SHV's Forum  

Gå tillbaka   SHV's Forum > Underorganisationer > W.Y.S.I.W.Y.G.

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-02-13, 17:13
Bennys avatar
Benny Benny är inte uppkopplad
Postare med skrivkramp...

Reg.datum: Sep 2005
Standard Årets IT-Tjej

Microsoft kommer att utse årets IT-tjej. Mer information finner ni i mailkorrespondensen nedan. Ni ser också vad jag har tänkt svara dem, jag tycker nämligen inte att det är en särskilt god idé. Läs igenom och kommentera så jag får er, studenternas, åsikt ifrågan så att jag inte bara går på mina egna, högst personliga, principer och värderingar.

Hej!

Studentkåren vid Högskolan Väst vill inte medverka i den här utnämningen på något plan. Vi är emot att man har en specifik "tävling", eller vad man nu väljer att kalla det, enbart för kvinnor. Risken är att man nedvärderar kvinnors kunskaper genom att använda sig av den här typen av positiv särbehandling. Vi är övertygade om att kvinnorna på våra IT-utbildningar kan göra minst lika bra ifrån sig som männen och att de har lika stor chans att vinna en tävling för båda könen som männen har.

Nu tror jag ju inte att ni sitter och tänker att kvinnorna är i behov av en specifik tävling enbart på grund av att ni skulle anse att kvinnor generellt är sämre på IT än männen. Ni vill säkerligen uppmärksamma skickliga kvinnor inom området men risken är att kan få det negativa fokus jag beskrivit. Den här typen av positiv särbehandling hör enligt oss inte hemma i ett jämställt land som Sverige. Men tack för förfrågan, vi välkomnar er med öppna armar om ni bestämmer er för att göra något liknande för båda könen.

MVH
Benny Norén
Ordförande
Studentkåren vid Högskolan Väst

From: Oscar Klinglöf
Sent: Friday, February 13, 2009 2:38 PM
To: ordf@shv.hv.se
Subject: Årets IT-tjej, Microsoft

Hej Benny!

Skriver till dig med anledning av ett spännande samarbete vi gör tillsammans med Microsoft. Vi letar nu efter 2009 års ”IT-tjej” där vi vill premiera ambitiösa och driftiga tjejer som studerar på data-, systemvetar-, IT- och medieutbildningar. Möjlighet finns att antingen nominera sig själv eller någon annan som skulle kunna vara aktuell för priset. Det kan alltså likväl vara studenter som lärare, studievägledare eller arbetande vän som nominerar – huvudsaken är att den person som nomineras innefattas av de kriterier som finns för priset.
Vinnaren får förutom äran att bli en förebild för IT-tjejer, även ett resestipendium av Microsoft till en ännu hemlig ort. Syftet är att fördjupa sina kunskaper inom datateknik och bredda kontaktnätet.
Sista ansökningsdag är: 22/2
Min förhoppning är att du med hjälp av ditt nätverk kan hjälpa oss att skicka ut denna information till ditt nätverk av studenter och kanske har du redan nu någon i åtanke som just du vill nominera?
Länk för utskick:
http://www.campus.se/getdoc/28dd37a1-f27c-40c3-9ccd-01b469d12c9d/Ar-du-den-IT-tjej-som-Microsoft-soker-.aspx
Vi har också andra priser som ni gärna får ta del av:
www.universumglobal.com/aretsstudent
Vinnaren koras på Universum Awards på Berns i Stockholm den 26/3 och kommer att vara hedersgäst tillsammans med Microsoft. Även vid detta tillfälle finns det möjlighet för vinnaren att knyta kontakter då andra gäster består av över 300 HR-chefer och företagsledare från Sveriges ledande företag.
Återkom gärna till mig eller vår Nordiska Marknadschef Anna Mårselius om du skulle vilja ha mer information innan du skickar ut, eller vid eventuella frågor.
Anna Mårselius + 46 709 909 588, anna.marselius@universum.se
Vänliga hälsningar,
Oscar Klinglöf
Project Manager
Universum Communications
Svara med citat
Gammal 2009-02-15, 18:41
Gandalf the Golden
Guest

Standard

Började spontant att leta efter våran "Jämställdhetspolicy" som jag va övertygad om att vi hade men det kanske vi inte har... Hittade inget på hemsidan i alla fall. Min tanke var i alla fall att den i så fall kunde ge stöd åt dina åsikter så du slapp känna att det är ett personligt svar som du skriver. Inte heller "Åsiktsdokumentet" gav något här.

Jag håller helt med dig och ifall vi haft/har en policy som säger någonting om saken så tror jag att den hade backat upp dig. Bortsett från att jag ogillar uttrycket positiv särbehandling av rent språkliga orsaker så ät det samma ställningstagande som jag spontant skulle göra ifall jag inte hade haft något annat att gå på.

Edit: såg att det var WISIWYGs forumsdel nu, ursäkta ifall jag la mig i något jag inte va menad att göra.

Senast redigerad av Gandalf the Golden den 2009-02-15 klockan 18:44.
Svara med citat
Gammal 2009-02-15, 19:05
TinTins avatar
TinTin TinTin är inte uppkopplad
Generaldirecteur, Phestverket

Reg.datum: Sep 2007
Skicka ett meddelande via MSN till TinTin
Standard

Jag håller med Guldlock faktiskt! Bra Benny!
Generaldirecteur - Phestverket -09/10

Årets Infilitratör - Nollningen 07
Heders Monster
Låtsas Tjockis
Svara med citat
Gammal 2009-02-15, 22:29
nathalies avatar
nathalie nathalie är inte uppkopplad
Sexmästerist, VästSex.

Reg.datum: Sep 2007
Skicka ett meddelande via MSN till nathalie
Standard

tycker verkligen att vi ska visa att vi är negativa till positiv särbehandlig. Bra att någon visar att det inte hör hemma i det så kallade jämlika Sverige. Bra Benny!
Exmästerist: 09-
Man får vara som man är, om man inte blivit som man skulle...
Svara med citat
Gammal 2009-02-16, 00:14
Angelica
Guest

Standard

En jämställdhetspolicy skall finnas men vet inte vart. Eventuellt finns den med i handlingarna från något fum förra året. Jag hjälpte i alla fall Tommy att skriva en förra verksamhetsåret.
Svara med citat
Gammal 2009-02-16, 01:19
Gandalf the Golden
Guest

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Angelica Visa inlägg
En jämställdhetspolicy skall finnas men vet inte vart. Eventuellt finns den med i handlingarna från något fum förra året. Jag hjälpte i alla fall Tommy att skriva en förra verksamhetsåret.
Va det jag hade för mig. Leta upp den och kolla så vi inte går emot oss själva med ditt svar Benny. Som sagt tror jag inte detta, men ifall det är fallet kanske det är läge att ta den som propp på FUM?
Svara med citat
Gammal 2009-02-16, 11:45
Bennys avatar

Standard

Vi ska ju revidera våra styrhandlingar detta FUM. Hittar jag inget jämställdhetsdokument eller liknande har jag tänkt att lägga en propp om en sådan eller om ett tillägg i åsiktsdokumentet.

@ Patrik: Nej positiv särbehandling är ett underligt uttryck men det har blivit ett vedertaget begrepp så jag använder det tills vidare.
Svara med citat
Gammal 2009-02-16, 14:35
Gandalf the Golden
Guest

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Benny Visa inlägg
Vi ska ju revidera våra styrhandlingar detta FUM. Hittar jag inget jämställdhetsdokument eller liknande har jag tänkt att lägga en propp om en sådan eller om ett tillägg i åsiktsdokumentet.
Alla tiders!

Citat:
Ursprungligen postat av Benny Visa inlägg
@ Patrik: Nej positiv särbehandling är ett underligt uttryck men det har blivit ett vedertaget begrepp så jag använder det tills vidare.
Sant
Svara med citat
Gammal 2009-02-16, 23:00
Zahns avatar
Zahn Zahn är inte uppkopplad
The Breakfast Club

Reg.datum: Jul 2003
Skicka ett meddelande via ICQ till Zahn
Standard

bara en tanke...
så ni sätter er emot denna utmärkelse, pga jämställdhet... ok.

men har ni ägnat en tanke på att detta kom till en gång i tiden bl.a. för att lyfta fram tjejer/kvinnor som studerar data/it och därmed försöka att få tjejer mer intresserade av att STUDERA dessa ämnen.
pga just jämställdhetsfrågan i dessa kurser. med det menar jag det uppenbara att det är killr/män som är i majoritet i dessa ämnen (oftast).

jag vet att det inte nämns i mailet tyvärr.

men detta är min personliga åsikt.

"Meum est propositum in taberna mori." | "Don't cry over spilled milk, it could have been beer."
64 9E 3D 9D 61 87 55 90 5E 16 44 83 49 BE 80 7D

Senast redigerad av Zahn den 2009-02-16 klockan 23:13.
Svara med citat
Gammal 2009-02-16, 23:43
Lurks avatar
Lurk Lurk är inte uppkopplad
Sexmästerist, VästSex.

Reg.datum: Sep 2008
Skicka ett meddelande via MSN till Lurk
Standard

Vi säger väl ändå inte att vi är emot det, men ska det finnas ett pris för kvinnor borde det ur en jämställd synpunkt även finnas ett för en man.

Eller helt enkelt ett pris där bäste PERSON helt enkelt vinner..

menmen..
Gammal 2009-02-17, 00:01
Ernsts avatar
Ernst Ernst är inte uppkopplad
Underrättelsedirecteur, Phestverket

Reg.datum: Jun 2006
Skicka ett meddelande via ICQ till Ernst Skicka ett meddelande via MSN till Ernst Skicka ett meddelande via Skype till Ernst
Standard

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka än.

Håller med om att positiv särbehandling inte är jättebra och bör undvikas, men Hasse har ändå en poäng också. Fast det bästa vore kanske att ha ett pris för män och ett för kvinnor istället för att ha ett för bästa person oavsett kön. Eller jag vet inte...

Underrättelsedirecteur, Phestverket - 09/10
Sekreterare, WYSIWYG - sommaren 09
Ordförande (tjockast), WYSIWYG - 08/09
Suppleant, Kårstyrelsen - 08/09
Ledamot, VästSex - VT08
Ledamot, WYSIWYG - 07/08
Öhlchef, VästSex - HT07
Skattmästare, VästSex - VT07
Sexslav, VästSex - HT06
Årets Nolla - 2006
Svara med citat
Gammal 2009-02-17, 00:22
GHaKKs avatar
GHaKK GHaKK är inte uppkopplad
Logistikdirecteur, Phestverket

Reg.datum: Sep 2003
Skicka ett meddelande via ICQ till GHaKK Skicka ett meddelande via MSN till GHaKK
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Angelica Visa inlägg
jämställdhetspolicyn låg iaf på studie.socdatorn när jag lämnade över.. backupade dessutom på kårservern så den borde ligga där oxå..

För jag är kung av ett sobert kaos......
K-K-Kom ihåg att du aldrig får snyta dig i mattan
en del har jättemucke musklar och dom är jättestarka, en del har nästan inga muskler alls och dom är jättestarka ändå..
Tell me am I Gandalf before I decide to speak with you
Svara med citat
Gammal 2009-02-18, 22:28
Liifvs avatar
Liifv Liifv är inte uppkopplad
WYSIWYG 0wnZ j00!

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Läste precis ett av KS protokoll (protokoll 10, 2008-11-03) och det stod så här under övriga frågor:
"Vart är Jämställdhetspolicyn som Tommy skrev förra året? Finns i vårFUMIs handlingar."

Kollade under FUM men fanns inte med där. Om detta nu hjälpte nått vill säga
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today. James Dean
En sån froktansvärd människa du har blivit Gundela. Hur kunde detta hända? Jag som blev så bra!
om nom nom nom....
Svara med citat
Gammal 2009-02-19, 10:23
Bennys avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Zahn Visa inlägg
//...har ni ägnat en tanke på att detta kom till en gång i tiden bl.a. för att lyfta fram tjejer/kvinnor som studerar data/it och därmed försöka att få tjejer mer intresserade av att STUDERA dessa ämnen.
pga just jämställdhetsfrågan i dessa kurser...//
Ja. Jag nämner ju i mitt svar att jag utgår ifrån att det är just av den anledningen (att lyfta fram kvinnor i IT-branschen) som de har "tävlingen". Men positiv särbehandling är fel väg att gå enligt mig. Kvinnor är ofta underrepresenterade i IT-branschen men att göra en tävling där kvinnor enbart tävlar mot kvinnor för att framhäva kvinnorna är i min bok helt fel väg att gå. Bättre vore i så fall att hålla tävlingen för alla där jag är övertygad om att kvinnorna har lika stor chans som männen. Om man vill få mer kvinnor i branschen och till utbildningarna tror jag istället på att använda sig av riktad reklam som vänder sig till kvinnor.

Senast redigerad av Benny den 2009-02-19 klockan 10:27.
Svara med citat
Gammal 2009-02-19, 10:26
Bennys avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Liifv Visa inlägg
Läste precis ett av KS protokoll...//
Så det finns alltså studenter som läser våra protokoll? Härligt!! Vi har allt kikat efter den vi också men utan resultat. Som sagt kommer jag dock yrka på att lägga till ett stycke om jämlikhet i åsiktsdokumentet på FUM. Tycker det är viktigt att visa att det är en fråga vi faktiskt tycker är värd att nämna i våra policys och styrdokument.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta