SHV's Forum  

Gå tillbaka   SHV's Forum > Nyheter & Diskussion > Studentforum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-12-06, 17:11
slaugthers avatar
slaugther slaugther är inte uppkopplad
SHV Immortal

Reg.datum: Aug 2002
Standard särbehandling==bra?

Efter att ha läst nuvarande skitviktigt där information om att målet om särbehandlng på uppsala universitet nu är uppe i högsta domstolen
I denna artikel reagerar jag över att SFS hävdar att man inte skall stänga dörren för positiv särbehandlig med motivationen att det är postivit för en mer jämnställd högskola och därmed ett mer jämnställt sverige.

Motsvarande argument hör jag med jämna mellanrum men jag har svårt att se hur s k positiv särbehandling skulle vara bättre eller annorlunda än s k negativ särbehandling(diskrimering) t ex att bara släppa in män i en förening för den positiva särbehandlingen drabbar alltid någon.

Vilka är argumenten för och emot särbehandling och när är det positiv och negativ särbehandling?
Svara med citat
Gammal 2006-12-06, 17:55
Torskos avatar
Torsko Torsko är inte uppkopplad
WYSIWYG 0wnZ j00!

Reg.datum: May 2004
Skicka ett meddelande via ICQ till Torsko
Standard

Jag förstår inte varför det alltid ska handla om att få så många olika typer av människor när det väl i slutändan handlar om vilka som är mest lämpade. Företagsvärlden är betydligt svårare att diskutera men det är inte det som diskussionen rör just nu. I skolvärlden är det förhållandevis enkelt att avgöra vem som är mest lämpad (läs. har kämpat mest för att få bra betyg) då vi har betyg som en inte alltför svårtolkad tröskel för intagning. Sen kan vi ju alltid diskutera betygssättningar och betygens syfte till förbannelse. Men låt oss ponera att betyg fungerar som en bra måttstock på lämplighet.

Då kan man ju i de fall som betygen inte duger som åtskiljare sträva efter jämna fördelningar över kön, etnicitet, o.s.v. för då finns det enligt mig ingen anledning till varför en enskild grupp ska prioriteras.

Slutligen om jag ska tolka det hela rätt så menas det antingen att vi ska ta in mindre kvalificerat folk på utbildningar för att få någon sorts fördelning eller att Uppsala Universitet diskriminerar vissa grupper. Är det så att de diskriminerar vissa grupper så är det absolut en rättsfråga och UU bör få en knäpp på näsan, är diskriminering inte fallet så är det ren och skär idioti att inte gå på kvalifikationer snarare än utseende eller kromosomer.

Mina fem cent....
The man asks "Are you an engineer?"
"Indeed, how do you know?" she asks
He replies "Well, you gave me a technically perfect answer, but I don't have a clue what to do with your information and I still have no idea where I am. In all honesty, you didn't help me at all and you cost me a lot of my valuable time"
"So, you must be a manager" says the woman.
"Indeed, how do you know?" he asks.
"Well, you don't know where you are, nor where you have to go. A large mass of air brought you where you are now. You made a promise, while you didn't have the slightest idea how to honour it and you expect that the people below you solve your problems. Fact is, you are in exactly the same situation as you were 5 minutes ago, but now it's my fault!"
Svara med citat
Gammal 2006-12-06, 18:35
aquablue
Guest

Standard

Särbehandling, positiv som negativ, är alltid diskriminering enligt mig. Man ska inte säga att någon står över någon annan p.g.a hundfärg, kön etc.

Diskriminering skall bekämpas oavsett vart den uppenbarar sig. Jag tycker det är oerhört stötande.
Svara med citat
Gammal 2006-12-06, 19:26
NVs avatar
NV NV är inte uppkopplad
Turnip

Reg.datum: Sep 2003
Skicka ett meddelande via ICQ till NV Skicka ett meddelande via MSN till NV Skicka ett meddelande via Skype till NV
Standard

Possetiv särbehandling handlar inte om att ta en mindre lämpad person till en post bara för att personen i fråga t ex har invandrarbakgrund. Det handlar om att i ett läge där man har två lika lämpliga personer ta den person som kommer från en underrepresenterad grupp.

Possetiv särbehandling har uppkommit eftersom det länge har varit en negativ särbehandling. Negativ särbehandling är när man har två eller flera lika lämpade men tar den i de läget som är mest lik en själv. Det handlar alltså om att en styrelse väljer in en man till när den redan är mansdominerad när det finns en lika lämpad kvinna.

Det förekommer säkert även ren diskriminering, dvs att man tar någon man vill ha trotts att det finns någon annan som är mer lämpad.

Med bakgrund av detta så är jag helt klart för positiv särbehandling.

Varför jag anser att vi behöver särbehandling är att vi är en gigantisk organisation och den är inte homoge. Vi har människor med invandrarbakgrund och vi har människor som har förfäder som bott i sverige i 10 000 år. Det finns både kvinnor och män och vi har en varierande ålder. Därtill finns det ytterligare saker som särskiljer oss som t ex religon.
Eftersom det så vitt jag vet inte finns något sätt att påvisa att vita män som är 50 är bättre på att styra än kvinnor som är 18 så vill jag gärna ge båda gruperna en chans. Men eftersom vi i dag har ett läge där majoriteten av de styrande posterna består av vita män så tycker jag det är självklart att vi ska försöka få in fler grupper.

Det ska dock betänkas att en anledning till varför vi fortfarande, så här 85 år efter att kvinnor fick rösträtt i sverige, är i den här situationen är att det är en ganska långsam process där varje person måste veta att möjligheten till att hamna i en styrande possition finns. Genom att särbehandla kan vi alltså i slutändan få ett öppnar samhälle där vi vågar ha manliga dagisfröknar och kvinliga högskolerektorer.
Gammal 2006-12-06, 19:33
NVs avatar
NV NV är inte uppkopplad
Turnip

Reg.datum: Sep 2003
Skicka ett meddelande via ICQ till NV Skicka ett meddelande via MSN till NV Skicka ett meddelande via Skype till NV
Standard

Kanske ska tillägga att det är den versionen av possetiv särbehandling som jag beskrev som jag tycker är bra. Att ta något för atribut som inte kommer vara nödvändiga i arbetsuppgiften direkt tycker jag inte är korekt.
Gammal 2006-12-06, 20:00
Torskos avatar
WYSIWYG 0wnZ j00!

Standard

Om man definierar positiv särbehandling som den process där man, vid samma kompetens/lämplighet, väljer den som mest främjar en etnisk och könsfördelning som liknar den som råder i sammanhanget (d.v.s. är det 50/50 kvinnor och män i företaget/landet/<sammanhanget> så ska det motsvaras i styrande poster/utbildning/o.s.v.) så tror jag nog att alla kan skriva under på det.

Men min fråga kvarstår fortfarande om vad det är som Uppsala Universitet har gjort sig skyldiga till? Det står i Skitviktigt att de vikt 30 av 300 platser till sökande med två utlandsfödda föräldrar. Motsvarar det läget i landet så är det inget direkt fel i det om man ska få en motsvarande fördelning på utbildningen (hur ska man annars veta hur många platser som ska tilldelas?). Felet skulle väl isåfall bestå av om de skiter i kompetensen och bara tillsätter platser för att fylla kvoten. Det dumma vore väl om det blev galenskap av alltihopa och helt plötsligt börjar vänsterhänta dragspelsbyggare kräva en kvot av platserna osv.....
Men jag tror nog att de flesta förstår vad jag menar även om jag meckar in lite ironi i det hela =)

Det är, som Niklas säger, en process som kommer ta tid. Problemet är att många vill att det ska ske över natten....
He replies "Well, you gave me a technically perfect answer, but I don't have a clue what to do with your information and I still have no idea where I am. In all honesty, you didn't help me at all and you cost me a lot of my valuable time"
"Well, you don't know where you are, nor where you have to go. A large mass of air brought you where you are now. You made a promise, while you didn't have the slightest idea how to honour it and you expect that the people below you solve your problems. Fact is, you are in exactly the same situation as you were 5 minutes ago, but now it's my fault!"
Svara med citat
Gammal 2006-12-06, 20:04
Torskos avatar
WYSIWYG 0wnZ j00!

Standard

Tillägg: Det intressanta vore att veta hur antagningsprocessen gick till vid UU under de åren som kvoteringen rådde....
Svara med citat
Gammal 2006-12-06, 21:42
aquablue
Guest

Standard

Om man tittar på situationen på UU där personer antogs till juristutbildningen trots att de hade lägre betyg än sina konkurrenter så tycker jag att det är ren diskriminering.

Samma sak så var det ett antal personer som gick vidare i urvalsprocessen till polishögskolan utan att de klarade svenskprovet. Att man tvingar vissa att klara ett antagningsprov medan ett fåtal utvalda kan misslyckas och ändå gå vidare är likaså enligt min mening diskriminering.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta