SHV's Forum  

Gå tillbaka   SHV's Forum > Underorganisationer > W.Y.S.I.W.Y.G.

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-11-10, 11:03
Slobbo
Guest

Standard Att få ut ett resultat ur excel!

Hej ärade WYSIWYG.

Jag var ju på ett möte med Er för ett tag sedan och pratade lite om möjlighet att kunna sålla ut data ur flera excel-filer. Det verkade på er som att det var väldigt lätt att lösa. Har någon tid att träffa mig en sväng för att visa enkelheten i detta?

Slobbo
Svara med citat
Gammal 2010-11-11, 12:38
Fokkens avatar
Fokken Fokken är inte uppkopplad
Nybörjarpostare...

Reg.datum: Sep 2010
Standard

Det är relativt enkelt, man behöver en databas server(typ MySQL som körs på nån dator) som man kan köra in excel-filernas data i(vilket "kan" vara jobbigt beroende på hur excel filerna ser ut, fast man brukar kunna konvertera dom till CSV och bara ladda in)

Och sedan något som snackar med databasen och sållar ut den specifika datan som man vill ha tex. ett php-script/sida med fina knappar/fält man kan trycka på, som körs på en webserver.
Gammal 2010-11-11, 12:48
WozzeC WozzeC är inte uppkopplad
Exmästerist

Reg.datum: Sep 2005
Skicka ett meddelande via ICQ till WozzeC Skicka ett meddelande via MSN till WozzeC Skicka ett meddelande via Skype till WozzeC
Standard

Hmm är det data i kolumner eller? Jag har ett program liggandes för det som jag kodat själv. Dock är det lite instabilt och inte testat ordentligt.
Gammal 2010-11-11, 13:28
Slobbo
Guest

Standard

Det blir en excel-fil i kolumnet... Men bara med den data man väljer att ha med. Så det enklaste hade ju varit att bara ha en rad med personnummer i varje fil och se vilka som stämmer... men som sagt. jag kan absolut NOLL om sådant här.
Hade varit skönt om en-två personer satte sig med mig & angelica för att se vad vi behöver och sedan då faktiskt göra det. =)
Svara med citat
Gammal 2010-11-11, 21:00
Erika
Guest

Standard

Jag är inte superhaj på Excel men kanske kan förstå vad det är ni vill. Jag antar att det kanske har att göra med att få ur mailadresser ur en excelfil med medlemmar? Tror jag ska kunna lösa detta åt er.
Svara med citat
Gammal 2010-11-20, 11:16
Vanell Vanell är inte uppkopplad
Slentrianpostare...

Reg.datum: Aug 2010
Skicka ett meddelande via Skype till Vanell
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fokken Visa inlägg
Det är relativt enkelt, man behöver en databas server(typ MySQL som körs på nån dator) som man kan köra in excel-filernas data i(vilket "kan" vara jobbigt beroende på hur excel filerna ser ut, fast man brukar kunna konvertera dom till CSV och bara ladda in)

Och sedan något som snackar med databasen och sållar ut den specifika datan som man vill ha tex. ett php-script/sida med fina knappar/fält man kan trycka på, som körs på en webserver.
Bra att du tagit huvudansvar för detta Fokken.
Hur har det gått hittills?

SexMästerist Västsex 2013
SexSlav VästSex 2012
Ordförande för W.Y.S.I.W.Y.G. 2010(nov)/2011
Sekreterare för W.Y.S.I.W.Y.G. 2010 (aug-nov)

Ur citatboken
"Är det mig ni menar när ni skriver Ewa?"
"Igen, Igen!"
"Jag är söt."

Senast redigerad av Vanell den 2010-11-20 klockan 11:18.
Svara med citat
Gammal 2010-12-08, 15:56
Lasses avatar
Lasse Lasse är inte uppkopplad
Nybörjarpostare...

Standard

Jag har suttit några dar och försökt klura ut hur man skall ladda upp och ner excelfiler utan att lyckas.

Men själva sökfunktionen är väl okej?
http://www.moderskeppet.net/test/login.html

Logga in med "admin" och lösenordet 1234.

Värdena i registret är förstås påhittade, de ser ut så här:
8909103350 KARL ERIKSSON KARLSGATAN 35 76161 VÄNERSBORG
8402084684 PETER SJÖKVIST STORA ESPLANADGATAN 12 E 80633 STOCKHOLM
7303107831 ANNA PERSSON TAGGSVAMPSVÄGEN 6 45234 VÅRGÅRDA
8609109320 ABDUL NASSER GLIMMERVÄGEN 11 19934 BORÅS
7202081584 JENNY OTTOSON POPPELVÄGEN 6 10748 KARLSTAD
7103107833 ERICH SÖRENSEN EKLANDAGATAN 5 95603 LUND
8903209330 BERTIL HARTMANN DROTTNINGATAN 9 20466 MARIESTAD
8211087584 AGATA SVENSSON MEJERIGATAN 2 34934 AVESTA
9303107135 REINHARD MARKOV GLACIÄRVÄGEN 9 66309 KATRINEHOLM
8908209350 ARNE JOHANSSON KASERNVÄGEN 35 46161 TROLLHÄTTAN
9202097584 ELSIE SJÖSTRÖM STORA ESPLANADGATAN 27 E 80633 HUDIKSVALL
8307107835 TORBJÖRN JONASSON TAGGSVAMPSVÄGEN 6 45234 UDDEVALLA

Senast redigerad av Nisse den 2010-12-13 klockan 00:47. Anledning: lyssna på folk :P
Svara med citat
Gammal 2010-12-08, 17:01
Nisse Nisse är inte uppkopplad
IT-ansvarig

Reg.datum: May 2010
Standard

Vad exakt är det du får ut just nu? Menigen är ju att du ska kunna söka mellan dom olika filerna. Så om du skriver Edvin Norling .... i ladok så borde det ju komma upp hurvida jag finns i det andra registret eller i båda.

Är du sugen på att bifoga en rar eller ge oss/mig ett användarkonto på din server för att få se hur koden ser ut. Eller så skulle du och jag kunna ta ett möte någon dag och kolla gemensamt.

Men annars tycker jag allt att det är en bra början
Gammal IT-ansvarig
W.Y.S.I.W.Y.G gamling
ExMästerist HT11
Sexmästerist VT11
SexSlav HT10
Phadder HT10 HT11
Svara med citat
Gammal 2010-12-08, 19:28
Erika
Guest

Standard

Jag är just nu måttligt irriterad att ni lägger upp folks personnummer bara sådär... ta bort genast!!!!!
Svara med citat
Gammal 2010-12-08, 19:56
Norriss avatar
Norris Norris är inte uppkopplad
Exmästerist

Reg.datum: Sep 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Norris
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Erika Visa inlägg
Jag är just nu måttligt irriterad att ni lägger upp folks personnummer bara sådär... ta bort genast!!!!!
Erika, Det är bra om du läser det han skrivit innan du uttalar dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Lasse Visa inlägg
Värdena i registret är förstås påhittade, de ser ut så här:
Gammal 2010-12-08, 22:34
Erika
Guest

Standard

Blev väldigt skeptiskt till detta då jag hittade namn på personer jag känner.
Och eftersom jag inte kan deras personnummer eller adresser (som för övrigt såg realistiska ut) så kan jag inte annat än bli misstänksam. Ska man skriva fejkade namn och personnummer med adresser kan man väl ta i och kalla dem stina student osv. Det kan knappast vara bra om det faktiskt var riktiga namn och personnummer och det ligger i en tråd som inte ens är låst för ickeanvändare.

Förlåt om jag var irriterad. Men det är inte till studentkårens fördel om vi lägger ut sådant på en offentlig hemsida.

Citat:
Ursprungligen postat av Norris Visa inlägg
Erika, Det är bra om du läser det han skrivit innan du uttalar dig.
Svara med citat
Gammal 2010-12-09, 00:39
Norriss avatar
Norris Norris är inte uppkopplad
Exmästerist

Reg.datum: Sep 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Norris
Standard

Citat:
Blev väldigt skeptiskt till detta då jag hittade namn på personer jag känner.
Och eftersom jag inte kan deras personnummer eller adresser (som för övrigt såg realistiska ut) så kan jag inte annat än bli misstänksam. Ska man skriva fejkade namn och personnummer med adresser kan man väl ta i och kalla dem stina student osv. Det kan knappast vara bra om det faktiskt var riktiga namn och personnummer och det ligger i en tråd som inte ens är låst för ickeanvändare.

Förlåt om jag var irriterad. Men det är inte till studentkårens fördel om vi lägger ut sådant på en offentlig hemsida.
Om man läser de personnummer som står där så ser man att dessa inte stämmer, bl.a så var de 4 sista på flertalet helt fel för de pekade på att personen var kvinna trots att de hade manliga namn.
Gammal 2010-12-09, 10:25
Lasses avatar
Nybörjarpostare...

Standard

Citat:
.Det kan knappast vara bra om det faktiskt var riktiga namn och personnummer och det ligger i en tråd som inte ens är låst för ickeanvändare.
Det var just därför jag hittade på namnen:

Jag tog förnamnet från den nazistiske krigsförbrytaren Reinhard Heydrich och satte det på matematikern Andrej Markovs efternamn. Luftwaffes bästa pilot Erich Hartmann klövs itu så att förnamnet kombinerades med ett random danskt efternamn och efternamnet med ett klassiskt gubbnamn (Bertil Enstöring = Skrotnisses bästa kompis).

Agata Christie tyckte jag lät löjligt så det fick bli Agata Svensson.

Karl Eriksson som grundade pappersbruket i Vargön 1868 är död, Arne Johansson som var ordförande i Skogsarbetarfacket 1982-1995 är död, Abdel Nasser som var president i Egypten 1956-1970 är död.

Jag ändrade lite på min pappas namn, gjorde honom 40 år yngre och placerade honom i en annan stad, så jag tvivlar på att han blir igenkänd.

Resterande namn är chimärer som jag satt ihop genom att kombinera folk jag känners förnamn med andra jag känners efternamn. Jag känner ingen med de namnkombinationerna, men om du kände igen någon så är det väl inte så konstigt - om man kombinerar vanliga förnamn med vanliga efternamn så är sannolikheten stor att det finns någon som heter så.

Gatunamnen är antingen ställen jag bott på (bodde ett år på Stora Esplanadgatan och ett år på Glimmervägen i Gävle, när jag handlade på pizzerian gick jag förbi Glaciärvägen) eller ställen där jag jobbat (Karlsgatan, Poppelvägen mm).

Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Visa inlägg
Vad exakt är det du får ut just nu? Menigen är ju att du ska kunna söka mellan dom olika filerna. Så om du skriver Edvin Norling .... i ladok så borde det ju komma upp hurvida jag finns i det andra registret eller i båda.

Är du sugen på att bifoga en rar eller ge oss/mig ett användarkonto på din server för att få se hur koden ser ut. Eller så skulle du och jag kunna ta ett möte någon dag och kolla gemensamt.

Men annars tycker jag allt att det är en bra början
Just nu söker man bara i de olika filerna separat. Skickar med en zip så får du kolla på det, byt ut det som står i config.php mot lämpliga värden.

Jo, det låter jättebra om vi tar ett möte, jag är ju ingen programmerare så jag har inte så bra koll på hur jag ska göra.
Svara med citat
Gammal 2010-12-09, 18:35
Erika
Guest

Standard

Jag ber om ursäkt om jag överreagerade
Svara med citat
Gammal 2010-12-09, 20:02
Lasses avatar
Nybörjarpostare...

Standard

Ingen fara!

Oj, missade visst att bifoga filen i morse.
Bifogade filer
Filtyp: zip excelkoll.zip (5.0 KB, 215 visningar)
Svara med citat
Gammal 2010-12-13, 00:45
IT-ansvarig

Standard

En grej som jag tänker på direkt när jag kollar på sidan är att du måste skriva in svaret exakt rätt. Skulle vara bra om man bara behöver skriva in dom första 6 siffrorna och gör möjligheten att få flera träffar. Kan hjälpa till om man råkar skriva in fel i något system.

Sen så kan jag inte bara skriva in 80633 för att få fram dom som bor i det området. Vet inte om det behövs i systemet, men kan ju vara användbart om vi ska utveckla det vidare i framtiden och kanske använda det till flera olika grejer.

Går att lösa relativt "lätt", visst det blir sämre respons tid på databasen, men den är inte så jätte stor och man kan casha den lösningen för att göra det effektivare. Men det är jobbigare att programmera ^^

Ska googla lite på excel lösningen.
Detta var det jag hittade ganska snabbt: http://www.ibm.com/developerworks/op...cel/index.html
Jag har inte provat den själv då jag tydlige ska till skolan imorgon men i teorin så ser det ju ganska bra ut. Du kan ju titta på den och se vad du säger.

Letade lite till denna har jag knappt läst då den var så långt
http://code.google.com/p/php-excel-r...downloads/list
finns flera förslag hos http://www.daniweb.com/forums/thread119197.html som verkar vara vettiga. Någon annan lite hacker kan ju kolla lite också om dom är sugna och se vad dom säger om det.
Gammal IT-ansvarig
W.Y.S.I.W.Y.G gamling
ExMästerist HT11
Sexmästerist VT11
SexSlav HT10
Phadder HT10 HT11

Senast redigerad av Nisse den 2010-12-13 klockan 01:06.
Svara med citat
Gammal 2010-12-14, 18:36
Lasses avatar
Nybörjarpostare...

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nisse;124336[url
http://www.ibm.com/developerworks/opensource/library/os-phpexcel/index.html[/url]
Jag har inte provat den själv då jag tydlige ska till skolan imorgon men i teorin så ser det ju ganska bra ut. Du kan ju titta på den och se vad du säger.
Jag testade det nu och det funkar bra att ladda upp filer. Vi får kolla mer på det imorgon.

Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Visa inlägg
En grej som jag tänker på direkt när jag kollar på sidan är att du måste skriva in svaret exakt rätt. Skulle vara bra om man bara behöver skriva in dom första 6 siffrorna och gör möjligheten att få flera träffar. Kan hjälpa till om man råkar skriva in fel i något system.
Ja det låter som en bra ide.

Senast redigerad av Lasse den 2010-12-14 klockan 18:38.
Svara med citat
Gammal 2010-12-19, 17:24
IT-ansvarig

Standard Kravlista

Efter vårat möte så har vi ändrat upplägget litet och jag skulle skriva en lätt och väldigt oproffsig krav spec, orkar inte skriva 3 sidor för ett sådant här lite projekt

db=databas
Kravspec
  • Ska kunna stoppa in två olika excell blad i två olika db
  • jämnföra dom olika db med varandra och leta upp vilka person nr som finns i båda och lägga den informationen i en ny db
  • Kunna skapa ett excell ark med db 3 som grund och sedan välja var du ska spara det
  • alla db ska tömmas så fort man har fått ut det nya excell arket för att skydda mot snodda person uppgifter
  • Sökningen får max ta 10 min att utföra
  • Finns inget behov utav att kunna göra sökningar på specifika person nr.

Se även flödesschema

Är medveten om att denna inte är perfekt, men den är mest gjord för att undvika missförstånd och behöver inte vara kryphåls fri mot juridiska människor

Tror inte att flödesschema är perfekt man borde nog göra lite annorlunda, länge sedan jag gjorde ett. Men i stort sett så är det så jag har förstått vad programmet behöver kunna göra.

Om ni inte förstår flödet så ska jag gärna förklara närmare

Vad tror ni om detta?
Bifogade bilder
Filtyp: pdf excell ladok.pdf (4.8 KB, 241 visningar)
Gammal IT-ansvarig
W.Y.S.I.W.Y.G gamling
ExMästerist HT11
Sexmästerist VT11
SexSlav HT10
Phadder HT10 HT11

Senast redigerad av Nisse den 2010-12-19 klockan 17:40. Anledning: Var inte klar
Svara med citat
Gammal 2011-01-01, 17:20
Lasses avatar
Nybörjarpostare...

Standard

Blev bara frustrerad över Excels egna filformat, så jag skrev en applikation för CSV-formatet istället. Logga in med "admin", lösenord "1234".

http://www.moderskeppet.net/test3/index.html

Det här skall väl uppfylla specifikationen? Bara att ändra innehållet i config.php och installera.

Källkod:
Bifogade filer
Filtyp: zip jämför_kalkylblad.zip (3.9 KB, 200 visningar)
Svara med citat
Gammal 2011-01-02, 18:36
IT-ansvarig

Standard

Tjo, jag provade lite snabbt med egna påhittade grejer och det fungerade ju hur bra som helst. Synd att du inte fick till det med excell formatet, excell 2007 klagar som fan när man sparar en csv fil. Jag ska sätta mig någon dag och läsa igenom koden, när jag känner suget.
Nu är det bara att prata med angelica och kolla om hon tycker det är tillräckligt användar vänligt, men det tror jag ska gå bra. Jag hoppas att du tycker att det är okay om vi har programmet på din server i några veckor för jag måste tenta plugga innan jag hinner sitta med en massa db grejs.

Jätte bra jobbat och ett stort tack för hjälpen
Gammal IT-ansvarig
W.Y.S.I.W.Y.G gamling
ExMästerist HT11
Sexmästerist VT11
SexSlav HT10
Phadder HT10 HT11
Svara med citat
Gammal 2011-01-02, 22:01
Lasses avatar
Nybörjarpostare...

Standard

Varsågod, det går bra att ha det på min databas tills vidare. Tror ni att någon mer studentkår är intresserad av detta? De lär väl ha samma problem på sina högskolor om de inte programmerar själva.
Svara med citat
Gammal 2019-10-14, 16:18
chasquis chasquis är inte uppkopplad
Nybörjarpostare...

Reg.datum: Oct 2019
Standard Atahualpa Spanish School

Spanish immersion programs in Ecuador improve your language skills and give you international experience. Atahualpa spanish school in quito offers you a friendly and familiar atmosphere. As a student of our language school, you will receive excellent care and attention from teachers and staff. Come and discover why our students recommend ATAHUALPA with.

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta