SHV's Forum  

Gå tillbaka   SHV's Forum > Nyheter & Diskussion > Debatt - just nu!

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-08-30, 14:46
Zahns avatar
Zahn Zahn är inte uppkopplad
The Breakfast Club

Reg.datum: Jul 2003
Skicka ett meddelande via ICQ till Zahn
Standard Regler för Stödmedlem (Alumni) ?

Jag har funderingar på att bli stödmedlem i kåren.
Men hur är reglerna för detta vid t.ex. entre på DeCore osv?

"Meum est propositum in taberna mori." | "Don't cry over spilled milk, it could have been beer."
64 9E 3D 9D 61 87 55 90 5E 16 44 83 49 BE 80 7D
Svara med citat
Gammal 2010-08-30, 21:37
Nisse Nisse är inte uppkopplad
IT-ansvarig

Reg.datum: May 2010
Standard

http://shv.hv.se/?page_id=19

Som stödmedlem så får du närvaro rätt på FUM och dom flesta av SHV:s evenemang.
Av dessa evenemang så är DeCore bland dom
Gammal IT-ansvarig
W.Y.S.I.W.Y.G gamling
ExMästerist HT11
Sexmästerist VT11
SexSlav HT10
Phadder HT10 HT11
Svara med citat
Gammal 2010-08-30, 22:01
Zahns avatar
Zahn Zahn är inte uppkopplad
The Breakfast Club

Reg.datum: Jul 2003
Skicka ett meddelande via ICQ till Zahn
Standard

Jag har läst vad det står på den sidan.
Men det saknas info enl. mig.

t.ex. betalar man samma som en kårmedlem på DeCore eller som studerande?
Och får man ta gäster?

Det står inget om nåt sånt på den sidan som jag läste innan jag frågade på forumet...

"Meum est propositum in taberna mori." | "Don't cry over spilled milk, it could have been beer."
64 9E 3D 9D 61 87 55 90 5E 16 44 83 49 BE 80 7D
Svara med citat
Gammal 2010-08-30, 22:26
Nisse Nisse är inte uppkopplad
IT-ansvarig

Reg.datum: May 2010
Standard

Du är så duktig Zahn vet ärligt talat inte står i stadgarna orkar inte leta upp dom. Annar så svara säkert patrik på denna frågan snart. Han vet allt
Gammal IT-ansvarig
W.Y.S.I.W.Y.G gamling
ExMästerist HT11
Sexmästerist VT11
SexSlav HT10
Phadder HT10 HT11
Svara med citat
Gammal 2010-09-03, 11:24
Gandalf the Golden
Guest

Standard

Tror att jag upplyst dig om detta personligen men kan ju vara andra som undrar.

Rättigheten enligt stadgan säger: "tillträde till kårhuset enligt upprättat avtal". vi använder oss av muntliga avtal dvs vi talar om vad det innebär när medlemskapet tecknas.

Då vi inte haft speciellt många stödmedlemmar tidigare och kårobligatoriets avskaffande rört till en del så ligger vi lite efter med informationen men vad som gäller är att stödmedlemmar har samma inträde som "studerande" medlemmar men ej möjligheten att ta med gäster.

Jag har även fått många frågor kring varför det är dyrare att vara stödmedlem fast förmånerna är färre så jag passar på att dra en förklaring till detta här med.

Då antalet besökare som vi får ta in är begränsat och DeCore tenderar att bli fullt vid våra större evenemang så skulle ett stort antal stödmedlemmar en kväll förhindra att många studenter som vill komma missar den möjligheten. Det är studenterna som är vår primära målgrupp och det är för dem vi håller nere priserna. Sen är det jätteroligt att de som tar examen gärna vill fortsätta att besöka oss.

Sen har vi den korta förklaringen: FUM har beslutat så
Svara med citat
Gammal 2010-09-03, 11:43
GHaKKs avatar
GHaKK GHaKK är inte uppkopplad
Logistikdirecteur, Phestverket

Reg.datum: Sep 2003
Skicka ett meddelande via ICQ till GHaKK Skicka ett meddelande via MSN till GHaKK
Standard

en förklaring till.. om man nu vill stödja kåren så kan man väl punga ut lite så att man stödjer den är man alumni så har man förhoppningsvis jobb och därav mer pengar och kan lägga 600 spänn på ett år till kåren.. så tänker jag i alla fall.. känns jättebra att vara stödmedlem kan jag säga..

För jag är kung av ett sobert kaos......
K-K-Kom ihåg att du aldrig får snyta dig i mattan
en del har jättemucke musklar och dom är jättestarka, en del har nästan inga muskler alls och dom är jättestarka ändå..
Tell me am I Gandalf before I decide to speak with you
Svara med citat
Gammal 2010-09-03, 18:52
Pallvids avatar
Pallvid Pallvid är inte uppkopplad
Postare med skrivkramp...

Reg.datum: Jan 2008
Skicka ett meddelande via MSN till Pallvid Skicka ett meddelande via Skype till Pallvid
Standard

En ändring som man skulle kunna göra: för att inte sätta några pristak (ifall man vill stödja kåren med mer) är ju att sätta ett minimipris, låt oss säga:

- 300 kronor MINST.

Då har man möjlighet att stödja kåren till ett "rimligt pris" men samtidigt välja att betala mer om man vill. Eller något i den stilen?

Västeko:
HT08-VT10: Ordförande (rikast)
VT08: Vice Ordförande
HT08: Überphadder (årets phadder!)

Västsex:
VT09: Exmästerist
HT08/VT08: Vice PR-ansvarig
VT08: Sexslav #2 våren 08

www.cutcopypaste.se

Svara med citat
Gammal 2010-09-03, 19:32
GHaKKs avatar
GHaKK GHaKK är inte uppkopplad
Logistikdirecteur, Phestverket

Skicka ett meddelande via ICQ till GHaKK Skicka ett meddelande via MSN till GHaKK
Standard

att sätta in mer pengar till kåren är väl alltid upp till var och en? vad jag vet har kåren ingen begränsning på sitt konto.. det får vara hur mycket pengar som helst på det

För jag är kung av ett sobert kaos......
K-K-Kom ihåg att du aldrig får snyta dig i mattan
en del har jättemucke musklar och dom är jättestarka, en del har nästan inga muskler alls och dom är jättestarka ändå..
Tell me am I Gandalf before I decide to speak with you
Svara med citat
Gammal 2010-09-03, 19:33
Pallvids avatar
Pallvid Pallvid är inte uppkopplad
Postare med skrivkramp...

Reg.datum: Jan 2008
Skicka ett meddelande via MSN till Pallvid Skicka ett meddelande via Skype till Pallvid
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av GHaKK Visa inlägg
att sätta in mer pengar till kåren är väl alltid upp till var och en? vad jag vet har kåren ingen begränsning på sitt konto.. det får vara hur mycket pengar som helst på det
Nana, tänkte mest att det kan vara ett trevligt incitament att sänka priset så fler blir stödmedlemmar och samtidigt kommunicerar ut att man kan betala mer om man vill

Västeko:
HT08-VT10: Ordförande (rikast)
VT08: Vice Ordförande
HT08: Überphadder (årets phadder!)

Västsex:
VT09: Exmästerist
HT08/VT08: Vice PR-ansvarig
VT08: Sexslav #2 våren 08

www.cutcopypaste.se

Svara med citat
Gammal 2010-09-07, 10:51
Slobbo
Guest

Standard

Ser väl alternativet, om man inte vill ha tillgång till DeCore så kan man skapa ett alternativ stödmedlemsskap för 200kr/år för de som bara vill stötta ekonomiskt. (med möjlighet till att sätta in mer pengar om man vill stötta kåren naturligtvis. =)
Svara med citat
Gammal 2010-09-07, 16:41
gozaless avatar
gozales gozales är inte uppkopplad
Inslussningskommittén

Reg.datum: Sep 2008
Skicka ett meddelande via MSN till gozales Skicka ett meddelande via Skype till gozales
Standard

Det är väl bara att motionera i FUM om det är något som ni tycker är fel. Nån som vill bli studentledamot i FUM?

Sammankallande i valberedning står till er tjänst
Überphadder 09
Årets Kapten 09

Du kom, du sågs, du fjällbrynt

Svara med citat
Gammal 2010-09-08, 09:36
NVs avatar
NV NV är inte uppkopplad
Turnip

Skicka ett meddelande via ICQ till NV Skicka ett meddelande via MSN till NV Skicka ett meddelande via Skype till NV
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Gandalf the Golden Visa inlägg
Rättigheten enligt stadgan säger: "tillträde till kårhuset enligt upprättat avtal". vi använder oss av muntliga avtal dvs vi talar om vad det innebär när medlemskapet tecknas.
Muntliga avtal? Nej tack. Ponera att du tecknar ett avtal med Stövlas och Stövlas är en trogen stödmedlem i 4 år. Det fjärde året har du lämnat studentkåren och ingen vet vad ert avtal var. Antingen gör ni ett helt generellt avtal eller individuella avtal där både parter får kopia.

Citat:
Då vi inte haft speciellt många stödmedlemmar tidigare och kårobligatoriets avskaffande rört till en del så ligger vi lite efter med informationen men vad som gäller är att stödmedlemmar har samma inträde som "studerande" medlemmar men ej möjligheten att ta med gäster.
Det låter vettigt.

Citat:
Jag har även fått många frågor kring varför det är dyrare att vara stödmedlem fast förmånerna är färre så jag passar på att dra en förklaring till detta här med.

Då antalet besökare som vi får ta in är begränsat och DeCore tenderar att bli fullt vid våra större evenemang så skulle ett stort antal stödmedlemmar en kväll förhindra att många studenter som vill komma missar den möjligheten. Det är studenterna som är vår primära målgrupp och det är för dem vi håller nere priserna. Sen är det jätteroligt att de som tar examen gärna vill fortsätta att besöka oss.

Sen har vi den korta förklaringen: FUM har beslutat så
Den korta förklaringen var dålig.
Den långa är däremot rätt rimlig.

Citat:
en förklaring till.. om man nu vill stödja kåren så kan man väl punga ut lite så att man stödjer den är man alumni så har man förhoppningsvis jobb och därav mer pengar och kan lägga 600 spänn på ett år till kåren.. så tänker jag i alla fall.. känns jättebra att vara stödmedlem kan jag säga..
Wow, i rimlighetens namn, borde vi inte ha en procentsats istället. Om du ska vara stödmedlem måste du betala 5% av din bruttolön till kåren. Ska du stödja får du ta i lite... Men det är orättvist mot de som tjänar lite mindre att betala lika mycket som de som betalar lite mer.

Citat:
Ursprungligen postat av Pallvid Visa inlägg
En ändring som man skulle kunna göra: för att inte sätta några pristak (ifall man vill stödja kåren med mer) är ju att sätta ett minimipris, låt oss säga:

- 300 kronor MINST.

Då har man möjlighet att stödja kåren till ett "rimligt pris" men samtidigt välja att betala mer om man vill. Eller något i den stilen?
En inte helt orimlig idé, men kanske är bättre att arrangera en fundraiser varje år med syfte att genomföra något specifikt projekt. Jag tänker tex. KRAMAS (visserligen inte arrangerat och kört på det sättet, men skulle kunnat vara.)

Citat:
Ser kanske lite roligt ut i bokföringen? "op, 500 kr till"

Citat:
Ursprungligen postat av Slobbo Visa inlägg
Ser väl alternativet, om man inte vill ha tillgång till DeCore så kan man skapa ett alternativ stödmedlemsskap för 200kr/år för de som bara vill stötta ekonomiskt. (med möjlighet till att sätta in mer pengar om man vill stötta kåren naturligtvis. =)
Vem är knasig nog att inte vilja ha inträde i till DeCore? Men en bra idé om ett bra sätt för att särskilja olika medlemstyper åt tas fram.

Jag är nog villig att bli stödmedlem så fort det finns ett skriftligt avtal att hänvisa till. Det kanske bör vara en punkt som man ser över på vårfum 2? (kan ju bara ha en punkt med, "inga förändringar till stödmedlemsskapsavtalet föreslaget, men då finns det iaf en chans att påverka det enkelt.)
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta