ till zmurf Skicka ett meddelande via Skype till zmurf
Standard

Fler steg leder till mkt besvär... allt ifrån administration till målkrav för varje steg. Vi måste ju, precis som Murf skrev, tänka på de stackars lärare som ska sätta betygen oxå ....

Jag var stark motståndare till övergången från 1-5 betyg till u-g-vg betyg.. men numera känner jag helt tvärtom... det är mkt enklare att veta vad man ska göra för att uppnå varje betygskreterie i det systemet vi har nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Murf
Jupp.
Fast fler steg = lättare för arbetsgivare att sålla men det ger seriöst mycket merarbete till lärare och det verkar ju inte precis som att de har hur mycket tid som helst över(men de får väl få övertid) bättre att lägga den tiden på föreläsningsmaterial
Vad det gäller arbetsgivare så har jag haft turen att kunna träffa MASSOR av mellanchefer (som ofta är ansvariga att göra anställningar) i mitt förra arbete... och alltid när man kommer in på hur de anställer så har betyg inte speciellt mkt med saken att göra. I de allra flesta fallen tar de bara de som har rätt kompetens till intervju... sedan avgör personlighet och personkemi.
Gammal 2006-02-21, 14:42
Murfs avatar
Murf Murf är inte uppkopplad
Slentrianpostare...

Standard

Tack för de insikterna.
Jag är inte så gammal så jag tror fortfarande på att betyg faktiskt betyder något. (vilket de uppenbarligen inte gör)
isf kan vi lika gärna gå över till betygsgraderna u och g samt helt enkelt höja kraven för G. det kommer att ge att ett godkännt betyg är värt mer än det är idag.
(Förövrigt: Nu känner jag mig _mycket_ motiverad till att studera inför tentor.)
Gammal 2006-02-21, 18:08
GHaKKs avatar
GHaKK GHaKK är inte uppkopplad
Logistikdirecteur, Phestverket

Reg.datum: Sep 2003
Skicka ett meddelande via ICQ till GHaKK Skicka ett meddelande via MSN till GHaKK
Standard

tjötet om bytande av betygsystem kom till för att underlätta dels utlandsstudier samt göra det lättare förö utländska företag att avgöra vad för slags kompetens en person har..

jag är väldigt kluven i den här frågan eftersom jag tycker att 3 betygsteg är på tok för lite eftersom man inte får samma "uppmuntran" att bli bättre när stegen är så stora. dessutom så tycker jag att ett gemensamt betygsystem över hela europa skulle underlätta väldeliga om man vill läsa sina utlandstudier i eu vill säga..

För jag är kung av ett sobert kaos......
K-K-Kom ihåg att du aldrig får snyta dig i mattan
en del har jättemucke musklar och dom är jättestarka, en del har nästan inga muskler alls och dom är jättestarka ändå..
Tell me am I Gandalf before I decide to speak with you
Svara med citat
Gammal 2006-02-21, 22:27
Valrosss avatar
Valross Valross är inte uppkopplad
Nybörjarpostare...

Reg.datum: May 2005
Skicka ett meddelande via ICQ till Valross Skicka ett meddelande via AIM till Valross Skicka ett meddelande via MSN till Valross Skicka ett meddelande via Yahoo till Valross
Standard

Vill bara inlägga med att det aktuella 7-gradiga "betygsystemet" ECTS inte är ett betygsystem, utan ett överföringssystem för enklare jämförelse mellan olika system. (European Credit Transfer System). Tanken med den utbildningsreformen som kallas bolognaprocessen är inte att göra allt lika dant över allt (likriktning), utan att göra allt tydbart och begripligt (transparent). Sen har det ändå på sina håll implementerats olika typer av betygsystem som är samma eller liknande, och det jag är sur på är att ECTS-betygen inte används i Sverige på det sättet som de ursprungligen var tänkta att användas, och än värre är att de flesta svenska lärosätenna använder dem på ett sätt som blir missvisande när folk försöker tolka betygen ute i världen.

Jag är personligen lite kluven om hur många steg som borde finnas, men jag ställer mig tveksam till mer än U/G för kurser på grundnivå.
Högskolestyrelsen 08 (Skövde)
...och sen pluggar jag visst till Biståndsingenjör också. (I Skövde.)

Senast redigerad av Valross den 2006-02-21 klockan 22:42.
Svara med citat
Gammal 2006-02-21, 22:32
zmurfs avatar
zmurf zmurf är inte uppkopplad
WYSIWYG 0wnZ j00!

Skicka ett meddelande via ICQ till zmurf Skicka ett meddelande via Skype till zmurf
Standard

ett gemensamt betygsystem i hela EU är en bra ide... men tänk vilket h*****e att få alla liknade kurset att ha ungfär samma betygskreterie på alla högskolor i hela EU.

Man skulle antagligen få ha specifika högskoleprogram bara för att utbilda dem som ska kvalitetssäkra alla utbildningarna och se till att allt är i förhållande till varandra...

Som med många andra fina ideer så faller även denna på att administrationen blir större än själva produkten...
Gammal 2006-02-21, 22:58
Valrosss avatar
Nybörjarpostare...

Skicka ett meddelande via ICQ till Valross Skicka ett meddelande via AIM till Valross Skicka ett meddelande via MSN till Valross Skicka ett meddelande via Yahoo till Valross
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av zmurf
ett gemensamt betygsystem i hela EU är en bra ide... men tänk vilket h*****e att få alla liknade kurset att ha ungfär samma betygskreterie på alla högskolor i hela EU.
Tanken är att det ska finnas dokumenterat vad som krävs för de olika betygen, tanken är inte att grundkurs i matte för ingenjörer ska ha samma krav i de deltagande länderna. Tanken är att det utan större besvär ska gå att läsa sig till vad studenten egentligen har lärt sig (vilka krav som gäller på just här) på grundkursen i matte i t.ex. Ungern.
Svara med citat
Gammal 2006-02-22, 10:21
Slobbo
Guest

Standard

Jag tog inte upp denna tråden för att diskutera bologna men det kanske är svårt.

Precis som Valross säger så handlar betygsystemet om att skapa transparens i systemet i hela europa. Frågan handlar då om att öka mobiliteten av studenter genom att arbetsgivaren vet vad man kan när man söker jobb i ett annat land.

ECTS-systemet är , som Valross också säger, ett system att kunna jämföra betyg i olika länder. Man arbetar nu på Högskolan Väst med att på något sätt göra om sina betyg så att dom lättare kan transponeras till ECTS. Jag tänkter inte ta upp allt om hur tankarna går just nu. Jag söker dock kommentarer på hur ni ser på betygsskalan som finns. Kan dock lägga in att ECTS skalan betår av 7 steg Fx F E D C B A där F OCH Fx är underkänt.

Fortsätt nu att diskutera betygsskalor så kommer snart mer information om vad Bologna är.

Senast redigerad av Slobbo den 2006-02-22 klockan 10:22.
Svara med citat
Gammal 2006-02-22, 10:41
Professorns avatar
Professorn Professorn är inte uppkopplad
Postare med skrivkramp...

Reg.datum: Apr 2002
Skicka ett meddelande via ICQ till Professorn Skicka ett meddelande via Skype till Professorn
Standard

varför 2 olika underkänt?
du läser just nu en pissgul text...
Svara med citat
Gammal 2006-02-22, 16:14
Gnabs avatar
Gnab Gnab är inte uppkopplad
Sexmästerist, VästSex.

Reg.datum: Nov 2002
Skicka ett meddelande via ICQ till Gnab Skicka ett meddelande via MSN till Gnab
Standard

Underkänt och underkänt så in i helvete
Gammal 2006-02-22, 20:21
Lottsters avatar
Lottster Lottster är inte uppkopplad
Slentrianpostare...

Reg.datum: Jan 2005
Skicka ett meddelande via ICQ till Lottster Skicka ett meddelande via MSN till Lottster
Cool

precis, typ underkänt, men jobba lite pucko så kan vi lösa ett godkänt och underkänt, dethär var så värdelöst att du inte har en suck att klara det....
Vågar du tro på ett högshus av trä?
Svara med citat
Gammal 2006-02-23, 02:05
Valrosss avatar
Nybörjarpostare...

Standard

Jag tycker iofs inte att man helt ska förkasta relativa betyg, de har faktiskt sin charm de med. Det är ju faktiskt allmänt accepterade på bland annat högskoleprovet. Relativa betyg är inte (ur rättvisesynpunkt) helt tokigt om man har en tillräckligt stor studentgrupp att sätta betyg på. Dock kan ju nämnas att man kan vara lite mer kritisk vilken den pedagogiska signalen blir om man i praktiken får sänkt betyg om man hjälper eller samarbetar med sina kurskamrater.
Svara med citat
Gammal 2006-02-23, 10:17
NVs avatar
NV NV är inte uppkopplad
Turnip

Skicka ett meddelande via ICQ till NV Skicka ett meddelande via MSN till NV Skicka ett meddelande via Skype till NV
Standard

Jag förstår över huvud taget inte vad du menar Valross. Förutom den sista biten som stämmer bra.
Men relativ betygskala suX. Oberoende vad du får för betyg så vet fortfarande arbetsgivaren inte hur mycket du kan, han vet uteslutande hur bra du är relativt till de andra i gruppen i den klassen du gick. Om det då är så att vi har 100 personer som enligt en icke relativ skala bara knapt når till G så måste ändå en viss procent av dem få högsta betyg och en viss del av dem underkänt. Trotts att de i stort sett kan exact samma sak. Relativ betygskala saknar all vett och reson. En liten fördel med ECTS är att det inte är inräknat att någon måste ha underkänt. (Något jag har för mig inte var sant för det svenska betygsystemet tidigare, men jag är osäker.)
Med en fasst betygskala istället så kan du få en exact värdemätning på kunskapen hos någon (okey det finns andra saker som skapar osäkerhet, men ur en rent teoretisk synvinkel).
Så relativ vs fasst betygskala handlar alltså om man tycker någons kunskap är viktig eller hur han står sig i jämförelse med andra (och då en VÄLDIGT liten grupp.)

Jag är nöjd med min betygskala U, G, VG. Det kanske kan behövas ett MVG om man faktiskt kan 95+% av allt man ska kunna.

PS. ECTS är en dålig implementation av en bra idé, och det Högskolans Västs sätt att implementera det därpå är ännu sämre. DS.

Senast redigerad av NV den 2006-02-23 klockan 10:21.
Svara med citat
Gammal 2006-02-23, 15:30
Valrosss avatar
Nybörjarpostare...

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av NV
Oberoende vad du får för betyg så vet fortfarande arbetsgivaren inte hur mycket du kan, han vet uteslutande hur bra du är relativt till de andra i gruppen i den klassen du gick. Om det då är så att vi har 100 personer som enligt en icke relativ skala bara knapt når till G så måste ändå en viss procent av dem få högsta betyg och en viss del av dem underkänt.
Nu är det ju iofs så att det är sisådär 150 000 människor varje år som gör högskoleprovet, och på en så stor population anses det funka rätt bra. Även om högskolan inte kanske vet var gränsen går på vilka som har tillräcklig kunskap i ämnet, så är ju chansen att fånga dem som kan mest ganska stor med en sån här metod. Detta är som jag ser det applicerbart när du ska söka vidare till något där det är väldigt många sökande, och ganska många som ska tas in. Det här skiljer sig rätt mycket från den vanliga situationen då en arbetsgivare har en intevju och liknande. Då är det i allmänhet bara interessant att veta om personen har tillräckliga kunskaper, det viktiga är oftast andra egenskaper såsom personlighet, samarbetsvilja osv...
Svara med citat
Gammal 2006-02-24, 00:42
NVs avatar
NV NV är inte uppkopplad
Turnip

Skicka ett meddelande via ICQ till NV Skicka ett meddelande via MSN till NV Skicka ett meddelande via Skype till NV
Standard

Högskoleprovet är en väldigt speciell situation. Det är i stort sett enda tillfället jag kan tänka mig det ger en rättvis bild, och där är även betyget tillrättalagt för sitt syfte; Att ge folk en chans att komma in på en högskola. Den handlar alltså inte på samma sätt om att berätta exacta kunskaper utan endast att värdera just hur bra du är i förhållande till andra. Hur detta sedan används kan ju diskuteras (dvs intagningen till högskolan på de premisserna). Men jag tror det är att missa poängen med tråden.

Så betyg är i stort sett onödigt menar du, vi har endast behov av U och G? Jag har inga kunskaper av din erfarenhet och bakgrund (förutom att du rakade av dig skägget för en del pengar och snarkade förvånansvärt lite när du var onykter) men jag tror tyvärr inte riktigt på att de inte tittar på betyg. Självklart är det andra saker som är viktiga, allt från hur mycket du svettades under intervjun till vad ditt efternamn är. Men självklart kommer arbetsgivaren ta den som har bässt betyg när de andra sakerna står ganska likvärdigt mot varandra. Bara för att något inte är det första man tänker eller tittar på gör det inte mindre viktigt.

Det finns ett problem med gradering dock. Hur många grader? Om man har för många grader så riskerar det att bli för mycket lotto. Det hänger för mycket på smådetalje, vilken fråga som kom på tentan istället för en annan. Har han för få så försvinner hela syftet med att ha gradering då det bara blir några få stora fack av folk.

Jaja, ower and out.
Gammal 2006-02-24, 15:15
Slobbo
Guest

Standard

Att öka antalet steg blir precis som Niklas säger att man går in på detaljer. Att ha hundra kryssfrågor på en tenta istället så får man i betyg så många rätt som man hade på tentan... då är man tillbaka i att man inte har en aning om vad man kan när man tentat... Så, hur många steg kan en betygsskala innehålla utan att man ramlar ner i en "lottning" eller att man tappar bort vad som är skillnad på det ena och andra betyget. Vart kan man lägga tydliga gränser mellan ett och ett annat betyg?
Svara med citat
Gammal 2006-02-24, 16:16
Valrosss avatar
Nybörjarpostare...

Standard

Jag har ingen koll på din bakgrund heller, men jag är övertygad om att mina sömnapnéer eller mitt skägg inte har något med saken att göra. Om något skulle vara relevant så är det möjligen att jag inte är student på HV utan HS, frågan var ju vad som skulle vara hos er och inte hos oss.

Citat:
Ursprungligen postat av NV
Har han för få så försvinner hela syftet med att ha gradering då det bara blir några få stora fack av folk.
Där är en av mina poänger. Som jag ser det så finns det två kategorier av sökande, behöriga och icke behöriga. I arbetslivet löser man detta i allmänhet genom att ha folk som kollar igenom ansökningarna och tar dem med lämplig tidigare efrarenhet och/eller lämplig personlighet. I akademiska samanhang är det klurigare, men det finns system. Nu vet jag inte exakt hur det ser ut hos er, men läs igenom antagningsordningen från nått lärosäte, de brukar se liknande ut.

Senast redigerad av Valross den 2006-02-24 klockan 16:18.
Svara med citat
Gammal 2006-02-25, 09:29
NVs avatar
NV NV är inte uppkopplad
Turnip

Standard

Om det bara ska finnas behöriga och ickebehöirga borde man ställa betydligt högre krav på att bli behörig alternativt skala av kurserna. Som det är idag så brukar man kunna ungefär 50-60% av kursens innehåll för att få G och 75%+ för VG. Om man behåller G-nivå men tar bort VG så kommer man ha kvar en variation i kunskap men utan att erkänna det. Alltså behöver man ta bort variationen, så antingen kapar man kurser vid 50% och kräver 100% rätt. Notera att detta är teori, och inte ett förslag till faktiskt implementation.
Så du menar att om de har två personer som käns båda lämpade men den ena har högre betyg. Då är det inte en fördel för den med högre betyg?

Sedan behövs det fler nivåer från grundskolan/gymnasiet eftersom antagning till högskolan är helt baserad på betyg och inte någon personkemi.
Ang. antagning i "akademiska samanhang", jo jag borde nog läsa antagningsordningen.
Gammal 2006-02-25, 12:03
Valrosss avatar
Nybörjarpostare...

Standard

Att sätta U/G-gränsen är en konst (eller threshhold som termen heter internationellt), och förhoppningsvis kommer det bli enklare att sätta den inom en kort framtid när något börjar arbetas med som den här tråden inte handlar om.

Att det bara krävs 50% av kursens innehåll för att få godkänt är jag inte beredd att hålla med om i sak. Det finns sakert kurser där det stämmer, men även om det räcker med 50% rätt på tentan så behöver det absolut inte innebära att du har snappat upp 50% av kursen. Om tentan är lätt och det är 90% för G eller om tentan är jättesvår och det är 30% för G, så representerar knappast siffran mängden uppsnappad kunskap.

Angående variation i kunskap inom samma betyg så verkar vi ha olika synsätt. Jag menar att om man är godkänd så är man, vill man sticka ut mer än det, ta en svårare kurs och bli godkänd i den.
Svara med citat
Gammal 2006-02-27, 08:26
Alexzandra
Guest

Standard

Länk till vår studieadministrativa handbok (dvs. lokala antagningsordning).

http://www.hv.se/extra/pod/?module_i...2&aoindex=true
Svara med citat
Gammal 2006-02-27, 23:26
Lottsters avatar
Lottster Lottster är inte uppkopplad
Slentrianpostare...

Reg.datum: Jan 2005
Skicka ett meddelande via ICQ till Lottster Skicka ett meddelande via MSN till Lottster
Smile

Jag tycker att 3, 4, 5 e bra, men ja e ju tekniker så jag kanske inte får uttala mej i frågan =P
Att ha bara G och för den sakens skull höja kraven för G är en rabiat tanke som man genast borde lägga på ett "bra ställe" så den genast glöms bort, skall man höja gränsen för G så betyder det väl då att gränsen för G nu egentligen betyder att man inte kan vad man borde kunna? Hej o välkommen till högskolan väst, nu har vi skärpt betygränserna i trollhättan, uddevalla och vänserborg. alla som tidigare var godkända är leksaksingenjörer... BLÄ!

att ha betyg som bygger på vad de andra i kursen har fått är befängt, speciellt om man läser design, vi e 18 i klassen, de05 e 9 st.... behöver ja säga mer?

att ha g och vg känns sådär, iallfall i de ämnena då man anser sej vara bättre än vissa andra som oxå fick vg, därför e 3 4 5 braaa.... att bara ha g är iof görskönt i de ämena man inte e bra på eller orkar bry sej om, speciellt så man slipper all betygshets, fast att lära sej att låta bli att bli påverkad av det kanske är en del av att växa upp?

jaja, ha de!
Vågar du tro på ett högshus av trä?
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta