SHV's Forum  

Gå tillbaka   SHV's Forum > Nyheter & Diskussion > Debatt - just nu!

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-02-19, 00:34
Micke Micke är inte uppkopplad
Ex Kårstyrelsen!

Reg.datum: Apr 2002
Skicka ett meddelande via MSN till Micke
Standard Den nya hemsidan

Har en liten fråga ang den nya hemsidan.....

Kommer ni lägga ut övriga dokument på den såsom stadgar, policys, styrdokument? Saknar det lite grann på den "nuvarande" sidan.

Vi hade det "på min tid" för ngra år sedan men det försvann när vi bytte hemsida vid ngt tillfälle. Önskar att dessa dokument återkommer.

Funderade på att följa andras exempel och skriva vilka förtroendeuppdrag jag haft inom SHTU (nuvarande SHV) men signatursrutan räckte inte till......
Svara med citat
Gammal 2008-02-19, 09:11
GHaKKs avatar
GHaKK GHaKK är inte uppkopplad
Logistikdirecteur, Phestverket

Reg.datum: Sep 2003
Skicka ett meddelande via ICQ till GHaKK Skicka ett meddelande via MSN till GHaKK
Standard

tanken är att alla dokument som rör studentkåren ska finnas på sidan..

För jag är kung av ett sobert kaos......
K-K-Kom ihåg att du aldrig får snyta dig i mattan
en del har jättemucke musklar och dom är jättestarka, en del har nästan inga muskler alls och dom är jättestarka ändå..
Tell me am I Gandalf before I decide to speak with you
Svara med citat
Gammal 2008-03-23, 12:53
Ex Kårstyrelsen!

Standard

När beräknas den komma?

Funderade på att följa andras exempel och skriva vilka förtroendeuppdrag jag haft inom SHTU (nuvarande SHV) men signatursrutan räckte inte till......
Svara med citat
Gammal 2008-04-29, 18:08
slaugthers avatar
slaugther slaugther är inte uppkopplad
SHV Immortal

Reg.datum: Aug 2002
Standard

It has arrived
Svara med citat
Gammal 2008-04-29, 18:49
WozzeC WozzeC är inte uppkopplad
Exmästerist

Reg.datum: Sep 2005
Skicka ett meddelande via ICQ till WozzeC Skicka ett meddelande via MSN till WozzeC Skicka ett meddelande via Skype till WozzeC
Standard

Hur tänkte hemsideskaparen med den bakgrunden?

Jag blir bara stressad.
Gammal 2008-04-29, 19:45
Svarta_Svanens avatar
Svarta_Svanen Svarta_Svanen är inte uppkopplad
L33t Blondin

Skicka ett meddelande via ICQ till Svarta_Svanen Skicka ett meddelande via MSN till Svarta_Svanen
Standard

ehm..va? fattar ingenting..vilken adress är det egentligen som gäller?
EK05
DS09
Svara med citat
Gammal 2008-04-29, 19:52
EvilEmil
Guest

Standard

http://www.shv.hv.se/

Gissar jag på att han menar
Svara med citat
Gammal 2008-04-29, 20:56
Norrlands avatar
Norrland Norrland är inte uppkopplad
Exmästerist

Reg.datum: Oct 2007
Skicka ett meddelande via MSN till Norrland
Standard

Jag må säga att jag direkt blev stressad av den bakgrunden.. men det känns som det kommer bytas ? eller har jag fel ?
Ledamot ~ Styrelsen, Västsex 08/10
Webbmästare ~ Västsex 09/10
Svara med citat
Gammal 2008-04-29, 22:57
Bennys avatar
Benny Benny är inte uppkopplad
Postare med skrivkramp...

Standard

Är nog en del småsaker som behöver filas lite på.

1. Bakgrunden känns precis som Danux sa lite jobbig, lite för aggresiv färg tycker jag.
2. Märkte att bredden på sidan ändrar sig lite när man står på den nedersta länken, kan ha och göra med min webläsare dock.
3. De element som ligger direkt under menyn (bla sökrutan, länken till skitviktigt) hoppar upp och ner beroende på om menyn är expanderad eller inte. Det vore nog bättre att öka längden på hela sidan så att de sakerna/länkarna hela tiden kan befinna sig på samma plats. Sitter man i menyn och klickar drar det ju fokus från det man gör om saker och ting hoppar fram och tillbaks.
4. Den nedersta "bågen" på logon som används som markör i menyn såg ut att ha blivit lite avhuggen.
5. Lite stavfel. De gånger jag gjort en websida med mycket text slänger jag för enkelhets skull in texten i en ordbehandlare och kör rättstavning.

Annars såg sidan mycket bra ut, bra struktur på den tycker jag.

Senast redigerad av Benny den 2008-04-29 klockan 23:21.
Svara med citat
Gammal 2008-04-29, 23:05
Öbergs avatar
Öberg Öberg är inte uppkopplad
Exmästerist

Skicka ett meddelande via MSN till Öberg
Standard

intressant att jag inte kan se typ nåt alls... why.. OH WHY?
UddaExare
Grymmehalva
Årets Hedersnolla Ua 05
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Det är jag som håller i mig!

...btw: "en full sax är en dålig sax....."
What would Homer do?

['cause your mouth's writing checks that your ass can't cash]
Svara med citat
Gammal 2008-04-29, 23:12
Svarta_Svanens avatar
L33t Blondin

Skicka ett meddelande via ICQ till Svarta_Svanen Skicka ett meddelande via MSN till Svarta_Svanen
Standard

edit: mycket mysko, Asp bad mig trycka på F5 och då dök den nya upp, datorn sparar saker o så..typ cach... jag hatar datorer idag, så är det bara...
EK05
DS09

Senast redigerad av Svarta_Svanen den 2008-04-29 klockan 23:26.
Svara med citat
Gammal 2008-04-29, 23:23
poison_girls avatar
poison_girl poison_girl är inte uppkopplad
Exmästerist

Reg.datum: Sep 2006
Skicka ett meddelande via MSN till poison_girl Skicka ett meddelande via Skype till poison_girl
Standard

jag kan se den använder bara firefox
Sekreterare-Västeko 07/08
Suppleant KS 08/09

Ekonom
Mr kränku FTW R.I.P
Svara med citat
Gammal 2008-04-29, 23:39
EvilEmil
Guest

Standard

Har man varit inne på den gamla hemsidan, och sen försöker gå in på den nya, så kan de ligga kvar en del cache-filer vilket gör att du fortfarande ser den gamla

F5 eller Ctrl+F5 brukar lösa detta.

I övrigt håller jag med Benny, är lite små grejjer som behövs fixas men de största som stör mig är nog bakgrunden, inget fel med att försöka med nått annat, men den var lite skrikig och tog fokus.
Svara med citat
Gammal 2008-04-29, 23:45
Svarta_Svanens avatar
L33t Blondin

Standard

Ge oss en bild att lägga där istället och det går nog att fixa ganska snabbt... det är helt enkelt i brist på bättre som vi har den blomman bakom..
EK05
DS09
Svara med citat
Gammal 2008-04-30, 08:00
Hallons avatar
Hallon Hallon är inte uppkopplad
Exmästerist, VästSex.

Reg.datum: Sep 2004
Skicka ett meddelande via ICQ till Hallon Skicka ett meddelande via MSN till Hallon
Standard

I min mening borde en enkel vit eller någon neutralare ljusare färg passat bättre.
Bra jobb att få upp sidan och all info.
Gammal 2008-04-30, 23:55
Ex Kårstyrelsen!

Standard

Tycker också att den är ganska snygg, även om jag håller med ovanstående talare om att bakgrunden kan verka lite stressande.

Sen tänkte jag på om det ska finnas en övergripande länk till forumet eller är tanken att det endast ska vara den länken som finns i den löpande texten?

Svara med citat
Gammal 2008-05-01, 12:01
Angelica
Guest

Standard

Håller helt med dig.... borde finnas en övergripande länk till forumet så att man inte kan missa den....
Svara med citat
Gammal 2008-05-02, 23:33
Ex Kårstyrelsen!

Standard

Sen, inte för att vara jättepetig (och det kanske bara är jag som skulle tycka att det vore trevligt) men vore det inte bra med foton på personalen också, eftersom det är dem man oftast pratar med i första hand när man ringer.

Svara med citat
Gammal 2008-05-02, 23:34
Ex Kårstyrelsen!

Standard

En liten allmän fråga bara... Vad är det för bakgrund? Är det en extreme- closeup på en blomma, eller vad?

Svara med citat
Gammal 2008-05-02, 23:39
Ex Kårstyrelsen!

Standard

Under Studenthälsa:

Under 2008 kommer Previa vara vår Studenthälsa. Där har du som student tillgång till physisk och fysik hjälp

Uttalas på samma sätt. Psykiskoch fysisk hjälp, tror jag ni menar.

Svara med citat
Gammal 2008-05-04, 21:03
Saco Saco är inte uppkopplad
Slentrianpostare...

Reg.datum: Oct 2005
Standard

Haha, har den här hemsidan tagit så lång tid? Den förra var ju mycket bättre!

Vet att det är fel att jämföra HV med Uppsala: http://www.uppsalastudentkar.nu/

Men, kollar man den och resten av sidorna för olika studenkårer så skiljer sig SHV:s rätt mycket från den. Det finns ofta moden som man kan försöka följa i alla fall.

Det här sidan följer inga användar "regler" som finns, varken slutenhetslagen (typ att avgränsa menyn från resten av sidan) , likhetslagen (Något som kännetecknar vad man läser om) eller närhetens lag (Det som hör samman och finns nära varandra) som är rätt viktigt när man har så pass många besökare.

Tittar man på uppsalas sida så är det små tunna linjer som knappt syns men som gör så mycket. Tittar man på de flesta hemsidor för olika studentkårer så är de väldigt användaranpassade, här är det bara den här loggan i menyn som förenklar lite.

Ja, kalla mig viktigpetter men har man läst det här så kan man se mycket som inte är bra, ett tips är att aldrig använda en bild som bakgrund, när sidan laddas om så hoppar bilden till.

Sidan kanske inte är klar? Men kolla källkoden också;
<meta name="description" content="Joomla - the dynamic portal engine and content management system" />
<meta name="keywords" content="Joomla, joomla" />
<meta name="Generator" content="Joomla! - Copyright (C) 2005 - 2007 Open Source Matters. All rights reserved." />
<meta name="robots" content="index, follow" />

Borde nog ändras?

Dessutom så ifall ni har köpt hemsidan så bör ni kolla vad de tar för admin systemet för att det är open source och får inte säljas! Endast ifall de har skapat egna moduler och så verkar det inte vara, inget jag kan hitta i källkoden.

Jaja, det är i alla fall vad jag tycker!

EDIT: Borde kolla lite hur HV.s designers har gjort, ok, många tycker den ser förjävlig ut, det är för att man är van med den gamla, men gör man en undersökning för nya så kommer nog den upplevas riktigt användarvänlig! Visst den kan vara krånlig men den följer nödvändiga designlagar för användarvänlighet!

Senast redigerad av Saco den 2008-05-04 klockan 21:12.
Svara med citat
Gammal 2008-05-04, 21:50
Zahns avatar
Zahn Zahn är inte uppkopplad
The Breakfast Club

Reg.datum: Jul 2003
Skicka ett meddelande via ICQ till Zahn
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Saco
Haha, har den här hemsidan tagit så lång tid? Den förra var ju mycket bättre!
En del av att det har tagit tid har vart att få Joomla att fungera som det skall. Det var tydligen lite strul ett tag.
en annan del jag kan tänka mig är att lägga in, strukturera och uppdatera all information som kåren har haft på gamla sida till den nya.

Citat:
Ursprungligen postat av Saco
Dessutom så ifall ni har köpt hemsidan så bör ni kolla vad de tar för admin systemet för att det är open source och får inte säljas! Endast ifall de har skapat egna moduler och så verkar det inte vara, inget jag kan hitta i källkoden.
Admin systemet är en del av Joomla då det är en CMS.
Joomla valdes för att de kommande styrelserna skall kunna gå in och ändra/uppdatera informationen på sidan enkelt,
och för att slippa ha en sida kodad av en person/firma som det sedan blir problem med att uppdatera senare.

Och så vitt jag vet har dom inte betalt något för joomla mer än arbetet att designa och konfigurera det som styrelsen har velat haft det.
Och har du aldrig testat Joomla tidigare så kan jag berätta att det inte är så enkelt att göra från början om du inte har hållt på med det tidigare.

ps! mitt svar är personligt då jag inte har något med den nya sidan att göra.
Och jag svarar varken för SHV eller webbfirman.

"Meum est propositum in taberna mori." | "Don't cry over spilled milk, it could have been beer."
64 9E 3D 9D 61 87 55 90 5E 16 44 83 49 BE 80 7D

Senast redigerad av Zahn den 2008-05-04 klockan 21:54.
Svara med citat
Gammal 2008-05-04, 22:43
Saco Saco är inte uppkopplad
Slentrianpostare...

Reg.datum: Oct 2005
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Zahn
Och har du aldrig testat Joomla tidigare så kan jag berätta att det inte är så enkelt att göra från början om du inte har hållt på med det tidigare.
Jo tack, det vet jag! Det är inget enkelt system, men varför valdes det? Är det för att det tidigare vart Joomla? För ifall man inte är så vana vid systemet varför anställde man dom isf? Finns många webbfabriker som bygger sina system baserat på joomla!

Sedan kan det vara enklare att göra en ny CMS med funktioner som SHV behöver, blir lite dyrare beroende på vilken firma man kontaktar. Men oftast mer anpassat också som kan vara enklare än Joomla.

Kanske är för negativ också, men ärligt den gamla sidan var bättre, det är inte mycket som har förändrats.

Och som du sa, det är personligt, jag tycker personligen att den gamla sidan var bättre. Det baserar jag ändå på den kunskap jag har inom design! Borde ha lärt mig något under de här tre åren i alla fall

Och de som gjort det får ursäkta, men det är verkligen ett dåligt jobb, sen förstår jag att allt har sitt pris och har man snålat så får man väl det man betalt för!
Svara med citat
Gammal 2008-05-06, 00:16
mrkbjs avatar
mrkbj mrkbj är inte uppkopplad
Nybörjarpostare...

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Varför inte ge studentkåren en webbplats som påminner mer om högskolans webbplats? Precis som tidigare talare skrivit så känns den väldigt billig och väldigt 90-talig. Bakgrunden skulle kunna funka om den gick i någon mer neutral och lugnande färg, kanske svagt bäbisblått, eller liknande, likaså låta rubriker få färg, kanske skilja på teckensnitten mellan rubriker och vanlig text. "Max tre klick bort" systemet verkar ju iaf funka, så man slipper massa klickande innan man kommer fram. Tydliggör också klickbara länkar, ex. genom färgning.
Svara med citat
Gammal 2008-05-06, 11:22
Svarta_Svanens avatar
L33t Blondin

Standard

Kan bara meddela att kårstyrelsen har varit och är väldigt upptagna just nu med FUM, och därför inte lagt ner tid på att svara på kritiken.

Jag kommer inte riktigt ihåg varför vi valde just det företaget som vi valde, men jag har starkt minne av att vi först försökte få studenter att göra hemsidan, så Sanjin, du som uppenbarligen visste så fruktansvärt mycket, varför gjorde du den inte istället?

Sedan kommer bilden att ändras så snart vissa lösenord har inkommit till en viss person i KS så att han kan logga in. All annan kunskap, tex vad för bild vi vill ha där har den personen.
EK05
DS09
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta