SHV's Forum  

Gå tillbaka   SHV's Forum > Nyheter & Diskussion > Debatt - just nu!

Visa resultat för omröstning: Skall grupprum vara bokningsbara?
Ja 14 45.16%
Nej 17 54.84%
Antal röster: 31. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-01-07, 16:53
Lurks avatar
Lurk Lurk är inte uppkopplad
Sexmästerist, VästSex.

Reg.datum: Sep 2008
Skicka ett meddelande via MSN till Lurk
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Gandalf the Golden Visa inlägg
Är något sådant som krävs för att ett bokningssystem ska vara aktuellt över huvud taget. Bokningarna måste bli avregistrerade på något sätt om rummet inte används.

Skanna kort inom 5 min efter att tiden startat? annars avregistreras tiden och blir bokningsbar av andra?
Gammal 2011-01-07, 17:35
Nisse Nisse är inte uppkopplad
IT-ansvarig

Reg.datum: May 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Lurk Visa inlägg
Skanna kort inom 5 min efter att tiden startat? annars avregistreras tiden och blir bokningsbar av andra?
Kanske inte 5 men typ 10-15 skulle jag nog säga är mer lagom.

Sen så borde ett sådant system integreras i mina sidor så att det är lätt att avboka rummet om du inte ska använda det helt plötsligt. Sen så borde det även vara något poängsystem. Om man missar att avregistrera på ett grupprummen så borde man få minus poäng eller bli avstängd från att kunna boka rum en vecka eller något liknande.
Gammal IT-ansvarig
W.Y.S.I.W.Y.G gamling
ExMästerist HT11
Sexmästerist VT11
SexSlav HT10
Phadder HT10 HT11
Svara med citat
Gammal 2011-01-24, 11:10
Fröken Råsas avatar
Fröken Råsa Fröken Råsa är inte uppkopplad
Sexmästerist, VästSex.

Reg.datum: Sep 2009
Standard

Jag ska på möte den 1 februari klockan 13.00. Kommer dyka upp på nästa stormöte för att höra mer i frågan.

Sexslav HT 09
SEXMÄSTERIST VT 10
TYGMÄSTARINNA,VICE ÖHLCHEF 10/11
Ledamot i HÄRDAT HT09

EXTERN PHESTER:
BONNA 2009
TJÄLLOSNINGEN 2010
SPACESTATION 2010
Svara med citat
Gammal 2011-01-27, 20:58
C-H C-H är inte uppkopplad
Nybörjarpostare...

Reg.datum: Jan 2011
Skicka ett meddelande via Skype till C-H
Standard

Rum bör inte vara bokningsbara, att just ha sådana system är ett välkänt verktyg som storföretag använder för att minska antalet onödiga möten. Den problematiken finns dock inte på HV och då finns inte heller någon anledning till systemet. Låt först till kvarn mala.
Svara med citat
Gammal 2011-01-27, 21:52
IT-ansvarig

Standard va?

Citat:
Ursprungligen postat av C-H Visa inlägg
Rum bör inte vara bokningsbara, att just ha sådana system är ett välkänt verktyg som storföretag använder för att minska antalet onödiga möten. Den problematiken finns dock inte på HV och då finns inte heller någon anledning till systemet. Låt först till kvarn mala.
Vad pratar du om?

Onödiga möten?

Problemet är att folk inte sitter i rummen utan lämnar sina grejer och går och gör annat i två timmar utan att någon annan kan utnyttja rummen. Sen så borde inte alla rum vara bokningsbara men en del.

Sen är ett stort problem att det sitter ensamma folk i rummen när dom är till för som det låter grupper att arbeta. Medens en ensam person kan lika gärna sitta i biblioteket och studera.
Gammal IT-ansvarig
W.Y.S.I.W.Y.G gamling
ExMästerist HT11
Sexmästerist VT11
SexSlav HT10
Phadder HT10 HT11
Svara med citat
Gammal 2011-01-30, 13:07
C-H C-H är inte uppkopplad
Nybörjarpostare...

Reg.datum: Jan 2011
Skicka ett meddelande via Skype till C-H
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Visa inlägg
Vad pratar du om?

Onödiga möten?

Problemet är att folk inte sitter i rummen utan lämnar sina grejer och går och gör annat i två timmar utan att någon annan kan utnyttja rummen. Sen så borde inte alla rum vara bokningsbara men en del.

Sen är ett stort problem att det sitter ensamma folk i rummen när dom är till för som det låter grupper att arbeta. Medens en ensam person kan lika gärna sitta i biblioteket och studera.
Jag kanske var otydlig, nämnda modell med bokningsbara lokaler är ett väl beprövat sätt inom organisationer för att minska antalet onödiga möten som annars lätt uppkommer då det är "lätt" att ha möten. Skulle man införa ett sådant system på HV skulle det inte bli lika "lätt" att ha ett gruppmöte/pluggstund och skulle således leda till att antalet gruppmöten/pluggstunder minskar, vilket nog inte uppskattas av HV:s ledning. Jag tror det enbart kommer vara en liten nitisk skara studenter som använder bokningssystemet och kommer således bara gynna dessa. Låt först till kvarn mala, vill man vara säker på att få ett grupprum får man vara i tid. Om man lämnar väskor etc så är det ju endast en kort stund då man äter lunch eller liknande.Att kommunicera hur systemet fungerar till utbytesstudenter etc blir i sig krångligt vilket leder till att dessa studenter blir missgynnade. Mitt mottot lyder att inte hålla på att leka paragrafryttare och stifta lagar om triviala saker. Ju mindre regelverk desto bättre.
Svara med citat
Gammal 2011-01-30, 23:31
IT-ansvarig

Standard

Grejen är att om du har en studiegrupp så vill du kunna boka upp ett rum för att vara 100 på att du har ett. Du ska inte behöva vara i skolan kl 9 för att ha ett rum kl 11.

Och vi gör ett mindre antal rum bokningsbara så kommer detta att vara möjligt. Men jag har svårt att tro att dom kommer införa bokningsbara rum i alla grupprum.

Sen så är skolan så att den måste fungera för alla, vissa ska kunna hoppa in och ta ett rum medens andra ska kunna boka upp det och hoppa in då.
Gammal IT-ansvarig
W.Y.S.I.W.Y.G gamling
ExMästerist HT11
Sexmästerist VT11
SexSlav HT10
Phadder HT10 HT11
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta