SHV's Forum  

Gå tillbaka   SHV's Forum > Nyheter & Diskussion > Debatt - just nu!

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-05-06, 11:35
Zahns avatar
Zahn Zahn är inte uppkopplad
The Breakfast Club

Reg.datum: Jul 2003
Skicka ett meddelande via ICQ till Zahn
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mrkbj
Bakgrunden skulle kunna funka om den gick i någon mer neutral och lugnande färg, kanske svagt bäbisblått, eller liknande, likaså låta rubriker få färg, kanske skilja på teckensnitten mellan rubriker och vanlig text.
SHV har 4 färger i sin grafiska profil. Bäbisblått är inte en av dem

"Meum est propositum in taberna mori." | "Don't cry over spilled milk, it could have been beer."
64 9E 3D 9D 61 87 55 90 5E 16 44 83 49 BE 80 7D
Svara med citat
Gammal 2008-05-06, 11:46
Svarta_Svanens avatar
Svarta_Svanen Svarta_Svanen är inte uppkopplad
L33t Blondin

Reg.datum: Sep 2005
Skicka ett meddelande via ICQ till Svarta_Svanen Skicka ett meddelande via MSN till Svarta_Svanen
Standard

Vi tänkte ha rött och blått som i loggan, på var sin sida så att säga. Till att testa först iaf... men som sagt, lösenord måste hitta hem till personen och FUM! ! ! (Vissa i KS har haft förFUM igår och ska på FörFUM idag, sedan FUM imorgon och resten av veckan är det SFSFUM för dem...)
EK05
DS09
Svara med citat
Gammal 2008-05-06, 15:42
Saco Saco är inte uppkopplad
Slentrianpostare...

Reg.datum: Oct 2005
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Svarta_Svanen

Jag kommer inte riktigt ihåg varför vi valde just det företaget som vi valde, men jag har starkt minne av att vi först försökte få studenter att göra hemsidan, så Sanjin, du som uppenbarligen visste så fruktansvärt mycket, varför gjorde du den inte istället?
Jo, jag kan göra den, med ett adminsystem anpassat exakt efter studenkårens behov! Men jag gör ju det inte gratis iaf, men vill ni ha en offert så kan ni skicka information om vad ni vill ha, vi är inte så dyra vanligtvis så landar fakturan på 8000 exklusive moms! Jag jobbar ihop med Rikard Birath, tror t.o.m att Rikard var i kontakt med Studenkåren för ett tag sen om att vi skulle göra om den, men minns inte hur det blev!

Men ifall ni lät studenter göra den utan ersättning så förstår jag att den blev som den blev, det är ett rätt massivt jobb att göra och ska man få det snyggt så finns det nog inte många som orkar göra hela SHV:s sida utan ersättning.

Vi har även ett erbjudande för 1500kr exl moms där vi kan göra upp till 4 olika designförslag till ni blir nöjda!

Senast redigerad av Saco den 2008-05-06 klockan 15:49.
Svara med citat
Gammal 2008-05-06, 23:57
mrkbjs avatar
mrkbj mrkbj är inte uppkopplad
Nybörjarpostare...

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Zahn
SHV har 4 färger i sin grafiska profil. Bäbisblått är inte en av dem
Forumet går lite åt det bäbisblåa hållet =D
Svara med citat
Gammal 2008-05-07, 00:20
Zahns avatar
Zahn Zahn är inte uppkopplad
The Breakfast Club

Reg.datum: Jul 2003
Skicka ett meddelande via ICQ till Zahn
Standard

Citat:
Forumet går lite åt det bäbisblåa hållet =D
tusan oxå

"Meum est propositum in taberna mori." | "Don't cry over spilled milk, it could have been beer."
64 9E 3D 9D 61 87 55 90 5E 16 44 83 49 BE 80 7D
Svara med citat
Gammal 2008-05-07, 15:18
mrkbjs avatar
Nybörjarpostare...

Standard

Hur som helst, webbplatsen ser fruktansvärt B ut, som något från Internets forntid, speciellt om man jämför med hur de flesta andra studentkårers webbplatser ser ut, med några undantag så som http://www.sus.su.se/ och http://karen.oru.se/ samt http://w3.mds.mdh.se/ webbplatser.
Svara med citat
Gammal 2008-05-07, 16:06
MenVaFaans avatar
MenVaFaan MenVaFaan är inte uppkopplad
finns överallt

Reg.datum: May 2005
Skicka ett meddelande via ICQ till MenVaFaan Skicka ett meddelande via MSN till MenVaFaan
Standard

Hur som helst så ser webbsidan ut så här nu. Studentkårens Kårstyrelser har i flera år tillbaka försökt få upp studenters intresse för att utveckla en ny webbsida för studentkåren, men intresset har varit i stort sett lika med noll.

Kårstyrelsen har i år också hört sig för men inte fått någon respons, därför ser den ut som den gör. Ett beslut fick fattas av Kårstyrelsen på de grunder som fanns.

Att komma i efterhand och såga arbetet som gjorts är inte direkt uppskattat av oss som slitit med detta en längre tid. Särskilt inte när det har funnits gott om tid för er kritiker och väldigt kunniga att göra er delaktiga och komma med åsikter under projektets gång.

Kårstyrelsens Presidium har ett flertal andra uppgifter som är mer prioriterade och mer akuta än webbsidan, därför har det tagit tid att få den i bruk igen. Samtidigt har det skett en omstrukturering i maskinparken som har krånglat en del.

Webbsidan är inte helt klar, men arbetet med den kommer fortsätta och den nya Kårstyrelsen kommer ta över arbetet.
Nörd (sekreterare) - Breakfast Club 06-pågående
Larmansvarig - Vänersborgssektionen VT06-HT07
Öhlchiiif - VästSex 06/07
Ledamot - FUM 05/07
Ordförande - MONSTER VT06
Suppleant - VästSex (H.I.T.U.T.I.S.) VT06
Suppleant - Kårstyrelsen VT06
Sekreterare - MONSTER HT05
Svara med citat
Gammal 2008-05-07, 17:57
mrkbjs avatar
Nybörjarpostare...

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MenVaFaan
Hur som helst så ser webbsidan ut så här nu. Studentkårens Kårstyrelser har i flera år tillbaka försökt få upp studenters intresse för att utveckla en ny webbsida för studentkåren, men intresset har varit i stort sett lika med noll.

Kårstyrelsen har i år också hört sig för men inte fått någon respons, därför ser den ut som den gör. Ett beslut fick fattas av Kårstyrelsen på de grunder som fanns.

Att komma i efterhand och såga arbetet som gjorts är inte direkt uppskattat av oss som slitit med detta en längre tid. Särskilt inte när det har funnits gott om tid för er kritiker och väldigt kunniga att göra er delaktiga och komma med åsikter under projektets gång.

Kårstyrelsens Presidium har ett flertal andra uppgifter som är mer prioriterade och mer akuta än webbsidan, därför har det tagit tid att få den i bruk igen. Samtidigt har det skett en omstrukturering i maskinparken som har krånglat en del.

Webbsidan är inte helt klar, men arbetet med den kommer fortsätta och den nya Kårstyrelsen kommer ta över arbetet.
Jag har tyvärr inte hört något om att det sökts hjälp för konstruktionen.
Svara med citat
Gammal 2008-05-08, 15:15
Slentrianpostare...

Standard

Citat:
Jag har tyvärr inte hört något om att det sökts hjälp för konstruktionen.
Vi har fått information om att göra om den, men en kurs i webprojekt räcker inte för att man ska ha ork att göra om hela den. Som jag sa så är det ett massivt arbete och folk har backat just för att det fanns projekt som var enklare.

Jag tycker iofs att studenkåren kunde ha satsat lite pengar på att få en bra hemsida istället för att försöka få studenter att göra det. Kan man låna ut pengar till sexmästeriet för att de ska kunna köpa alkohol så tycker jag man kan lägga ner pengar för att få ett ansikte utåt genom webben.

Så om ni har haft en massa annat att göra så varför lät ni inte andra göra det då? Har för mig att Rikard t.o.m skickade en offert. Vad spenderar ni egentligen pengar på? Just det är nog ett problem för studenter, man vet inte riktigt vad pengarna går till som vi betalar in varje termin.

Nu säger jag inte att vi behövde ha gjort om hemsidan, men ni kunde ha anställt ett företag som kunde ha gjort det som har kunskap om det.

(Bilden ni har lagt in gör att hela sidan flyttar sig, lägg in ett antal pixlar istället för att ha en procentsats så slipper ni det, eller krymp bilden så att det blir enligt div taggens (rutan som bilden ligger i) storlek)
Svara med citat
Gammal 2008-05-08, 17:32
Torskos avatar
Torsko Torsko är inte uppkopplad
WYSIWYG 0wnZ j00!

Reg.datum: May 2004
Skicka ett meddelande via ICQ till Torsko
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Saco
Jag tycker iofs att studenkåren kunde ha satsat lite pengar på att få en bra hemsida istället för att försöka få studenter att göra det. Kan man låna ut pengar till sexmästeriet för att de ska kunna köpa alkohol så tycker jag man kan lägga ner pengar för att få ett ansikte utåt genom webben.
Jag vet inte vad du har hört men jag har klart för mig att KS aldrig har sponsrat, iaf inte under min tid i HITUTIS, med pengar till alkohol. De bidrag som sökts har varit gällande transporter mellan campus och vakter till större tillställningar.

Citat:
Vad spenderar ni egentligen pengar på? Just det är nog ett problem för studenter, man vet inte riktigt vad pengarna går till som vi betalar in varje termin.
När jag läste (04-07) så var det iaf två av åren som det hade tagits fram ett tårtdiagram för att visa uppdelningen över var pengarna från kåravgiften hamnade. Som vanligt så gäller det inte informationstillgängligheten utan en generell ovilja från studenter på Högskolan att hämta information när det gäller kåren och dess verksamhet.
Det är egentligen något som jag upplevt under hela min tid som student och kåraktiv, att nå ut till studenterna var alltid den svåra biten. Här kan man ju då se en poäng i att ha en väldesignad och lättillgänglig hemsida. Men det är å andra sidan bara en liten del av en större ansträngning som jag tror krävs för att få fart på skutan.
The man asks "Are you an engineer?"
"Indeed, how do you know?" she asks
He replies "Well, you gave me a technically perfect answer, but I don't have a clue what to do with your information and I still have no idea where I am. In all honesty, you didn't help me at all and you cost me a lot of my valuable time"
"So, you must be a manager" says the woman.
"Indeed, how do you know?" he asks.
"Well, you don't know where you are, nor where you have to go. A large mass of air brought you where you are now. You made a promise, while you didn't have the slightest idea how to honour it and you expect that the people below you solve your problems. Fact is, you are in exactly the same situation as you were 5 minutes ago, but now it's my fault!"
Svara med citat
Gammal 2008-05-08, 18:46
Slentrianpostare...

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Torsko
Jag vet inte vad du har hört men jag har klart för mig att KS aldrig har sponsrat, iaf inte under min tid i HITUTIS, med pengar till alkohol. De bidrag som sökts har varit gällande transporter mellan campus och vakter till större tillställningar.

När jag läste (04-07) så var det iaf två av åren som det hade tagits fram ett tårtdiagram för att visa uppdelningen över var pengarna från kåravgiften hamnade. Som vanligt så gäller det inte informationstillgängligheten utan en generell ovilja från studenter på Högskolan att hämta information när det gäller kåren och dess verksamhet.
Det är egentligen något som jag upplevt under hela min tid som student och kåraktiv, att nå ut till studenterna var alltid den svåra biten. Här kan man ju då se en poäng i att ha en väldesignad och lättillgänglig hemsida. Men det är å andra sidan bara en liten del av en större ansträngning som jag tror krävs för att få fart på skutan.
Jo det är sant och det gör man väl inte med en hemsida, men en liten uppfräschning av allt skulle inte vara helt fel, med tanke på att skolan har fått en rejäll sådan

Sedan vad gäller pengar, så har jag för mig att KS gick in och gav 70.000 till sexet inför varje nollning. Tror knappast att inte något av det gick till alkohol, men jag kan ha fel! Men KS fick väl säkert aldrig något underlag på vad pengarna skulle gå till? Men eftersom halva KS är med i sexet typ så antar jag att man visste det ändå! Å andra sidan skulle inte halva sexet vart med så hade vi inte haft nå KS gissar jag, så det är väl inget fel med det!

Jag vet ju att KS faktiskt gör saker och det är jag införstådd för jag har vart med, men jag har aldrig förstått vart pengarna går, vet att en del går till utskott vilket är bra, lönser såklart också, resten vet man inte som student och jag antar att de flesta studenter inte bryr sig, alla betalar för att kunna få ut sina betyg.

Jaja, jag går ut nu ändå så för mig spelar det ingen roll! Å så kan jag ju inte hävda mig om att det är bättre på andra orter heller. Flesta studenter vill väl klara sin utbildning, ha kul under tiden å sedan börja jobba! Så det är ju inget fel att Sexet får en liten slant för att kunna göra en rolig start för de nya studenterna
Svara med citat
Gammal 2008-05-08, 22:55
Darres avatar
Darre Darre är inte uppkopplad
The Breakfast Club

Reg.datum: Feb 2006
Skicka ett meddelande via ICQ till Darre Skicka ett meddelande via MSN till Darre
Standard

Citat:
Sedan vad gäller pengar, så har jag för mig att KS gick in och gav 70.000 till sexet inför varje nollning. Tror knappast att inte något av det gick till alkohol, men jag kan ha fel! Men KS fick väl säkert aldrig något underlag på vad pengarna skulle gå till?
under min tid som visserligen inte var så lång men då har sexet allt fått lämna in en väl specad ansökan för att kunna få några pengar för buss och vakter, har för mig att vi en gång tillåmed fick bakläxa för att summorna var slarvig adderade. så automatiskt bidrag var de inte tal om. men detta är som sagt bara under min tid, kan inte uttala mig om hur de varit innan.
Gammal 2008-05-09, 04:14
WozzeC WozzeC är inte uppkopplad
Exmästerist

Skicka ett meddelande via ICQ till WozzeC Skicka ett meddelande via MSN till WozzeC Skicka ett meddelande via Skype till WozzeC
Standard

Citat:
Sedan vad gäller pengar, så har jag för mig att KS gick in och gav 70.000 till sexet inför varje nollning. Tror knappast att inte något av det gick till alkohol, men jag kan ha fel!
Du har fel... För att ens få bidrag från ks måste man lämna in en ansökan där det står exakt vad pengarna ska gå till. Så att komma med sådana påhopp är bara onödigt.

Sexmästerister i KS vet sitt ansvar, de är inte där för sexets skull.
Gammal 2008-05-09, 10:26
Svarta_Svanens avatar
L33t Blondin

Skicka ett meddelande via ICQ till Svarta_Svanen Skicka ett meddelande via MSN till Svarta_Svanen
Standard

Sanjin, du vet mkt väl att en sånhär diskussion på den här delen av internet inte ska vara så arrogant mot sexmästeriet... då blir det ingen diskussion utan bara påhopp och försvar.

1. Ja vi fick en offert från Rikards företag, men det andra företaget hade en bättre offert som passade våran budget.

2. KS består nästan alltid av folk som är eller har varit kåraktiva på andra ställen och sexmästeriet är det största utskottet. Det är bara logiskt att de blir många. MEN de sexmästeristerna och andra i KS har ofta en tillochmed negativ inställning till sexmästeriet och är mer kritiska mot dom eftersom "de borde veta bättre".

3. På FUM fastslås budget, du kunde ha kommit dit?

4. Jag hinner inte leta nu men i handlingarna till VårFUMII 06/07 eller dess protokoll finns den avsatta summan till just hemsidan, titta där.
EK05
DS09
Svara med citat
Gammal 2008-05-09, 17:34
Slentrianpostare...

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av WozzeC
Du har fel... För att ens få bidrag från ks måste man lämna in en ansökan där det står exakt vad pengarna ska gå till. Så att komma med sådana påhopp är bara onödigt.
Ok, då hade jag fel då.. !
Svara med citat
Gammal 2008-05-09, 18:56
Svarta_Svanens avatar
L33t Blondin

Standard

kan även säga att det "farliga" är inte att det är många sexmästerister i KS, för KS är inte dom som bestämmer.. det är FUM som bestämmer det mesta..allt KS ska göra, budget och vilka som ska sitta i KS är några av sakerna... Det som gör att sexmästeriet har makt är att det är dom som kommer på FUM, de flesta iaf och har nästan alltid majoritet..
EK05
DS09
Svara med citat
Gammal 2008-05-09, 21:33
NVs avatar
NV NV är inte uppkopplad
Turnip

Reg.datum: Sep 2003
Skicka ett meddelande via ICQ till NV Skicka ett meddelande via MSN till NV Skicka ett meddelande via Skype till NV
Standard

<subtil hint>Stay on target!</subtil hint>
/Admin-Asp
Gammal 2008-05-10, 09:55
Slentrianpostare...

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Svarta_Svanen
kan även säga att det "farliga" är inte att det är många sexmästerister i KS, för KS är inte dom som bestämmer.. det är FUM som bestämmer det mesta..allt KS ska göra, budget och vilka som ska sitta i KS är några av sakerna... Det som gör att sexmästeriet har makt är att det är dom som kommer på FUM, de flesta iaf och har nästan alltid majoritet..

Ahh ok, då fick man friska upp sitt minne ! Så då kan egentligen alla som går på fum bestämma vart pengarna ska gå, så egentligen rätt kasst att det inte är så många som går på FUM, det handlar väl om hur mycket man kan om allt det här och hur mycket man bryr sig antar jag.

Men du har så rätt så, borde ha läst på lite mer innan jag uttalat mig
Svara med citat
Gammal 2008-05-11, 23:01
mrkbjs avatar
Nybörjarpostare...

Standard

Hur som helst så kanske det vore en bra idé och fixa till det inför hösten och "nya" samlade högskolan?
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta